Bătălia pentru Troleibuzul! Miza – 11 milioane de euro și un ”mizilic” de sute de tone de cupru și fier vechi

4
253

Că nu există ”dragoste” între Ionel Arsene (PSD), președintele Consiliului Județean Neamț, și Dragoș Chitic (PNL), primarul orașului Piatra Neamț, este mai mult decât evident. Toată lumea se întreabă de ce cei doi nu pot colabora, atâta vreme cât cel puțin în campania electorală și unul și celălalt declarau că vor face tot ce le stă în putință pentru binele comunității. Oare să nu existe înțelegere în acest sens, să fie o bătălie pe idei, pe proiecte de dezvoltare a municipalității? Zvonuri în acest sens circulă intens în ultima perioadă, numai că, din nefericire, la mijloc nu este vorba de nici un interes al cetățeanului. Supărarea președintelui Consiliului Județean Neamț pe primarul Chitic rezultă clar din comportamentul consilierilor care formează majoritatea în Consiliul Local Piatra Neamț. Vorbim de aleșii PSD, PMP și ALDE care, ori de câte ori au ocazia, blochează proiectele primarului, dar și pe cele ale consilierilor liberali. De cele mai multe ori, cei care fac acest lucru nu reușesc să-și explice deciziile și chiar se fac de râs, pentru că nu votează proiecte de hotărâri cărora le-au dat aviz favorabil în comisii. Au fost cazuri în care, în lipsa unor explicații clare, aleșii care formează majoritatea au cerut pauză în ședințe pentru a vorbi și consulta un „un prieten”. Deși nimeni nu a spus oficial cine este de fapt „prietenul”, toți știu că este vorba de liderul PSD și președintele Consiliului Județean Neamț. Normal, toți se întreabă de ce un astfel de comportament, de ce anumite proiecte care ar fi poate benefice pentru pietreni sunt blocate de alianța PSD-PMP-ALDE la cererea lui Arsene. Mulți ar încerca să spună că la mijloc ar fi vorba de proiecte fără consistență sau într-un cuvânt – proaste, însă atâta vreme cât nimeni din alianța majoritară din CL nu reușește să-și argumenteze poziția, gândurile fug într-o altă zonă.

Să fi băgat zâzanie Troleibuzul SA între Arsene și Chitic?

Este posibil ca aceasta să fie cauza. La fel, nu este exclus ca la mijloc să fie vorba și de alte aspecte, de optică, doctrină politică, idei de dezvoltare, șamd. Însă, cu siguranță un proiect de 11 milioane de euro pentru dezvoltarea transportului local din Piatra Neamț poate reprezenta motivul care a dus la înghețarea relațiilor Consiliul Județean – Primăria Piatra Neamț. Banii europeni, adică cei 11 milioane de euro, nu pot fi accesați decât de către Primăria Piatra Neamț. Motivul: infrastructura este a primăriei, iar patrimoniul societății Troleibuzul SA aparține Consiliul Județean. Cu alte cuvinte, aplicantul proiectului și cel care ar urma să coordoneze tot ce înseamnă acesta, inclusiv licitațiile, este primăria, aspect care nu ar conveni deloc celor care se află acum la putere în Neamț. Planul de Mobilitate Durabilă Urbană făcut de către Primăria Piatra Neamț prevede, printre altele, investiții serioase în transportul public din Piatra Neamț: (extindere rețea troleibuz, modernizarea rețelei electrice, achiziția a 20 de troleibuze și 10 autobuze hibride/eletrice. Vorbim de bani serioși care vor fi investiți în transportul public din Piatra Neamț. Tocmai aici este deranjul, că banii vor fi coordonați din primărie, nu din Consiliul Județean. Mai mult, din informațiile pe care le deținem, specialiștii CJ-ului nu ar agrea proiectul Primăriei Piatra Neamț. În anumite cercuri se discuta, la un moment dat, despre desființarea liniilor de troleu și înlocuirea troleibuzelor cu autobuze electrice. Această variantă ar fi însemnat o căruță de bani pentru șmecherașii momentului. Vorbim de peste 60 de tone de cupru care, așa cum se exprima un potentat al zilei la o sindrofie, se dorea a fi vândut în Republica Moldova pe sute de mii de euro, de fierul vechi, alte câteva sute de tone, rezultat din tăierea troleibuzelor etc. În ceea ce privește autobuzele electrice, acestea ar fi urmat să fie cumpărate din China la prețuri de până-n 200.000 de euro, însă Uniunea Europeană ar fi spus pas. Așadar, ar fi rămas varianta achiziției de autobuze electrice de la Volvo, de pildă, însă prețul unui astfel de autovehicul este de cel puțin 500.000 euro, fără a mai pune la socoteală stațiile de încărcare care costă și ele destul de mult. Așa stând lucrurile, nu este exclus ca ceea ce se întâmplă acum la SC Troleibuzul SA, unde asupra directoarei Nadia Năstase se fac presiuni uriașe pentru a părăsi funcția, să aibă legătură cu aceste idei de renunțare la linia de troleu și înlocuirea troleibuzelor cu autobuze electrice. Ca să implementezi o astfel de haiducie ai nevoie de oameni dispuși să facă compromisuri. Asta este clar!

 

L-am întrebat pe primarul Dragoș Chitic ce rol ar avea Consiliul Județean Neamț în cadrul acestui proiect și ni s-a răspuns că în niciun caz de lider.

„Consiliul Județean Neamț, conform Ghidului de finanțare pentru extindere și modernizare rețea de transport, are calitate de partener. Aplicantul eligibil este UAT Piatra Neamț. La Piatra Neamț este un caz mai special. La societatea de transport acționar majoritar este Consiliul Județean, iar atunci este obligatoriu să încheiem un parteneriat în trei: Primăria Piatra Neamț, Consiliul Județean Neamț și societatea Troleibuzul SA”, a declarat primarul Dragoș Chitic.

La întrebarea ”De ce reprezentanții municipalității nu sunt prezenți la întâlnirile care au loc la CJ Neamț pe subiectul transportului public din Piatra Neamț?”, primarul Chitic a răspuns:

„Am avut o discuție cu reprezentanții Consiliului Județean Neamț înainte de alegeri, am vorbit cu domnul Iacoban care a fost foarte deschis și interesat ca CJ-ul să intre partener în formula pe care am spus-o. A mai fost o discuție după alegeri în care mi-am exprimat aceeași dorință față de noua conducere a Consiliului Județean Neamț. De atunci și până acum nu am mai fost solicitați la întâlniri. Doar ce am obținut din presă diverse informații”, a declarat Chitic.

Întrebat dacă are informații potrivit cărora varianta cu Primăria Piatra Neamț – lider de proiect, nu ar fi agreată de mai marii de la Consiliul Județean, Dragoș Chitic a spus că nu are nimic cert în acest sens: „Eu chiar trag un semnal de alarmă, pentru că nu vreau ca cineva să facă din atragerea fondurilor europene, alocate în această sesiune, o afacere personală. Este o șansă de dezvoltare a acestui oraș, iar fondurile europene trebuie folosite pentru dezvoltarea lui în perioada următoare. Noi de dorim ca transportul să fie ecologic în Piatra Neamț, adică cât mai bun, iar lucrul ăsta nu putea rezulta decât dintr-un studiu de fezabilitate. Specialiștii spun care e soluția cea mai bună. Municipiului Piatra Neamț îi este repartizată o sumă de 30 milioane de euro pe mobilitate urbană. Noi avem mai multe proiecte și vrem să le facem pe toate. Ne-am arătat dispuși ca din suma totală, 10-11 milioane de euro să-i alocăm modernizării sistemului de transport. Specialiștii vor spune ce se poate face din acești bani, ca să fim eficienți, adică să fie cele mai bune investiții în modernizarea sistemului de transport”.

 

Daniel MURARU

 

 

 

4 comments

  1. Vasile 19 februarie, 2017 at 13:43 Răspunde

    Relatez cateva aspecte nu demult trecute . D-na Nadia, era imbracata in superlative de 2 emanati judeteni in AGA la Troleibuzul ,vai, asa era de capabila, de extraordinara, ca daca aveai ceva impotriva(cu tot respectul D-na, eu am avut, nimic personal, doar principii..) erai catalogat optuz si alte expresii scriitoricesti si politrucienesti. Cand a venit alta comanda, ce sa vezi , D-na Nadia era contraperformanta, detasata fara sa stie, de aceiasi ,,zugravi,,. ,,Dragi nemteni,, va sugerez sa va informati mai bine, altfel…..

    • valisor 19 februarie, 2017 at 15:50 Răspunde

      Eu, din articolele astea, mă simt destul de informat. Dacă poți tu altfel sau mai mult, nu ezita, fă-ne lui toți un bine și dezvoltă! Doar “Deh!” te lasă în aceeași oală cu mine și cu mulți alții de care s-a luat, pe bună dreptate, stupid socks într-un comentariu la “Arsene, președinte de Consiliu Județean sau șef de grupare mafiotă?”. Deci, bagă mare!

  2. nana 19 februarie, 2017 at 22:24 Răspunde

    Eu nu m-ai inteleg nimic. Este o societate care funcționează, au adus masini noi, au mai angajat oameni. Au conducere buna cu performante! De ce nu o lasă sa respire.
    De ce să o taie si sa o vamda la fier vechi?? Atât a mai rămas!

  3. Dan 20 februarie, 2017 at 07:46 Răspunde

    Transportul în comun trebuie sa rămână electric, lucru care se pare ca nu se respecta. Din ce în ce mai multe autobuze noi , sunt aduse la Troleibuzul, care nu au nicio legătură cu scopul societatii: transport electric ecologic. Asa ceva nu mai poate continua. Trebuie extinsa rețeaua de troleu, și nicidecum tăiată, asa cum doresc unii care se ocupa cu tăierea întreprinderilor, și date la fier vechi.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.