Arsene și Aqua Parc, firma cumătrului Ginel, acuzații penale grave. Cum a crescut valoarea unui contract de la 63 de milioane de euro la 81 de milioane de euro
Lucian Bode, ministrul Transporturilor, amenință cu anchete penale pe cei care au gestionat lucrarea de reabilitare a tronsonului de DN 15, Bicaz – Poiana Largului (242+200 – km 286+250), afectat de alunecări de teren. Dacă se va întâmpla așa, procurorii vor avea de elucidat mai multe aspecte privind proiectul care ar fi trebuit să fie finalizat la jumătatea lunii noiembrie.
Lucrarea a fost atribuită, fără licitație, firmei Aqua Parc Roznov, patronată de Gheorghe Vlasie, zis și „Ginel”, cumătrul lui Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț. Beneficiarul lucrării, Compania Națională a Administrării Infrastructurii Rutiere (CNAIR), nu a organizat licitație, motivând că lucrarea trebuie să fie executată în regim de extremă urgență „determinată de evenimentele care nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă”. Extrema urgență, care este mai mult decât discutabilă, deoarece problemele de pe acel tronson erau de ani buni, a permis alocarea sumei necesară de la Fondul de intervenție a Guvernului, iar lucrarea a ajuns „la cine trebuie”. Valoarea totală estimată a contractului a fost de 257.534.659 lei, fără TVA, oferta câștigătoare a societății Aqua Parc, singura de altfel, fiind de 253.892.449 lei, fără TVA, respectiv 302.132.013 lei, cu TVA inclus.
Ministrul Transportului declară, în comunicatul publicat astăzi, că valoarea contractului, încheiat în data de 13 mai, este de 387 de milioane de lei, ceea ce înseamnă că în lucrări s-au mai „pompat” în plus aproape 20 de milioane de euro. O verificare atentă pe teren privind cheltuirea a aproape 400 de milioane de lei pentru acest proiect este absolut obligatorie, pentru a se stabili clar dacă există sau nu documente justificative pentru banii cheltuiți.
Ministrul Bode afirmă că CNAIR, prin directorul general Narcis Neaga, a aprobat peste 387 milioane de lei destinați acestor lucrări, fără a avea la bază un studiu geodezic și o expertiză tehnică, ci doar în urma inspecției vizuale a obiectivelor și că motivele de extremă urgență în cazul atribuirii contractului de achiziție publică nu au fost determinate de evenimente imprevizibile. Demnitarul mai acuză că agravarea stării drumului DN 15, din primăvara anului 2019, pe unele sectoare, a fost cauzată, printre altele, de inacțiunea DRDP Iași și a ignorării măsurilor din Programul de măsuri pentru prevenirea alunecărilor de teren, anexă la Hotărârea nr. 25/2018 a Comitetului județean Neamț pentru situații de urgență. Măsurile din Hotărârea CJSU 25/2018 se refereau la interzicerea efectivă a traficului de mare tonaj, de peste 13 tone, pe sectorul de drum afectat, interzicerea amplasării de construcții grele în zonele afectate de alunecările de teren, executarea unui studio geotehnic și a unei expertize tehnice pe tot traseul, respectiv cei 44 de kilometri de drum, în vederea identificării unor soluții de intervenție pentru punerea în siguranță a zonelor afectate.
„În baza concluziilor și recomandărilor expertului tehnic se va elabora un proiect tehnic de către un proiectant de specialitate, proiect ce va cuprinde soluțiile tehnice stabilite de expertiza tehnică”, se arată în CJSU 25/2018 care, conform celor precizate de ministrul Bode, nu a fost respectată de către DRDP Iași. La punctul 7 al Hotărârii se vorbește despre promovarea unui proiect de Hotărâre de Guvern pentru alocarea sumei de 330 de milioane de lei, din Fondul de intervenție la dispoziția Guvernului, în vederea refacerii tronsonul de DN 15, situat între Bicaz și Poiana Largului.
Hotararea CJSU nr. 25/2018: http://atacul.ro/wp-content/uploads/2019/12/hot_cjsu_25_11-09-2018.pdf
Numai că noua conducere a Ministerului Transporturilor ar trebui să verifice și alte investiții din județul Neamț, despre care atacul.ro a scris la vremea respectivă. Asfaltarea DN 15, între Bicaz și Piatra Neamț, dar și asfaltarea celor două drumuri naționale care fac legătura între DN 15C și Mănăstirea Văratec, respectiv Mănăstirea Agapia, pot scoate la iveală surprize la fel de mari. Toate cele trei lucrări au fost executate după o metodă controversată, iar în cazul ultimelor două drumuri ar trebui să fie verificată și oportunitatea. Atacul.ro a constatat că cele două drumuri spre lăcașurile de cult, pentru asfaltarea cărora s-au cheltuit milioane de lei, nu necesitau reparații, fiind într-o stare bună. Cu toate astea, cei de la Drumuri Naționale au preferat asfaltarea lor în detrimentul altor lucrări care ar fi îmbunătățit infrastructura de drumuri naționale din județul Neamț.
Comunicatul și declarația ministrului Lucian Bode:
După prima lună de mandat, s-a terminat o etapă din misiunile de audit și control dispuse de către conducerea Ministerului.
Astfel la nivelul unităților aflate în subordinea sau sub autoritatea Ministerului au fost identificate o serie de deficiențe care vor fi comunicate organelor abilitate ale statului, pentru luarea măsurilor care se impun.
Modul în care au fost cheltuite fondurile publice și respectarea dispozițiilor legale referitoare la procedurile de achiziții publice au fost printre temele controalelor realizate.
În cazul Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), au fost efectuate verificări cu privire la derularea achizițiilor publice în anul 2019. Aici Corpul de Control al Ministerului a identificat o serie de deficiențe grave în desfășurarea și atribuirea contractului de achiziție publică de proiectare, asistență tehnică și execuție de lucrări pentru punerea în siguranță a obiectivelor de pe DN 15 km 242+200 – km 286+250 (zona Bicaz):
– conducerea DRDP Iași cunoștea situația acestui sector de drum, încă din anul 2018, dar nu a întreprins demersurile necesare pentru remedierea problemelor existente, în privința refacerii părții carosabile în urma alunecărilor de teren, asigurarea siguranței participanților la trafic și promovarea documentelor ce stau la baza elaborării și aprobării actelor normative necesare alocării sumelor pentru intervenție;
– motivele de extremă urgență în cazul atribuirii contractului de achiziție publică nu au fost determinate de evenimente imprevizibile;
– agravarea stării drumului DN 15, din primăvara anului 2019, pe unele sectoare, a fost cauzată, printre altele, de inacțiunea DRDP Iași și a ignorării măsurilor din Programul de măsuri pentru prevenirea alunecărilor de teren anexă la Hotărârea nr. 25/2018 a Comitetului județean Neamț pentru situații de urgență;
– aprobarea de către CNAIR, prin directorul general Narcis Neaga, a sumei de peste 387 milioane lei destinată acestor lucrări, fără a avea la bază un studiu geodezic și o expertiză tehnică, ci doar în urma inspecției vizuale a obiectivelor;
– în urma încheierii contractului de achiziție publică, din data de 13.05.2019, antreprenorul avea obligația depunerii unei garanții de bună execuție (10% din prețul contractului) fapt care nu s-a întâmplat la momentul semnării, conform obligațiilor contractuale. Scrisoarea de garanție a fost emisă cu o întârziere de 5 luni, în data de 18.10.2019. Acest lucru a fost posibil prin semnarea unui act adițional potrivit căruia antreprenorul putea constitui garanția de bună execuție prin rețineri succesive de sume, în urma lucrărilor efectuate.
„De la începutul mandatului am solicitat, așa cum era normal, declanșarea unor misiuni de audit și control pentru a vedea care este situația reală pe proiectele de infrastructură. Ceea ce am anticipat, s-a și adeverit. Sunt sigur că situația de la DRDP Iași, unde risipa banilor românilor nu are margini, nu este una singulară. Vremea firmelor ”de casă” ale baronului de Neamț, Ionel Arsene, a apus și vă spun că de acum înainte orice decizie trebuie luată și asumată, conform legii. Stilul ”pompieristic” și ”heirupist” de a evalua ”la ochi”, o lucrare ce presupune proiectare și execuție nu se mai regăsește în acest mandat al meu. Nu este posibil ca la o astfel de lucrare procedura de achiziție să nu fie derulată pe baza unei analize serioase și profesioniste. Ar fi trebuit să știe foarte bine că banii nu sunt ai lor, aduși de acasă, ci ai tuturor cetățenilor acestei țări. Să dai apropiaților tăi contracte fără licitație, în valoare de 81 milioane euro, este încă o dovadă de tupeu maxim al politrucilor care au guvernat țara, până în noiembrie. Toate documentele aferente acestei ”prietenii financiare” vor fi transmise către Parchet, iar cei vinovați cu siguranță vor răspunde” a declarat Lucian Bode, ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.
Arsene a ripostat, într-un comunicat de presă, la acuzațiile ministrului Bode, afirmând că acesta ar fi frustrat de dimensiunea investițiilor guvernului PSD și că liberalii vor să conducă țara cu dosare penale și cătușe.
Daniel MURARU
Citeste si:
Fenomenal! Asfaltează șoselele bune, deși județul este plin de drumuri „pericol public”
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.
Nu cred ca exista om care sa-i acorde circumstante lui Arsene, adica sa creada vreo clipa ca a avut strict un interes electoral atunci cand a adus munti de bani pentru drumurile din judet. Am impresia ca acest comunicat al ministerului a avut si o parte inteligenta, pe langa ilegalitatile devoalate in continut. L-au nominalizat pe Arsene a carui reactie a fost una plina de disperare. Aici a fost cursa in care l-au atras si a cazut ca un mare „specialist”. E clar ca in reactia lui, Arsene, nu putea folosi decat acuzatii precum catuse, dosare penale, exact ca prietenul lui puscarias, care nu a scapat de puscarie oricat acuza statul paralel si catusele. Replica lui Arsene vorbeste despre pdl-isti, despre Basescu, despre taieri la buget facute de liberali dar nimic, absolut nimic, despre o eventuala neimplicare a vatafului. Nu a negat nicio clipa ca nu a detereminat ministerul transporturilor si pe cei de la drumuri nationale sa incredinteze o lucrare de 81 milioane de euro. Putea foarte clar sa spuna ca institutia respectiva decide prioritatile. Nu face decat sa confirme si nemultumirile celorlalti baroni PSD din Moldova pentru faptul ca toti banii pentru drumuri au fost adusi in Neamt. Pentru nemteni este bine, atat timp cat valorile lucrarilor si modul de atribuire si realizare au fost legale si corecte. Bineinteles ca pomeneste dragii nemteni pentru care se bate, dar transpare si o oarecare disperare transformata in amenintare ca nu cumva sa nu fie platita lucrarea. Oare de ce? O fi pentru ca „drepturile de autor” au fost achitate anticipat? Probabil faptele sunt mult mai grave aici, nu doar ca nu au constituit fondul de garantie de 8 milioane de euro, ca au oferit lucrarea prin incredintare, ci si avansurile primite nejustificat, poate si existenta unor subcontractanti (ilegal tocmiti in cazul incredintarii, dar si care plang ca nu sunt platiti). Poate au revenit din concediu prelungit si procurorii care vor verifica acuzatiile aduse de un ministru al statului roman. Poate nu va mai fi considerat doar un articol al unui jurnalist de provincie care nu merita verificat.
Incep sa iasa la suprafata hotiile lui Arsene. Au jefuit bugetul tarii nenorocitii. Acum o face pe victima. Cazuri similare cu acelasi personaj nociv Arsene la butoane sunt cu zecile. Sa vedeti ce dezastru a facut la resurse minerale cu licentele pentru metale pretioase, ape minerale samd. Credeti sau nu, acest personaj insalubru si nefrecventabil a castigat cateva zeci de milioane de euro din tunurile date. Ca si mentorul sau, puscariasul Dragnea , au jefuit tara. Nu imi doresc atat de mult sa-l vad la puscarie pe soseta cat imi doresc sa-i vad inchisi pe toti cei care au fost slugi idioate si au semnat si acoperit nelegiuirile lui Arsene. Pe toti! Sa fie invatatura de minte pentru toti nemernecii care se vand pentru 2 lei.
Toate mizeriile astea nu au inceput de ieri de azi. Nimic nu s-a facut facut fara girul lui Asaftei de la ALDE. Nu se putea aproba si vota un proiect si apoi cheltuiala propriu zisa, fara „acordul” ALDE. Cascavalul l-au impartit toti. Acum circula prin tirg vestea ca Asaftei@ Comp(ALDE) vor trece la PNL. Sursa informatiei este sigura. Au gasit repede drumul pentru a scapa de dosare si pedepse. Traseisti oportunisti si profitori. Pentru asta si-au batut capul romanii din tara si din diaspora, ca sa se procopseasca cu ALDE si in noua configuratie politica. Mare mizerie! Maine, daca nu le iese pasenta, vor alerga probabil catre USR. Si tot asa.
Pariem că nu se va întâmpla nimic, iar Ginel va vărsa consistent in buzunarul lui Mugurel pentru o mușamalizare ca la carte?
Balta lui Mugurel are nevoie de „puiet”? Indicati-ne culoarea. Sa mergem la banca de „puieti”. Asta dupa ce dispare ICR-ul, poate mai scad dobanzile.
Ziaristul să rămîie în lumea lui, nu să se vîre printre ciocoi, să-și adoarmă conștiința.
Visarion are dreptate, cred ca s-a facut deja o prima discutie intre Arsene si Relu Fenechiu, patronul puscarias al presedintelui PNL Neamt.Sunt sigur ca s-a furat foarte mult , chiar peste 20 de milioane de euro!Totusi , drumul , de bine de rau, s-a facut!Asta e diferenta intre PDL si PSD: desi amandoua gastile fura de rup, dupa PSD parca se mai cunoaste ceva, in timp ce de la PDL-sti au ramas doar datoriile…
De asta poporul asta n-are cum sa evolueze! Au furat, bai, dar au si dat/facut!! Asta e diferenta dintre noi si restul Eiropei, indiferent in ce parte va veti uita, la vest, la est, la nord,la sud! Mi se ridica tensiunea cind oameni ca Stefan cred ca au si dreptate!
Sa vedem ce drum va iesi, daca nu cumva se va surpa la prima ploaie serioasa. Bine ca se face, lasati-i sa fure, ca macar fac ceva!
Stefane! Parea-i un om open mind. M-am inselat!