Reparațiile de pe DN 15 Piatra Neamț – Motel Cristina, costuri de milioane de euro numai cu mixtura asfaltică

4
1517

Administratorul drumurilor naționale din regiunea Moldovei, respectiv Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași, a reparat în această vară mai multe segmente de drum național din județul Neamț, un bun prilej pentru unii politicieni să se laude cu realizările altora, făcute cu bani de la bugetul de stat. Lăsând la o parte porțiunea din DN 15 (Bicaz – Poiana Teiului) aflată în reabilitare de câteva luni, costurile fiind estimate la peste 330 de milioane de lei în primă fază, ca în ultimele declarații ale oficialităților costurile să fie de 302 milioane de lei, DRDP-ul a reparat trei tronsoane de drum național, despre care atacul.ro a scris la vremea respectivă. Este vorba de DN 15F (7 km) care face legătura între DN 15C și Mănăstirea Agapia, DB 15G (3,9 km) care face legărura între DN 15C și Mănăstirea Văratec și DN 15, între Piatra Neamț și Motelul Cristina, via Bicaz, pe o distanță de aproximativ 29 de kilometri. În primul rând, cele patru lucrări au un numitor comun: pentru niciuna nu a fost organizată licitație. În cazul tronsonului Bicaz – Poiana Teiului au mers pe varianta de urgență din pricina punctelor de calamitate identificate pe traseu. Aici lucrează mai multe societăți, printre care si Aqua Parc SRL Roznov a lui Gheorghe Vlasie, zis și Ginel, cumătrul lui Arsene, și Danlin XXL SRL Secuieni, abonată și ea la lucrări cu bani publici. 

Oficial, cei de la DRDP au declarat că nu a fost nevoie de licitații, pentru că respectivele drumuri, exceptând Bicaz-Poiana Teiului, au beneficiat de reparații curente. Acestea au constat numai în pregătirea terenului și așternerea covorului asfaltic, lucrările fiind executate în regie proprie. Mixtura asfaltică folosită a fost cumpărată de DRDP, în baza a două contracte, de la societatea Danlin XXL SRL, la prețul de 300 de lei/tonă, inclusiv TVA.

Mâna de lucru, după cum afirmă oficialii DRDP, a fost asigurată de lucrătorii proprii, plus alții care ar fi fost detașați de la alte secții de drumuri. Cum atacul.ro a identificat pe teren, pe cele trei drumuri aflate în lucru, utilaje și muncitori de la SC Danlin XXL, am solicitat Direcției Drumuri și Poduri Iași să ne comunice dacă au fost încheiate contracte de prestări servicii cu societatea în cauză. Răspunsul a fost negativ, cu mențiunea că în toate cele trei cazuri DRDP-ul a închiriat utilaje de la societăți comerciale. Noi am găsit pe teren compactoare, cilindri si alte utilaje ce aparțin societății Danlin XXL. Transportul mixturii asfaltice a fost asigurat de societatea care a furnizat marfa, adică de Danlin XXL.

Deși s-a vorbit foarte mult despre aceste lucrări de reparații, nimeni nu a oferit informații cu privire la sumele cheltuite pentru efectuarea lor. Banii nu au venit de la bugetul județului Neamț, ci de la bugetul de stat, licitațiile pentru mixtura asfaltică fiind organizate de Compania Națională de Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în subordinea căreia se află DRDP Iași.

Conform informațiilor oferite de către DRDP Iași, mixtura asfaltică pentru lucrările de reparații pe cele trei drumuri menționate a costat 14.693.838 lei, TVA inclus. Vorbim numai despre costul mixturii asfaltice, manopera intrând în sarcina DRDP Iași. De asemenea, au fost  închiriate și utilaje, valoarea contractelor fiind de peste 250.000 lei, TVA inclus.

Reparațiile au inclus și pregătirea terenului, adică îndreptarea denivelărilor, însă costurile au căzut în sarcina drumarilor de la stat. De aceea, afirmă oficialii de la DRDP Iași, stratul de asfalt nu este identic pe toată suprafața carosabilă. Asta înseamnă că nu se știe exact care este grosimea stratului de asfalt, aceasta oscilând de la o zonă la alta.

DN 15F (Agapia) 9 km – valoare mixtură asfaltică 2.117.727 lei, cu TVA;

DN 15G (Văratec) 3,9 km – valoare mixtură asfaltică 1.331.717 lei, cu TVA;

DN15 (Motel Cristina – Piatra Neamț) – valoare mixtură asfaltică 11.244.394 lei, cu TVA.

Un calcul arată că numai mixtura asfaltică pentru lucrările de reparații de pe cele trei drumuri, în lungime de aproximativ 40 km, a costat 14.693.838 lei, TVA inclus, adică 367.345 lei, TVA inclus, pe km. Fără costurile cu utilajele și muncitorii. În ceea ce privește cantitatea de mixtură folosită, în valoare de 367.345 lei/km, cu TVA inclus, nu putem decât să ne raportăm la o informație furnizată de jurnaliștii de la recorder.ro. Astfel, așa cum se vede și din tabelul de mai jos, la un drum nou-nouț se aplică două straturi de asfalt, unul de bază, care costă 30.000 de euro/km, și unul de uzură, care costă 21.000 de euro/km. Cele două straturi, în grosime totală de 10 cm, ar costa 241.505 lei/km, la cursul BNR de azi, cu aproximativ 126.000 de lei mai puțin decât mixtura folosită la asfaltarea celor 40 km de drum.

Am solicitat și am primit de la DRDP cantitățile de mixtură folosită pe fiecare tronson în parte, dar și suprafețele asfaltate.

Tabelul arată astfel:

 

Cele două drumuri naționale, DN 15F și DN 15G, care fac legătura între DN 15 și mănăstirile Agapia și Văratec, au fost asfaltate desi erau intr-o stare buna. Reprezentanții DRDP Iași au precizat că „lucrările de reparații se stabilesc funcție de starea de degradare, facând parte din programul de lucrări pe anul 2019, stabilite în baza reviziilor periodice”. De aici, tragem concluzia că DN 15F și DN 15G erau degradate și necesitau intervenții, lucru total neadevărat, întrucât pe cele două șosele naționale se circula în condiții foarte bune.

(Sursa foto: Facebook/Ionel Arsene)

Daniel MURARU

Citeste si:

Fenomenal! Asfaltează șoselele bune, deși județul este plin de drumuri „pericol public”

Costul asfaltării drumurilor spre mănăstirile Agapia și Văratec, o mare necunoscută. CNAIR ocolește licitațiile pentru a evita contestațiile

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

4 comments

  1. mihnea 18 septembrie, 2019 at 15:26 Răspunde

    Pe mine m-au impresionat botinii lui Soseta. Parca-s schiurile lacuite ale lui Decebal Napolion Stanescu , de pe strada Subdarmanesti, in rest, probleme curente cu Ginel si Ciorapel

  2. V.Vasile 19 septembrie, 2019 at 08:06 Răspunde

    Deci, daca drumurile in stare buna devin si mai bune prin reasfaltare, normalitatea zilelor de azi ar fi ca, drumurile in stare proasta cum ar fi str. IZVOARE si continuarea spre Margineni, sa devina si mai impracticabile, mai ales ca vine iarna.
    Deci ,,dragii mei nemteni,, sa-i tratam dupa cum merita pe mancatorii de rahat(turcesc),cei ce ne aburesc cu promisiuni neonorate doar sa-si vada sacii in caruta lor.
    Daca realitatea de azi nu va este clara inca, faceti un inventar al promisiunilor din campaniile electorale trecute si veti vedea cat si-au batut joc de noi unii nemernici care de multi, foarte multi ani traiesc (f.bine)din banul public.

  3. Leonard 21 septembrie, 2019 at 20:30 Răspunde

    Intradevar s- au facut lucrari cum spun ei de reparatii pe drumuri cu o stare buna respectiv spre cele doua manastirii. De ce ? Au un iz politic stiindu- se ca multa lume merge spre manastiri. La fel si pe drumul national Cristesti- Tg. Neamt- Vanatori – Poiana Largului unde s- a asfaltat integral avand si zone foarte bune. De ce oare nu se fac expertize si analize pentru a dirija banii si acolo unde este mare nevoie. Poate ca este bine ca se mai face cate ceva dar ar fi normal sa se faca acolo unde doare. Intarziem sau renuntam la drumuri ce reclama lucrari urgente. S- a mentionat drumul Piatra Neamt- Izvoare- Margineni sau tronsonul final la iesirea din judet, tronsonul intre Tazlau si limita judet spre localitatea Frumoasa din jud. Bacau Iesirea din jud. Neamt pina la limita cu jud. Bacau si intrarea in judetul vecin, poate fi comparata cu sectiunea iesire Romania intrare Ungaria. Sa luam exemplu de la vecinii bacauani care au facut drumul pana in intersectia Ardeoani drum care arata intradevar de reparat. D-omnul presedinte ia vedeti si pe drumurile comunale care apartin tot de CJ . De ce intre Breaza si Talpa nu se poate asfalta vre-o 500 m sau la iesirea din Chilia spre Hlapesti iarasi vre- o 500 m. Nu au potential politic, putini alegatori merg pe acolo. Mai bine mai asfaltam odata mai inegrim pe drumurile care sunt frecventate.’

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.