Podul de la Girov a intrat în reparații după doi ani de la desemnarea constructorului și după un an de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor

1
6712

 

Aflat într-o stare avansată de degradare, podul de pe DN 15D, de peste râul Cracău (comuna Girov), intră, în sfârșit, în reparații. De câteva zile, un excavator și mai multe camioane lucrează la varianta ocolitoare care va fi folosită în perioada în care podul se va afla în reabilitare.

În clasicul stil românesc, lucrările încep după aproape 2 ani de la desemnarea constructorului (finalizarea licitației) și după circa un an de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. Vorbim despre o perioadă de întârziere mare, timp în care transportatorii au pierdut sume importante de bani din cauza zecilor de kilometri pe care i-au parcurs  în plus pentru a ocoli podul pe care autoritățile au instituit limită de tonaj. Ne referim la acei transportatori care au respectat limita de tonaj de 7,5 tone, pentru că au fost multe situații când interdicția nu a fost respectată.

Nimeni nu s-a obosit să ofere explicații pentru această întârziere, deși limita de tonaj a fost instituită în vara anului 2022.

Constructorul era prins în mai multe proiecte

Starea jalnică în care se află podul a obligat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să ia măsuri rapid, alocând suma necesară reparațiilor. Astfel, în noiembrie 2022, CNAIR a anunțat că podul de la Girov va fi reparat de asocierea Stef Edil CDP SRL, Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL (fostă Aqua Parc SRL), Rutier Conex XXI SRL și Drum Construct SRL. Oferta câștigătoare a fost de 13.881.686 lei, fără TVA (valoarea estimată a fost de 16.767.884 lei. Din asocierea câștigătoare face parte și societatea Drum Construct SRL Galați, despre care există indicii că este controlată de Petru Tudorache, un fost  șef controversat (n.r. o perioadă a fost chiar suspendat) al Secției de Drumuri Naționale (SDN) Galați.

Numai că lucrurile nu au decurs așa cum ar fi trebuit, întrucât a apărut un blocaj la nivel de emitere a autorizațiilor. Situația a ajutat constructorul, care era prins în mai multe proiecte, să mai câștige timp. Tocmai de aceea, persoane bine informate ne-au declarat că joaca de-a certificatul a urmărit, de fapt, să ajute firmele câștigătoare să câștige timp, întrucât acestea nu se puteau înhăma și la această lucrare, în condițiile în care aveau mai multe șantiere deschise.

După 9 luni de la anunțarea asocierii câștigătoare, a fost emis și ordinul de începere a lucrărilor. Din acest moment, constructorul ar fi trebuit să demareze lucrările, să se ocupe de organizarea șantierului și să amenajeze varianta de ocolire. Nu a făcut-o atunci, ci acum, la un an distanță.

Ce lucrări vor fi efectuate

Conform prevederilor contractuale, termen de finalizare a lucrărilor este de 15 luni.

Constructorul va executa următoarele lucrări:

execuția unei variante provizorii de circulație, platforme și drumuri tehnologice;

–        reparații la partea de infrastructură și suprastructură;

–        reparații la nivelul căii de rulare a autovehiculelor, inclusiv racordarea cu terasamentele și lucrări în albie.

Prima etapă prevede realizarea unei variante provizorii de circulație în amonte, în lungime totală de 274 metri, ceea ce va asigura crearea frontului de lucru pentru constructor. După demolarea suprastructurii podului existent, se va trece la consolidarea infrastructurilor, cu lucrări pentru sporirea „capacității portante a fundațiilor culeelor și a pilelor, execuție blocuri seismice din beton armat, protecție anticorozivă a suprafețelor din beton” etc.

„La nivelul suprastructurii, se va proceda la înlocuirea grinzilor Matarov cu unele prefabricate din beton armat precomprimat, cu execuția de antretoaze, armare, cofrare și turnare placă suprabetonare, calea de pod fiind prevăzută cu guri de scurgere, parapet pietonal, după așternerea mixturilor și montarea rosturilor de dilatație urmând montare parapetului direcțional și execuția marcajelor rutiere”.

În urma lucrărilor, noul gabarit transversal al podului va fi de 11,50 m, compus din:

– 2 benzi de 3,00 m – parte carosabilă;

– 2 benzi de 0,50 m – lățime suplimentară datorată benzii de încadrare;

– 2 benzi de 0,40 m – lățime suplimentară datorată efectului de îngustare optică;

 2 benzi de 0,60 m – lățime necesară pentru amplasarea parapetului;

– 2 trotuare a câte 1.00 m;

– 2 grinzi de 0,25 m pentru amplasarea parapetului pietonal.

După finalizarea intervenției, limitele de tonaj și viteză vor fi ridicate, iar autovehiculele de mare tonaj vor avea acces, din nou, pe acest pod.

D. MURARU

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

1 comment

  1. Sahara desert citizens 9 iulie, 2024 at 18:59 Răspunde

    Înseamnă că la Pângărați mai durează mult și bine . Cu semafor portabil cu tot. Așa cum au fost socialiștii socotiți prosti și obedienți unui cizmar, au construit o țară . Nu pot urmașii lor de rang doi și trei nici să o văruiască.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.