Merită să dai 80.000 de euro pentru un mandat de deputat?
Anul trecut, înainte de alegerile parlamentare din decembrie, publicația atacul.ro furniza, în exclusivitate, informația conform căreia un anumit partid politic din Neamț, prin șefii săi, a vândut locurile eligibile de pe liste. La vremea respectivă se vorbea doar despre un anumit partid politic, însă, ulterior, informațiile pe care le-am primit au arătat că, de fapt, vânzarea locurilor eligibile este o practică des întâlnită în grădina mai multor partide politice. Sumele date de anumiți candidați pentru a prinde un mandat de deputat sau senator au oscilat de la persoană la persoană, dar și de la partid la partid. Formațiunile politice bine cotate au vândut locul eligibile în funcție de poziția de pe listă, cu prețuri între 50.000 și 100.000 de euro. Cazul pe care noi l-am prezentat anul trecut se referea la un candidat care ar fi dat 80.000 de euro pentru un loc eligibil la Camera Deputaților. Imediat după alegeri au apărut, așa cum era și firesc, discuțiile, cea mai des întâlnită întrebare fiind aceea dacă „investitorul” își va recupera suma în cei 4 ani de mandat. Pe baza datelor de la Camera Deputaților, am făcut un calcul cu sumele de bani încasate de deputați în primul an de mandat. Rezultatul este foarte interesant și, cu siguranță, îi va face pe cei care au refuzat oferta de a cumpăra un loc eligibil să regrete.
Indemnizațiile s-au dublat din iulie
În primele șase luni ale primului an de mandat, deputații au câștigat, în medie, 5.000 de lei/lunar. Asta înseamnă că primele șase luni l-au ajutat pe deputatul nostru să recupereze, numai din indemnizații, aproape 7.000 de euro. Începând cu data de 1 iulie, indemnizația deputaților aproape că s-a dublat, media acesteia ajungând la 9.000 de lei. Pentru perioada iulie – decembrie, deputatul nostru a încasat aproximativ 54.000 lei, adică undeva la 12.000 euro. Numai din indemnizații, deputatul care a dat 80.000 de euro pentru a prinde un loc eligibil, a reușit să recupereze aproape 20.000 de euro în primul an de mandat. Numai că aleșii noștri mai beneficiază de o serie de drepturi care le pot rotunji serios veniturile.
Chiria pentru cazarea deputaților, minimum jumătate din indemnizație
Parlamentarii români au cazarea asigurată la București, iar suma pe care o primesc de la stat pentru plata chiriei nu trebuie justificată. Fiecare ales dă o declarație pe proprie răspundere și astfel își justifică suma solicitată și cheltuită de la buget. Atenție, suma forfetară primită pentru cazare nu are voie să fie mai mică de jumătate din indemnizația brută a alesului.
Art. 41. – (2) Deputaţilor şi senatorilor care nu au domiciliul in municipiul Bucuresti sau judeţul Ilfov li se acordă lunar, pe durata mandatului, pe baza de declaraţie pe propria răspundere care reprezintă document justificativ, o sumă forfetară din bugetul Camerei Deputaţilor şi, respectiv, al Senatului, pentru acoperirea chetuielilor de cazare în municipiul Bucureşti. Cuantumul sumei este stabilit prin hotărârea birourilor permanente reunite ale celor doua Camere, în funcţie de resursele bugetare, dar nu mai putin de jumătate din indemnizaţia brută a deputatului, respectiv al senatorului;
(3) De dreptul de decontare a cazarii în teritoriu, în unităţi de primire turistice cu clasificare de cel mult 4 stele, sau de compensare a cheltuielilor de cazare prin acordarea a 2% din indemnizaţia lunară brută pentru fiecare noapte beneficiază deputaţii sau senatorii care:
- efectueaza deplasări în ţară din însărcinarea preşedintelui Camerei Deputaţilor sau al Senatului, a birourilor permanente ale celor doua Camere, a birourilor comisiilor permanente sau a liderilor grupurilor parlamentare;
- nu domiciliază în circumscripţiile electorale în care au fost aleşi, pe timpul deplasării în aceste circumscripţii, în vederea îndeplinirii activităţilor legate de desfăşurarea mandatului;
- deputaţii care reprezintă organizaţiile cetăţeniilor aparţinând minorităţilor naţionale, care se deplasează în alte localităţi din ţară, în afara celei de domiciliu, pentru activităţile legate de exercitarea mandatului.
(4) Deputaţii şi senatorii care se deplasează în timpul vacanţelor parlamentare în cadrul circumscripţiilor electorale în care au fost aleşi, altele decât cele în care au domiciliul, sau la Bucureşti, pentru îndeplinirea unor sarcini legate de exercitarea mandatului, beneficiază de ….. cazare conform alin. (1) – (3), în limita numărului de zile stabilit de Biroul permanent al Camerei Deputatilor, respectiv de Biroul permanent al Senatulu, se arată în Legea nr.96/2006, privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor, republicată.
Dacă ne raportăm la perioada ianuarie – iunie 2016, înseamnă că fiecare parlamentar, care nu are domiciliul în București, a primit minimum 2.500 de lei/lună pentru cazare. Asta luând în calcul indemmizația netă. Din 1 iulie, suma s-a dublat odată cu dublarea indemnizației. Vorbim, în total, de 15.000 lei/deputat sau senator – cazare prima jumătate a anului, și cel puțin 27.000 lei pentru al doilea semestru al anului. În total, parlamentarii care nu au domiciliul în București au primit pentru cazare aproximativ 42.000 de lei, adică aproape 10.000 de euro. Și cum mulți dintre aleși au apartamente, în special pe numele unor rude apropiate sau recurg la diverse manevre pentru a plăti mai puțin, rezultă că o mare parte din cei 10.000 de euro rămân în buzunarele lor. Raportat la deputatul nostru, care a dat 80.000 de euro pentru locul eligibil, rezultă că acesta și-a recuperat, din indemnizație și cazare, cel puțin 25.000 de euro în primul an.
Cheltuielile cu cabinetele din teritoriu, între 15.000 și 20.000 lei/lună
Bugetul Parlamentului acoperă, în fiecare lună, cheltuielile parlamentarilor pentru desfășurarea activității birourilor din circumscripțiile electorale. Dacă în primele șase luni ale anului aceste cheltuieli s-au ridicat la aproximativ 10.000 de lei/lunar, după 1 iulie, când au crescut indemnizațiile, au crescut și cheltuielile cu întreținerea birourilor parlamentare. Vorbim, cel puțin în cazul deputaților nemțeni, de cheltuieli care au ajuns la 15.000 – 20.000 de lei/lună. Această sumă forfetară cuprinde două categorii: cheltuieli de personal și cheltulieli pentru bunuri și servicii.
La cheltuieli de personal avem de-a face cu banii dați pe salariile personalului angajat în cadrul birourilor parlamentare, cu tot ce înseamnă acestea, respectiv impozite și contribuții aferente. De regulă, cei care ajung pe aceste posturi sunt apropiați ai parlamentarilor. La cheltuielile pentru bunuri și servicii, lucrurile sunt mai interesante. Din acest buget, parlamentarii pot folosi banii pentru : chiria pentru sediul birourilor parlamentare; energia electrică; gazele naturale; energia termică și apă caldă; cheltuieli de salubritate; apă curentă și canalizare; alți furnizori (ex, pază sediu); benzină, motorină, lubrifianți pentru transport auto în circumscripție; furnituri și materiale de birou; consumabile pentru computere; consumabile pentru aparatura de multiplicare; cheltuieli protocol pentru primirea invitaților străini și români; materiale și ustensile pentru curățenie; diurnă, cazarea și transportul angajaților și colaboratorilor birourilor pentru deplasarea în circumscripție și la Parlament; reparația bunurilor din dotarea birourilor; publicații și abonamente la presa locală și națională; cărți; cost abonament suplimentar telefon mobil, solicitat peste cel standard; cost convorbiri telefon mobil care depășesc abonamentul – numai pentru numărul alocat de la Camera și numai convorbirile naționale; abonament și cost trafic pentru card date și acces pe internet: laptop și telefon mobil; anunțuri în mass-media; obiecte de inventar; reparații curente și igienizări efectuate la sediul birourilor parlamentare; convorbiri pe liniile de telefonie fixe – numai convorbiri naționale; abonament și trafic internet la sediul biroului parlamentar; elaborare și actualizare pagina web; abonament TV cablu sau satelit; expedieri postale; cost servicii medicale la angajarea personalului în cadrul birourilor; alte prestații prevăzute in H B P ale Camerei Deputaților și Senatului nr. 5/2013 pentru aprobarea Normelor privind modul de utilizare și justificare a sumei forfetare pentru cheltuieli de organizare și funcționare a birourilor parlamentare.
În cazul parlamentarilor care au birourile în sediile partidelor politice, o parte dintre cheltuieli se justifică, însă situația este cu totul alta atunci când vorbim despre cei care și-au deschis birouri parlamentare pe unde trec rar, foarte rar sau deloc. De altfel, din această sumă se sifonează cel mai ușor și cei mai mulți bani. De exemplu, îți plasezi biroul parlamentar în spațiul unui amic. Ai libertate de negociere, normal, și duci chiria undeva la mai bine de dublul pieței. Bani mai pot fi scoși și pe cheltuielile cu combustibilulul, dar și cu consumabilele, materiale de curățenie etc. Pentru că este ușor să găsești niște facturi care să-ți bage niște bani în buzunare. Nu în ultimul rând, observăm că aleșii au posibilitatea să dea anunțuri în presă cu banii din acest buget. Așa că este de înțeles de ce unele ziare acceptă fără crâcnire să publice comunicate de presă ale unor parlamentari, chiar dacă multe dintre ele sunt de-a dreptul penibile. Așadar, parlamentarii nu își plătesc anunțurile și comunicatele cu bani din buzunar, ci cu banii statului.
Evaluarea noastră arată că un parlamentar ar putea să-și însușească cel puțin jumătate din suma alocată pentru alte cheltuieli. Revenind la parlamentarul nostru care a cheltuit pentru locul eligibil 80.000 de euro, rezultă că acesta și-a mai recuperat din suma forfetară cel puțin 10.000 de euro. În total, cu ce a mai scos din cazare, indemnizație, parlamentarul a ajuns la 35.000 de euro recuperați. Adică aproape jumătate din suma plătită pentru fotoliul de parlamentar. Și mai are 3 ani de mandat la dispoziție, ceea ce înseamnă că, la final, va ieși chiar pe plus. Dacă mai punem la socoteală și pensia specială cu care se va alege pentru că a trecut prin Parlament, este mai mult decât evident că investiția a fost una profitabilă. Deci, la alegerile parlamentare din 2020, un loc eligibil în Parlament s-ar putea să coste peste 100.000 de euro. Iar cei care vor cere o să aibă și argumente.
DanielMURARU
Citeste si:
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.
Eu am altă întrebare:
Merită să-i smulgi inima din piept unui deputat care a dat 80.000 de leuroi pentru că „merită”?
In câteva luni o instituție de cercetare penală a statului va da publicității detalii dintr-un dosar de trafic de influența ce privește un lider de partid politic care a pretins și primit sume de bani și alte favoruri pentru a pune pe liste la alegerile locale din 2016 mai mulți membri de partid.
Exista declarații și probe ambientale ce fac obiectul unui dosar penal răsunător pentru clasa politica din Neamț.
Rămâneți pe frecventa. Nici nu știți ce pierdeți!
Cacă-te pe ea cercetare! E pe cale de dezincriminare, această faptă, ba mai mult, s-ar putea să fie înscrisă la domeniul virtuți! În general, nu te mai bucura la cercetarea infracțiunilor în așteptarea sancțiunilor, că ce ne paște e mai bine să nu ne prindă în viață. Așa neam de mămăligi idioate am ajuns, că ne mănâncă câinii din traistă și apoi să cacă-n ea! Ar trebui să ni se interzică creierii, că-i avem degeaba!
Cica e un deputat in Nesmt, agramat ce-i drept, care a dat 200.000€ direct la Buc. La el suma a fost mai mare pentru ca a compensat si nivelul mare de analfabetism. Si ne miram de ce merg lucrurile asa in tara…
de fapt datul de bani incepe de la alegerile locale.nici un candidat la primarie nu este trecut pe lista partidelor politice puternice fara sa cotizeze.la randul lui candidatul de la primarie strange bani de la cei ce sunt trecuti pe locuri eligibile.la parlamentare sumele sunt imense dar merita.dvs.ati luat in calcul ce venituri legale au,dar nu uitati ca in judet este racordat la bani din bugetul local.fiecare duce cate o afacere.din senin apar pe pozitii eligibile personaje care nu au facut politica iar serviciul pe care il avea ii interzicea.nu incape in parlament este luat pe bani multi in aparatul de specialitate.se lucreaza pe sistem mafiot de jos pana sus.acum au acumulat foarte multi bani si putere si fac ce vor,inclusiv legi pentru imunitatea lor penala.iti da o stare de voma cand vezi ca un inculpat pentru luare de mita dirijeaza votul majoritarilor in parlament.asemenea mizerie nu se intalneste nici in statele bananiere.dar cine sa faca ordine penalul dragnea!!!!
Nu stiu despre care deputat e vorba, o fi fostul militian?!Daca da, in cazul lui, merita, fiindca oricum avea banii din spaga!Pentru un om corect, evident, nu merita , fiindca din indemnizatia primita trebuie sustinute multe activitati politice si sociale (pentru cine le face)!Sigur, daca esti parlamentar doar cu numele si ca sa primesti indemnizatie si alte drepturi, „investitia” se amortizeaza.Totusi, adevaratii benefiaciari ai politicii sunt „sinecuristii” care ,contra unor spagi mult mai mici, primesc functii importante in administratie, politie, etc!Astia sunt adevaratii „baroni” politici, nu deputatii care sunt mult mai expusi!
Daca te uiti la figurile lor tampe iti dai seama ca nu aveau cum ajunge in parlament decat in mod fraudulos.Fosti cauciucari de la Targ, tabacari si croitori de caciuli de prin partile Gru….lor si alte specimene analfabete fac legi pentru noi toti.