Costul asfaltării drumurilor spre mănăstirile Agapia și Văratec, o mare necunoscută. CNAIR ocolește licitațiile pentru a evita contestațiile

3
892

 

Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, instituția care administrează drumurile naționale din județele Moldovei, inclusiv Neamț, execută, prin diverse firme, lucrări de reparații ale unor drumuri naționale din județ. În urma cu mai bine de o săptămână, atacul.ro arăta faptul că DRDP-ul asfaltează două drumuri naționale, DN15 F, care face legătura dintre DN 15C și Mănăstirea Agapia, și DN 15 G, care face legătura între DN 15 C și Mănăstirea Văratec, deși soselele arată foarte bine. Așa arăta, de exemplu, DN 15 G înainte de a fi asfaltat:

Am întrebat reprezentanții DRDP Iași, care se află în subordinea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cine a decis că este necesară asfaltarea celor două drumuri, dacă contractele au fost încredințate prin licitații și care este valoarea lor. În aceeași zi, respectiv 23 mai, Biroul de presă al DRDP ne-a răspuns, însă fără a preciza care este valoarea lucrărilor. În ceea ce privește necesitatea reparării celor două tronsoane de drum, DRDP-ul a precizat că „lucrările de reparații se stabilesc funcție de starea de degradare, facând parte din programul de lucrări pe anul 2019, stabilite în baza reviziilor periodice”. De aici, tragem concluzia că DN 15F și DN 15G erau degradate și necesitau intervenții, lucru total neadevărat, întrucât pe cele două șosele naționale se circula în condiții foarte bune.

„Urmare a solicitării dumneavoastră înregistrată la DRDP Iași sub nr. 2/13982/23 mai 2019, referitoare la lucrările de reparații de pe drumurile naționale din județul Neamț, vă facem cunoscute următoarele informații:

Lucrările de reparații pe DN 15G și DN 15F se execută cu mixtură asfaltică BA 16, care are un preț de 300 lei/tonă, conform contract nr. 99/22.04.2019. Licitația a fost organizată în luna aprilie 2019 prin Bursa Română de Mărfuri și a fost câștigată de către S.C. DANLIN XXL S.R.L.Lucrările de reparații sunt executate în conformitate cu Normativul AND nr.599/2010 – ,,Normativ pentru intretinere DN-uri pe criterii de performanță „. Lucrările de reparații se stabilesc funcție de starea de degradare, facând parte din programul de lucrări pe anul 2019, stabilite în baza reviziilor periodice. Alături de aceste drumuri, în același program de lucrări pe anul 2019, sunt incluse sectoare de drum de pe DN 2, DN 15, DN 15B, DN 15C. În această perioadă executăm pe DN 2(sector Castel de apă – Moțca) lucrări de reparații asfaltice pregătitoare(eliminare tasări, burdușiri, făgașe etc) pentru lucrările de așternere covoare asfaltice ce urmează a fi executate tot în cursul anului 2019. Programul lucrărilor pe care le vom executa în acest an ne conferă garanția că până la sfârșitul acestui an toate drumurile naționale din județul Neamț vor asigura confortul necesar circulației rutiere. De asemenea, în cursul acestui an vor fi executate lucrări de reparații ca urmare a calamităților existente pe versanții muntelui pe care este construit DN 15, Poiana Teiului – Bicaz”,se arată în răspunsul DRDP Iași la adresa atacul.ro.

Plata, la finalizarea lucrărilor

Am insistat să primim și valoarea contractului încheiat cu firma Danlin XXL, iar DRDP ne-a răspuns, după 10 zile, că datele solicitate le vom primi după finalizarea și recepția lucrărilor.

„Vă vom transmite informațiile solicitate, respectiv valoarea lucrărilor executate, după finalizarea și recepția acestora”

Asta înseamnă că, în acest moment, nu se știe decât care este valoarea mixturii asfaltice (BA 16) folosită de Danlin XXL la asfaltarea celor două drumuri, respectiv 300 de lei/tona, dar nu știm care este valoarea manoperei. Reprezentanții DRDP Iași ne-au comunicat că nu a existat o estimare a contractului, manopera urmând să fie stabilită la finalul lucrărilor. Nu știm cât de corectă este această metodă, care ar urma să se aplice și în cazul reparațiilor altor drumuri naționale din Neamț, dar și din celelalte județe în care drumurile sunt administrate de către DRDP Iași. Am identificat, pe platforma publică de achiziții publice – SICAP, contractul, din aprilie, prin care Danlin XXL va furniza Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) mixture asfaltice în valoare de 10.228.700 lei.

Este contractul 99/22 aprilie 2019, la care DRDP-ul face referire în adresa pe care ne-a înaintat-o. Nu am găsit, în schimb, niciun contract privind închirierea de utilaje de la Danlin XXL pentru executarea celor două drumuri naționale. Și asta pentru că CNAIR-ul a găsit o soluție pentru a nu mai fi întârziate lucrările de asfaltare, reparații etc, din cauza contestațiilor la licitații. Un lucru bun, numai că rămâne de văzut dacă eset legal, iar costurile finale vor fi de bun simț.

Pe 1 iunie a fost lansată licitație deschisă pe SICAP în vederea încheierii unui acord cadru pentru închirierea utilajelor pentru lucrări de întreținere a drumurilor naționale din cadrul DRDP Iași, valoarea totală estimată fiind de 6.556.170 lei, fără TVA.

„Nu s-a mai semnat contractul pentru lucrările de reparații la DN 15, Piatra Neamț – Bicaz. Drumul nu se va mai executa prin forma respectivă, pentru că firma câștigătoare ne va da în judecată și totul se blochează. Nu vom mai putea scoate la licitație executarea lucrărilor, până nu se va termina procesul, iar noi suntem nevoiți să găsim alte soluții pentru a demara drumul. Asta înseamnă să cumperi mixtură asfaltică, să închiriezi utilaje cu care să torni asfaltul șamd, să ieșim din problema asta”, ne-a declarat un reprezentant al DRDP Iași. Este adevărat că, în ultimii ani, în România au fost blocate sute sau chiar mii de investiții din cauza licitațiilor contestate de firmele perdante. Faptul că se găsesc soluții este de apreciat, singura problemă care rămâne, și cea mai importantă, ar fi aceea ca prețurile să nu o ia razna. Din moment ce autoritatea contractantă acceptă să facă plata manoperei la finalul lucrărilor, așa cum se întâmplă cu DN15 F și DN 15G, se poate întâmpla ca firma prestatoare să ceară cu mult decât prețul pieței. Și atunci se va ajunge, probabil, tot in instanță.

Daniel MURARU

 

Citește și:

Fenomenal! Asfaltează șoselele bune, deși județul este plin de drumuri „pericol public”

 

 

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

3 comments

  1. BARSAN CAROLINA 4 iunie, 2019 at 14:57 Răspunde

    FAC CE LE CONVINE EX DRUM DE ASFALTAT PE STR STREJARI INCEPUT DAR NETERMINAT SI AU ASFALTAT IN 3 ZILE DRUMUL AGAPIA SPRE MANASTIRE CARE ERA BUN DE CIRCULAT E UN SEMN DE INTREBARE

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.