ȚARA LUI „GIROFAR”. ANGAJAȚII UNOR INSTITUȚII ABUZEAZĂ DE O LEGE LACUNARĂ

4
642

girofar-copy

O postare a unui jurnalist de la revista Știință & Tehnică a devenit virală pe internet și a atras sute de comentarii. Oraan Mărculescu a relatat o experiență în trafic pe care a trăit-o la sfârșitul săptămânii trecute pe Valea Prahovei, solicitand ajutorul internauților pentru a identifica un autoturism cu girofar al cărui conducător, prin stilul in care sofa, punea în pericol securitatea celorlalți participanți la trafic (depășiri haotice pe linia continuă sau în zone unde drumul se afla în reparații). În postarea căreia i-a atașat și o fotografie cu autoturismul în cauză (VW Passat, B-67-WMP), jurnalistul afirma că vrea să afle cui aparține bolidul și dacă acesta se afla sau nu în misiune oficială. Insa acestea sunt întrebări la care cu siguranță nu va obține răspunsurile dorite sau complete. Și asta pentru că legea este de partea celor care au voie să folosească pe mașinile de serviciu girofaruri și sirene. Iar lista instituțiilor cărora li se permite folosirea acestor „accesorii” este una destul de lungă: Agenția Națională de Administrare Fiscală, Serviciul de Ambulanță sau Medicină legală, Protecția civila, Ministerul Apărării Naționale, unitățile speciale ale Serviciului Român de Informații și ale Serviciului de Protecție și Pază, Administrația Naționala a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiției, precum și autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public. Conducatorii auto ai acestor instituții au dreptul să folosească, pe masini, semnale acustice și luminoase (n.r. culoarea girofarului nu este aceeași la toate instituțiile) doar atunci când se deplasează în acțiuni de intervenție sau în misiuni cu caracter de urgență. Numai că sub formularea „caracter de urgență” se pot comite cu siguranță și abuzuri care, din nefericire, din cauza legislației proaste sunt greu de dovedit. În fiecare zi, în traficul aglomerat din oraș, vedem autospecialele poliției, pompierilor sau salvării care își fac loc folosind semnalele acustice și luminoase. Normal, atâta vreme cît aceste echipaje se află în misiuni cu caracter de urgență. Anormal este atunci când vezi, în special la orele de vârf, autospeciale ale poliției sau ale altor instituții că-și fac loc în traficul aglomerat folosind girofarul. Astfel de cazuri sunt cunoscute bine și de șefii Poliției Române. Și nu le-au aflat acum, după recentul scandal în care a fost implicat fostul ministru Oprea, ci cu mult timp înainte. Numai că în afară de poliție, salvare, pompieri și jandarmi, mai sunt și alte mașini care își fac loc în trafic folosindu-se de sirenă și girofar. Dacă vezi ca o mașină de poliție se deplasează folosind girofarul la un eveniment (accident rutier, de exemplu), o salvare la un bolnav sau pompierii să stingă un incendiu, adică au caracter de urgenta, lucrurile nu stau deloc așa când vine vorba de mașinile SRI-ului, SPP-ului, MApN-ului sau Ministerului Public. Le vezi în trafic cu girofarurile pornite, însă nu vei afla niciodată dacă se aflau sau nu în misiune pentru că legea protejează astfel de informații. De aici și abuzurile de genul celor de care este acuzat Gabriel Oprea care, spun procurorii, folosea o mașină cu girofar să se deplaseze pe la restaurante, diverse întâlniri sau aiurea.

Polițist rutier: „Avem mâinile legate, nu putem face nimic!”

Lucrătorii Poliției Rutiere nu au nici o putere să verifice dacă, de exemplu, șoferul unui autoturism de la SPP, SRI sau MApN folosește sistemul de avertizare nejustificat.

„În momentul în care aceste autovehicule, ce aparțin SPP-ului, SRI-ului, etc, sunt depistate în trafic circulând cu viteză peste limita legală, șoferul îți spune spune că este într-o acțiune. Cel de la volan îți prezintă un ordin de serviciu care atestă ceea ce spune, însă tu ca polițist nu ai nici o pârghie care să-ți permită să verifici dacă misiunea are caracter de urgență. Misiunea fiind secretă, nu-ți spune nimeni despre ce este vorba, așa că nu ai cum să-ți dai seama dacă e vorba de o urgență care să le permit să folosească semnalele acustice și luminoase. Doar în cazul în care se produce un accident rutier se află unde mergea respectivul și dacă misiunea avea sau nu caracter de urgență. Este un vid legislativ aici, pentru că noi, polițiștii, nu avem atribuții în a cere informații suplimentare, așa că nu putem afla dacă mașina respectivă este sau nu într-o acțiune secretă. Avem mâinile legate, nu putem face nimic!“, spune, sub protecția anonimatului, un ofiter de poliție. Și uite așa, sub protecția legii, unii pot comite abuzuri fără să fie pedepsiți.

În mai 2010, un nemțean a sunat la dispeceratul Poliției Rutiere reclamând faptul că șoferul unui autoturism neinscripționat conduce haotic și pune în pericol viața celorlalți participanți la trafic. Nu avea girofarul pornit, însă folosea, în depășirile pe care le făcea, majoritatea pe linie continuă sau pe pod, sirena din dotare. După câteva zeci de minute, autoturismul – marca BMW era oprit de un echipaj al Poliției Rutiere. Cel de la volan i-a spus polițistului că este de la SPP și se află în misiune, după care și-a continuat drumul nestingherit. Chestionat cu privire la prezența autoturismului insitutiei în județul Neamț, Biroul de presă al SPP comunica sec: „Deplasarea s-a făcut în conformitate cu prevederile legale“. Nimic mai mult.

Polițiștii rutieri mai spun că dacă legislația ar fi mai clară, nu ar mai exista suspiciunea că autovehiculele structurilor speciale folosesc ilegal girofarurile din dotare. Nu ar trebui decât ca cel de la volan să prezinte un document care să ateste că se află în misiune și lucrurile ar sta cu totul altfel. Așadar, până la modificarea legii, dacă cineva o dorește schimbată/completată, ne vom mulțumi doar să admirăm giumbușlucurile din trafic ale mașinilor cu girofar (SPP, SRI, MApN, MP) și, așa cum prevede Codul Rutier, să încetinim și să ne apropiem cât mai mult de marginea drumului pentru a le facilita trecerea în regim de urgență. Că cei de la volan sau din interior se află sau nu în misiune specială nu vom afla niciodată că, deh, ei sunt de la “Servicii”. Așa cum va fi greu să aflăm dacă „misiunea specială” nu se numea cumva aprovizionarea cu zarzavat pentru iarnă, vizită la mama, la tata, la bunici, sau, de ce nu, la amantă. Este clar că, de cele mai multe ori, aceste echipaje se află în misiuni de urgență și folosesc justificat semnalele acustice și luminoase. Însă este la fel de clar că se comit și abuzuri, iar atâta vreme cât există personaje în România, cu funcții evident, care se cred mai presus de lege, vom avea și astfel de întâlniri în trafic.

 Daniel MURARU

 

CODUL RUTIER

Articolul 32

(1) Semnalele speciale de avertizare luminoase sunt emise intermitent de dispozitivele de iluminare montate pe autovehicule si au urmatoarele semnificatii: lumina rosie obliga participantii la trafic sa opreasca in directia de mers cat mai aproape de marginea drumului; lumina albastra obliga participantii la trafic sa acorde prioritate de trecere; lumina galbena obliga participantii la trafic sa circule cu atentie.

(2) Sunt autorizate sa utilizeze semnale speciale de avertizare luminoase: pentru lumina rosie - autovehiculele apartinand politiei si pompierilor; pentru lumina albastra - autovehiculele apartinand politiei, jandarmeriei, politiei de frontiera, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, serviciului de ambulanta sau medicina legala, protectiei civile, Ministerului Apararii Nationale, unitatilor speciale ale Serviciului Roman de Informatii si ale Serviciului de Protectie si Paza, Administratiei Nationale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justitiei, precum si autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, atunci cand se deplaseaza in actiuni de interventie sau in misiuni care au caracter de urgenta; pentru lumina galbena - autovehiculele cu mase si/sau dimensiuni de gabarit depasite ori care insotesc asemenea vehicule, cele care transporta anumite marfuri sau substante periculoase, cele destinate intretinerii, repararii ori verificarii unor lucrari efectuate in partea carosabila sau executarii unor lucrari de drumuri, curateniei strazilor, deszapezirii sau tractarii, transportului si depanarii autovehiculelor ramase in pana sau avariate, precum si tractoarele care tracteaza utilajele agricole si tehnologice cu dimensiuni de gabarit depasite.

Autovehiculele prevazute la alin. (2) lit. a) si b) trebuie sa fie echipate si cu mijloace speciale sonore de avertizare.

 Pe autovehiculele apartinand politiei si pe cele prevazute la alin. (2) lit. c) pot fi instalate si dispozitive luminoase cu mesaje variabile, destinate participantilor la trafic.

 Pe autovehiculele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, inscriptionate vizibil cu denumirea si sigla institutiei din care fac parte, pot fi instalate dispozitive luminoase cu mesaje variabile, de care se poate face uz pentru oprirea in trafic a autovehiculelor in scopul exercitarii atributiilor de control specifice, potrivit legii.

Mijloacele speciale de avertizare, luminoase sau sonore, se certifica sau se omologheaza de autoritatea competenta, potrivit legii. Conditiile de utilizare a acestora se stabilesc prin regulament.

 

4 comments

  1. Floarea 23 noiembrie, 2016 at 11:19 Răspunde

    Normal ca sunt in misiuni. Dar dumneata ce-ai crezut? Ca isi risca viata, merg cu viteza, fac slalomuri printre masini si alte cele de pe drumuri, asa, ca se grabesc ei acasa ori la vreo bodega? Nu, dom’le! Sunt in misiuni cu caracter de mare urgenta!
    Am patit si eu o situatie cu soferul unei ambulante care m-a bagat in sant ca se grabea sa ajunga acasa. In prostia mea am crezut ca are o urgenta, cind colo, el la casa aia statea, la care oprise, dupa mai multe depasiri riscante.

  2. Mircea 23 noiembrie, 2016 at 12:27 Răspunde

    In afara vezi frecvent masini cu girofar, numai noua ni se pare ceva iesit din comun! Asta e treaba mai sunt si oameni care lucreaza in slujba statului si care au misiuni speciale si trebuie sa “abuzeze” de girofar. Dar noi tre sa fim mai cu mot si sa criticam

    • valisor 23 noiembrie, 2016 at 22:25 Răspunde

      Ai maximă dreptate! Ăștia nu vijelesc așa… de-a-n’boulea. Ei are o misiune: să pună repede la rece carcasa. Dacă e topitocul cu salvarea care era să “ofilească” Floarea, ăla se grăbea, probabil, cu organele; că mă și întrebam: tot carcase, carcase pe la organe… dar organele? Și, pentru că ăstelea se-ntâmplă-n “țara moților”, uite și critica! Baftă la liniuțe!

  3. Dan 22 mai, 2017 at 09:36 Răspunde

    Locuiesc langa policlinica. Intra si ies zeci de ambulante cu girofar in fiecare zi. Ii vad din balcon ce fac in cazul urgentelor: ies din salvare, se intind, admira masina, uneori intra agale in cladire cu cate o hartie. Rareori aduc cate un bolnav in scaun cu rotile pentru analize. Policlinica nici macar nu are UPU. Oricum, in cazul urgentelor reale toata lumea cere SMURD. Pe astia nu-i vezi toata ziua prin oras, dar cand ies, sigur e urgenta.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.