Dezmăț în banul public. Prejudicii și abateri financiar-contabile de sute de milioane de lei, în CJ și primăriile județului Neamț
Acțiunile de audit efectuate de Camera de Conturi Neamț la unitățile administrative-teritoriale au scos la iveală grave abateri de la prevederile legale. Practic, bugetărimea care deservește unitățile administrative-teritoriale, plătită boierește, își îndeplinește atribuțiile de serviciu pe lângă lege, de cele mai multe ori, pentru pentru că fie nu o cunoaște, fie este incapabilă să o înțeleagă ori nu îi pasă de rigorile ei.
Raportul întocmit de Camera de Conturi Neamț și dat ieri publicității de Curtea de Conturi a României referitor la activitatea, din 2022, a Consiliului Județean Neamț și a 22 de primării nemțene, relevă disfuncționalități în resurselor publice, în cheltuirea acestora, dar și în gestionarea patrimoniului public și privat al unităților administrativ-teritoriale cauzate de necunoașterea și nerespectarea legislației, interpretarea eronată a prevederilor legale, de lipsa de pregătire, dar și de superficialitate în îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
Prejudicii de peste 12 milioane de lei
Auditorii au constatat, în timpul acțiunilor de verificare, venituri suplimentare de 283.000 de lei, prejudicii aduse bugetelor locale de peste 12 milioane de lei și abateri financiar – contabile care s-au cifrat la peste 426 de milioane de lei.
Cele mai mari prejudicii au fost constatate la cheltuielile de capital (n.r. de investiții), în sumă de peste 10 milioane de lei (83% din valoarea totală a prejudiciilor), urmate de cheltuielile de personal, de 956.000 de lei (aproape 8% din total) și de cheltuielile cu bunuri și servicii, de 788.000 de lei (6,54%).
De departe, cel mai mare prejudiciu a fost descoperit la Consiliul Județean Neamț (9,8 milioane de lei), cele mai însemnate abateri financiar-contabile au fost depistate la Primăria Piatra-Neamț (peste 113 milioane de lei), iar cele mai mari venituri suplimentare au fost constatate la Primăria Gârcina (55.000 de lei).
Acțiunile de audit desfășurate la cele 23 de unități administrativ-teritoriale au scos în evidență existența unor abateri care au avut drept consecință prejudicierea bugetelor acestora în 94 de situații.
Iată ce au descoperit auditorii:
Cheltuieli de investiții pe lângă lege
– Cuprinderea în patrimoniul entității a unor obiective de investiții fără ca acestea să fie realizate (UATJ Neamț);
– Angajarea și plata unor sume reprezentând actualizarea prețurilor pentru materiale și manoperă, calculate cu nerespectarea prevederilor O.G. nr. 15/2021, O.U.G. nr. 47/2022 și O.U.G. nr. 114/2018 (UATM Roman, UATC Boghicea, UATC Tazlău);
– Efectuarea de plăți fără existența documentelor justificative, întocmite conform legii, care să ateste exactitatea și realitatea sumelor datorate (UATC Bicazu – Ardelean, UATC Tarcău, UATC Doljești, UATC Timișești, UATC Horia, UATJ Neamț);
– Plăţi nelegale aferente cheltuielilor de capital ca urmare a nerespectării clauzelor contractuale aferente obiectivului de investiție (UATC Săbăoani); – Cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat (UATM Piatra Neamț, UATC Săbăoani, UATC Boghicea, UATC Grințieș, UATC Gârcina);
– Efectuarea de cheltuieli de capital fără contraprestație (UATJ Neamț, UATC Agapia, UATC Negrești, UATC Gârcina, UATC Grințieș, UATC Icușești);
– Efectuarea de plăți nelegale reprezentând penalități calculate la valoarea eligibilă nerambursabilă rămasă de plătit, pentru prelungirea duratei de execuție a lucrărilor aferente contractelor de finanțare (UATC Agapia);
– Efectuarea de cheltuieli nelegale/interzise prin acte normative în vigoare privind ajutorul de susținere financiară a cultelor religioase (UATJ Neamț, UATC Icușești);
– Cheltuielile cu asistența socială au fost majorate nelegal prin acordarea ajutoarelor de încălzire și a indemnizațiilor pentru persoane cu handicap fără respectarea condițiilor de acordare (UATC Bozieni, UATC Păstrăveni, UATC Tarcău).
Bunuri și servicii în afara legii
– Plata nedatorată a unor sume reprezentând cheltuieli de natura accizelor aferente consumului de gaz natural utilizat pentru încălzirea spațiilor în care își desfășoară activitatea unitatea de învățământ subordonată (UATC Săvinești);
– Efectuarea unor cheltuieli cu bunuri și servicii majorate nejustificat (UATC Grințieș, UATC Gârcina);
– Nerespectarea prevederilor legale privind operațiunile de concesionare și/sau închiriere de bunuri proprietate publică (UATC Tazlău);
– Abateri cu privire la modul de stabilire a tarifelor pentru serviciul de salubrizare (UATC Tazlău);
– Efectuarea de cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat cu servicii de asistență juridică (UATC Timișești);
– Nedecontarea cheltuielilor de natura reparațiilor pe baza unor situații de lucrări concludente și corect întocmite (UATC Doljești);
– Angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata unor servicii de cazare și masă pentru participarea la programe de pregătire, formare și perfecționare profesională cu nerespectarea prevederilor legale (UATC Timișești);
– Nerespectarea prevederilor legale referitoare la consumul de carburanti, de materiale de întreținere, asigurări auto, parc auto (UATC Săbăoani, UATC Tarcău, UATC Icușești, UATC Bozieni);
– Plata situaţiilor de lucrări privind reparaţiile curente neconforme cu condiţiile de contractare (UATC Săbăoani);
– Efectuarea de cheltuieli pentru activități care nu au legătură cu scopul, obiectivele și atribuțiile prevăzute în actele normative de înființare (UATC Săbăoani);
– Efectuarea de plăți fără existența documentelor justificative, întocmite conform legii, care să ateste exactitatea și realitatea sumelor datorate (UATC Săbăoani, UATC Bozieni, UATC Gârcina, UATC Tarcău);
– Angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare nu fac obiectul contractului încheiat între părți (UATC Săbăoani);
– Alocări de sprijin financiar nerambursabil din bugetul local pentru finanțarea unor activități nonprofit, cu nerespectarea cadrului legal permisibil (UATC Săbăoani);
– Alte abateri privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare în concordanţă cu prevederile legii bugetare şi cu destinaţia stabilită (UATC Săbăoani);
– Efectuarea de plăți nelegale reprezentând amenzi contravenționale, fără realizarea de cercetări administrative asupra cauzelor care au determinat abaterile constatate (UATC Negrești);
– Nestabilirea nivelului redevenței și a termenelor de plată ale acesteia (UATC Icușești);
– Plăți nelegale urmare a nerespectării clauzelor contractuale privind prețurile practicate, actualizarea acestora, cantitățile, articolele din ofertele declarate câștigătoare, anexe la contractele încheiate (UATJ Neamț, UATC Tarcău, UATC Bozieni);
– Cheltuieli privind manopera supraevaluate sau majorate nejustificat la lucrările de reparații decontate în anul 2022 (UATM Piatra Neamț);
– Nerespectarea prevederilor legale privind acordarea și regularizarea avansurilor pentru achiziții de bunuri sau executarea de lucrări (UATC Bicazu Ardelean, UATC Bozieni).
Sporuri și adaosuri salariale ilegale
Pentru entitățile din administrația publică locală, sistemul de salarizare a fost reglementat atât din punct de vedere al stabilirii salariului de bază, cât și al celorlalte drepturi/sporuri salariale, ca elemente componente ale venitului salariale, în opinia auditorilor. Aceste prevederi nu sunt respectate de angajații primăriilor, care, prinși că au acordat sporuri și adaosuri la salarii, motivează că au interpretat greșit legislația.
Verificările efectuate în legătură cu această categorie de cheltuieli au evidențiat că: „Majoritatea primăriilor auditate au continuat practica acordării unor sporuri și adaosuri fără a exista bază legală în acest sens, motivându-se interpretarea eronată a dispozițiilor legale”.
Plăți ilegale în conturile bugetărimii
✓ Acordarea de drepturi salariale personalului încadrat la cabinetul președintelui, respectiv al vicepreședintelui Consiliului Județean Neamț, precum și personalului implicat în derularea proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile, urmare a neaplicării întocmai a legislației în vigoare privind salarizarea personalului din sectorul bugetar plătit din fonduri publice (UATJ Neamț);
✓ Depășirea nivelului indemnizației lunare pentru funcția de viceprimar, a veniturilor salariale realizate de unii salariați prin acordarea unor salarii lunare mai mari decât indemnizația viceprimarului comunei, contrar prevederilor legale (UATC Săbăoani, UATC Săvinești, UATC Țibucani);
✓ Plata fără bază legală, către unii salariați, de salarii care exced cadrului legal de salarizare (compensare în bani a concediului de odihnă, acordarea de premii și cadouri neprevăzute de lege, decontarea transportului de la domiciliu la locul de muncă) (UATC Bozieni, UATC Gârcina, UATC Săbăoani, UATC Boghicea, UATC Icușești, UATC Podoleni, UATC Tarcău, UATC Timișești);
✓ Plata a doi administratori publici în condițiile în care unul din aceștia figura în concediu medical în perioada respectivă, iar organigrama aprobată pe anul 2022 permitea un singur post de administrator public (UATM Roman);
✓ Plata unor cheltuieli de personal care exced cadrului legal de salarizare urmare a stabilirii eronate a indemnizațiilor consilierilor locali (UATC Grințieș);
✓ Plata unor cheltuieli de personal care exced cadrului legal de salarizare urmare a angajării fără concurs prin invocarea prevederilor art. 27 alin. (1) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei fără îndeplinirea însă a condiției limitative exclusive reglementate de lege (UATC Tarcău).
Nu sunt în stare să stabilească și să încaseze impozitele
Acțiunile de audit au evidențiat ilegalități atât în ceea ce privește modul de stabilire a impozitelor și taxelor locale ori a altor venituri, a neurmăririi încasării, cât și în privința aplicării măsurilor de executare silită.
- Nu s-a debitat toată redevența prevăzută în contractele de concesiune (UATC Farcașa, UATC Gârcina);
- Nestabilirea corectă a impozitului pe clădiri (UATM Piatra Neamț, UATC Tazlău, UATC Bozieni);
- Nerespectarea clauzelor contractuale în ceea ce privește urmărirea creanțelor și calcularea penalităților de întârziere (UATC Tazlău);
- Nestabilirea, neînregistrarea și neraportarea în situațiile financiare întocmite la data de 31.12.2022 a unor venituri (UATC Doljești, UATC Bozieni, UATC Tarcău);
- Nu s-a stabilit corect impozitul pe mijloace de transport (UATC Timișești);
- Nu a fost urmărită la încasare cota parte din veniturile din chirii aferente bunurilor aparținând domeniului public al ordonatorului principal de credite date în administrarea unității de învățământ subordonate (UATC Săbăoani);
- Nestabilirea conform prevederilor legale, neevidențierea şi neîncasarea taxelor pentru eliberarea şi regularizarea autorizațiilor de construire emise (UATC Agapia, UATC Negrești, UATC Horia);
- Nu s-au virat la bugetul local venituri din aplicarea prescripției extinctive, reprezentând garanții de participare la licitații, pentru care s-a prescris dreptul creditorilor la recuperare (UATC Grințieș);
- Scăderea din evidența fiscală cu încălcarea prevederilor legale a unor impozite și taxe locale (UATC Tarcău);
- Nerespectarea regimului juridic al instituirii taxelor speciale, respectiv a taxei de salubrizare (UATC Tarcău, UATC Bozieni);
- Neurmărirea respectării prevederilor legale referitoare la termenele de plată și necalcularea de penalități de întârziere pentru neachitarea ori achitarea cu întârziere a redevenței miniere (UATJ Neamț, UATC Vânători-Neamț);
- Nestabilirea și nedeclararea de către contribuabili, a cuantumului legal reprezentând impozitul pentru clădirile aflate în proprietatea acestora și care nu au fost reevaluate în ultimii 3, respectiv 5 ani (UATC Bozieni);
- Nestabilirea, neevidențierea și neîncasarea redevenței datorate de către un contribuabil persoană fizică în baza contractului de concesiune încheiat cu UATC Gârcina, având ca obiect un teren în suprafață de 500 mp;
- Au fost calculate eronat penalități de întârziere pentru neachitarea la termen a chiriei aferente contractelor de închiriere pășune (UATC Icușești);
- Neaplicarea măsurilor de executare silită în conformitate cu prevederilor legale în vigoare a condus la prescrierea dreptului de urmărire la încasare a unor veniturilor (UATC Boghicea, UATC Gârcina).
Administrare ineficientă a bunurilor publice
Misiunile de audit financiar au identificat și situații de administrare ineficientă a bunurilor proprietate publică sau privată a unităților administrativ-teritoriale ca urmare a unor decizii ale managementului neconforme cu dispozițiile legale. Veniturile generate de aceste bunuri nu au fost încasate la nivelul datorat, rezultat al nerespectării de către concesionari/chiriași a clauzelor contractuale. Ca și exemplu, auditorii au constatat nerespectarea clauzelor contractuale referitoare la termenele de plată și necalcularea de penalități de întârziere pentru neachitarea ori achitarea cu întârziere a redevenței/chiriei (UATM Roman, UATC Săbăoani).
Incompetență
– interpretarea eronată a dispozițiilor legale privind salarizarea personalului din sectorul bugetar;
– modificarea nejustificată și cu încălcarea prevederilor legale a unor clauze prevăzute în contractele încheiate, privind concesionarea terenurilor, execuția lucrărilor, prestarea serviciilor sau achiziționarea unor bunuri;
– nestabilirea priorităților în aprobarea și efectuarea cheltuielilor publice locale, în vederea protejării resurselor unităților administrativ-teritoriale de utilizare neadecvată și a asigurării bunei gestiuni a fondurilor publice, potrivit interesului comunităților locale;
– lipsa de pregătire a personalului care asigură monitorizarea achizițiilor publice și urmărirea derulării contractelor, inclusiv urmărirea derulării contractelor de prestări servicii încheiate cu diriginții de șantier;
– verificarea superficială a situațiilor de lucrări prezentate de către executanții lucrărilor, în ceea ce privește concordanța dintre cantitățile confirmate în atașamente, cantitățile din devizele ofertate și cele real executate, precum și respectarea prețurilor din oferta financiară.
N.R.
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.
ADMIN.: Aveți la dispoziție numeroase publicații care să vă scoată din acest profund plictis! Nicio pierdere, dimpotrivă!
Cel mai mare jaf al banilor publici din judet,este la CJ Neamt.Nici o mirare,avand in vedere calitatea angajatilor de acolo,200 buc,ultra incompetenti si necalificati,habarnisti notorii si taietori de frunze la caini,angajati numai pe pile,relatii si prostitutie,care,in ultimii 10 ani s-au specializat numai in sifonarea banului public catre firmele de casa PSD-iste care,au facut zeci de milioane euro ”profit”cu licitatii trucate sau cu ”dedicatie”facute de cei de mai sus,si,verificate tot de ei….?va dati seama ce hotii?hotii sa verifice alti hoti?in plus,incompetenta cosmica a”colectivului”de la CJ Neamt se vede incepand cu SJ Neamt ajuns la paragina si,terminand cu pierderea fondurilor UE in valoare de 500 milioane euro,si,mizeriile Apa Serv si Drupo….Daca Harpa nu il da afara pe impostorul de (***)/PSD,o nulitate absoluta care nu-si justifica masina de 100 mii euro/Tuareg pe care o are,nu mai vb de imposibilitatea asigurarii unui trai decent din veniturile pe care le-a avut pana a ajuns vice…aloooo ANI,impostorilor?cand aveti de gand sa-l luati la intrebari pe vicele de la PSD?care, intotdeauna este mirat de orice cand apare pe la diverse emisiuni,un garagaragiu notoriu,care,nu spune nimic si bagatelizeaza totul …alooo Harpa,daca tu crezi ca Paduraru este ”schimbarea”la PSD,sunteti vai de capu vostru…tot securistii va fac”programul”?…absolut jalnic…
Partea proasta e că cei de la Curtea de Conturi se pare că nu mai sesizează parchetul în astfel de situații ci recurg la (***) in vederea recuperării unei părți din prejudicii pentru că (***).
Admin.: Pentru afirmațiile făcute, vă rugăm să veniți cu probe.