Dezastru în primării, prejudicii de milioane
Cheltuirea fără cap ori după interese personale a banilor comunității reprezintă un adevărat „sport național” în administrațiile locale, aspect confirmat și reconfirmat de controalele auditorilor Curții de Conturi. Mai greu este cu recuperarea prejudiciilor, că de constatat se tot constată, dar degeaba. Verificările efectuate de către auditorii Camerei de Conturi Neamț (foto) în anul precedent au scos la iveală prejudicii de milioane de lei aduse bugetelor locale ca urmare a nerespectării legislației. Cheltuirea haotică a banului public nu este străină niciuneia dintre primării. Auditorii arată cum, de multe ori, banii comunităților sunt cheltuiți după bunul plac al unora și nu după cum permite legea. Deși sunt bine plătiți să lucreze cu conștiinciozitate și să administreze banii publici cât mai eficient, angajații primăriilor demonstrează, la fiecare control al Camerei de Conturi, că au cu totul alte preocupări la serviciu. Evidenţe contabile ţinute „după ureche“, venituri neîncasate, prejudicii aduse statului prin diferite operaţiuni ilegale, achiziţii publice făcute după interese şi multe alte ilegalităţi reflectă modul defectuos în care funcţionează primăriile din judeţul Neamţ.
Curtea de Conturi a făcut public, recent, raportul privind rezultatele acţiunilor de audit financiar asupra conturilor de execuţie a bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale din judeţ pe anul 2018.
Potrivit documentului, primăriile judeţului Neamţ au adus prejudicii statului în valoare de 5,72 de milioane de lei, în evidenţele acestora au fost descoperite abateri financiar contabile de 44,35 milioane de lei şi venituri suplimentare de 1,87 milioane de lei. După cum se poate lesne observa, cele mai mari abateri au fost înregistrate la ţinerea evidenţei contabile, semn că salariaţii plătiţi să evidenţieze toate operaţiunile conform legislaţiei în vigoare, au făcut vraişte în documente.
Verificările au vizat 31 de primării, plus ADI Eco Neamț și ApaServ, și au scos în evidență: „perpetuarea unor aspecte de neconformitate cu dispozițiile legale în ceea ce privește: modul de formare, administrare și utilizare a resurselorpublice și a patrimoniul public și privat al acestor entități sau prezentarea unor informații neconforme cu realitatea în situațiile financiare anuale și neinstituirea unor forme de control intern care să împiedice risipa în utilizarea fondurilor publice”.
Evidența contabilă, ținută pe ghenunchi
Ținerea evidenței contabile în conformitate cu prevederile legale le dă mari bătăi de cap contabililor din primării. Auditorii au constatat că: „situațiile financiare anuale întocmite de majoritatea entităților auditate nu oferă o imagine fidelă a poziției financiare, a performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea desfășurată de acestea, ca urmare a erorilor și abaterilor de la dispozițiile legale constatate în activitatea financiar-contabilă auditată”.
Spre exemplu, la primăriile din Piatra-Neamț, Borlești, Girov și Piatra Șoimului, evidența contabilă nu a fost condusă și organizată conform Normelor metodologice și Planului de conturi, la Botești, Crăcăoani, Ion Creangă, Rediu și Sagna, contabilii nu au întregistrat în evidență mijloacele de transport, lucrările executate sau unele bunuri. Auditorii au descoperit abateri privind neînregistrarea veniturilor și cheltuielilor pe structura clasificației bugetare la primăriile din Piatra Neamț, Botești, Girov și Trifești, iar la Piatra Neamț, Roman, Botești, Ceahlău, Cordun, Ion Creangă, Rediu și Sagna au constatat că unele bunuri care aparțin sau constituie domeniul public sau privat al statului sau domeniul public sau privat al primăriilor nu au fost înregistrate ori au fost înregistrate eronat în contabilitate.
Angajații din primării nu se ocupă cum trebuie nici de încasarea taxelor și impozitelor, lăsând, în anumite cazuri, să intervină prescrierea. În alte situații, nu le-au acordat cetățenilor scutiri și facilitate în momentul plății taxelorși impozitelor locale.
”Gradul de acoperire a cheltuielilor din venituri proprii este destul de scăzut, cu toate acestea autoritățile administrației publice locale nu folosesc toate pârghiile puse la dispoziție de lege pentru constatarea și colectarea veniturilor de la contribuabilii persoane fizice și juridice, consecința direct fiind neasigurarea resurselor de finanțare a acțiunilorprevăzute prin buget și în unelecazuri prejudicierea bugetului prin prescrierea dreptuluide a acționa pentru recuperarea acestora”, mai arată auditori în document.
Auditorii au constatat, de exemplu, nestabilirea, neevidențierea în contabilitate și neurmărirea încasării taxei pe clădiri datorată de unele persoane juridice, având în vedere valoarea imobilelor concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosință gratuită, după caz, la Crăcăoani, Dumbrava Roșie, Girov, Piatra Șoimului și Pângărați, în timp ce la Ceahlău, Cordun, Dumbrava Roșie, Girov, Petricani, Pângărați, Pipirig, Răucești, Sagna, Tămășeni și Trifești au descoperit că nu erau aplicate măsurile de executare silită.
Și-au acordat salarii și bani de mâncare peste limita permisă de lege
Raportul întocmit de Camera de Conturi Neamț a reliefat și faptul că în unele primării au identificat „continuarea practicii de plată fără bază legală a unor venituri de natură salarială personalului primăriilor și persoanelor care ocupă funcții de demnitate publică. (…) Veniturile salariale acordate fără bază legală personalului propriu și/sau persoanelor care ocupă funcții de demnitate publică, se referă la: „venituri salariale lunare ce depășesc nivelul indemnizației lunare a viceprimarului, indemnizații de hrană sau clase de salarizare pentru fonduri europene, în condițiile care, numărul de proiecte aflate in implementarea unității era mai mic decât cel prevăzut de lege”.
Ca exemplu, la Primăria Ceahlău au fost plătite, fără bază legală, unele premii de Crăciun, la Români, viceprimarul comunei a încasat ilegal contravaloarea concediului de odihnă neefectuat în anii anteriori, la Borlești și Crăcăoani, primarul și viceprimarul și-au însușit ilegal unele tichete de vacanță.
Primăriile Botești, Pângărați, Români, Bicaz Chei, Crăcăoani, Girov, Ion Creangă, Tămășeni și Trifești au făcut plăți pentru servicii și activități care nu se concretizează în documente justificative întocmite conform legii.
„Entitățile publice locale trebuie să aibă permanent în vedere importanța consolidării managementului financiar în cadrul unităților administrativ-teritoriale guvernat de buna gestiune economico-financiară, atât pe linia veniturilor de încasat, cât și a cheltuielilor realizate”, au încheiat auditorii.
Natalia RÎȘTEI
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.
Aceste controale sint mai mult decit necesare si bine venite. Daca verificarile ar fi temeinice si amanuntite, totul ar fi bine si frumos. Din nefericire, in cazul controlului efectuat la UAT Comuna Dobreni, in cursul anului 2018, Camera Curtii de Conturi Neamt, prin modul de desfasurare a verificarilor, a dovedit dubla masura in ceea ce priveste verificarile documentelor ce provin de la furnizorul Popa Valer Intreprindere Individuala. Desi consilierul de achizitii a semnalat inca din faza initiala cat si in scris, fapte ce conturau lesne actiuni cu iz penal (trafic de influenta, abuz in serviciu contra intereselor publice, amenintare, instigare la abuz in serviciu, neglijenta in serviciu, fals in acte publice, tainuire, constituire de grup infractional ), ofiterii Curtii de Conturi nu au luat in seama nimic din cele mentionate in nota explicativa a consilierului de achizitii. Dimpotriva, au efectuat verificari sumare in legatura cu achizitiile de la Popa Valer. Ramane de demonstrat la indicatiile cui s-a procedat in acest fel. Nici in cazul contractelor de achizitii de la furnizorul Ecofast SRL, ofiterii de la Camera Curtii de Conturi Neamt nu au manifestat nici un fel de interes in legatura cu modul de intocmire si atribuire a contractelor de achizitii derulate de UAT Comuna Dobreni in anul 2017. De mentionat este faptul ca cei doi furnizori sint ” firme de casa „ale ALDE Neamt. Unul dintre cei doi ofiteri ai Camerei Curtii de Conturi, membru al echipei de control, a recunoscut si confirmat telefonic, suspiciunile consilierului de achizitii, dar a mentionat faptul ca nu poate face nimic in acest sens. Poate un eveniment din viitorul apropiat, va determina interventia promta a Camerei Curtii de Conturi Neamt, in ceea ce priveste mentiunile din Raportul de Audit, nr. 346, din data de 25.05.2018, incheiat dupa finalizarea verificarilor de la UAT Comuna Dobreni, din cursul anului 2018. Mai exact, este vorba despre mentiunile de la pct.12, pag 4-5, litera b, unde apare o eroare in inscrisuri, in ceea ce priveste constatarea perioadei de achizitie a basculantei de la Popa Valer Intreprindere Individuala. Poate cei de la Camera Curtii de Conturi Neamt se vor sesiza si vor lua masuri in vederea remedierii erorii in cauza. Eroarea in inscrisuri publice deja produce efecte juridice. Motivele pentru care cei in masura directa, respectiv reprezentantii Camerei Curtii de Conturi Neamt, nu au luat masurile corespunzatoare in legatura cu cele constatate la UAT Dobreni, raman deocamdata o enigma. Nepozitionarea corecta de partea legii, va atrage cu siguranta sanctiuni, indiferent cine sint faptuitorii.
Am citit si eu raportul, din curiozitate! Unde sunt banii cheltuiti pe lucrari fictive, unde sint salariatii angajati in excedent, platiti fara sa faca nimic, bagati pe spagi grase, unde sunt achizitiile facute pt angajati, cacpina pina si hirtia igienica de acasa o cumpara cu bani publici???? Unde sunt banii aruncati pe zilele comunelor???? Unde? A plecat Vacaroiu de la Curte, se vede! Nu se incurca cu mizilicuri!
Puteti preciza mai exact care raport l-ati citit? La care UAT faceti referire? Daca detineti informatii concrete si reale despre faptele si situatiile la care faceti referire, nu ezitati sa spuneti lucrurilor pe nume. Este usor sa aruncam cu pietre fara motiv, un comportament specific vremurilor pe care le traim. Deci, va rog sa indicati cu exactitate la care UAT din cele mentionate sau nu, in articolul de mai sus, stiti dvs ca s-au petrecut faptele asa cum le descrieti in postare. Nu este corect sa emiteti opinii fara sa oferiti detalii. Ar fi un semn de respect pentru cititorii acestei publicatii.
Detalii o sa dau doar autoritatilor, DNA, Politie, Parchet si care mai e interesat! Daca va numarati printre ei, va dau toate informatiile!
Cu conditia sa va apucati dracului de treaba!
Gasiti nr meu de telefon la administratorul publicatiei „Atacul”. Nu am nimic de ascuns. Daca aveti curajul sa ma contactati, va promit ca saptamana viitoare mergem impreuna la DNA. Am un dosar cu suficiente probe. De facut postari este simplu. Trebuie si curaj sa le valorificam cu adevarat. Pot fi salvate vietile unor oameni, daca luam atitudine la timp.
Daca acum 2 zile va incerca un sentiment de inversunare crancena impotriva autoritatilor care au incalcat legile (asa cum se mentioneaza in diverse comunicate ale Camerei Curtii de Conturi), lipsa de actiune din prezent ma determina sa cred ca v-ati resemnat. Probabil, o cafea servita impreuna cu unul sau una dintre cei pe care-i criticati, v-au schimbat prioritatile. Sau exista si varianta, probabil v-ati inzapezit pe undeva….