La Primăria Tarcău-Dănuț SRL, afaceri cu iz de șmen în plină anchetă a Poliției. Societățile, schimbate ca pe ciorapi. 30.000 de euro pentru firma care va opera bariera cu plată
În ultimii 3 ani, sub mandatul primarului Dănuț Manole Fîrțală, în instituția condusă de acesta – Primăria Tarcău – s-au întâmplat multe lucruri interesante, de la angajarea unor consilieri din partidul din care face parte și până la tot felul de contracte suspecte încheiate cu firme apropiate sau controlate de oameni cu funcții importante în instituția publică.
Toate aceste aspecte au fost relatate de publicația atacul.ro, iar aproape de fiecare dată, autoritățile s-au sesizat și au demarat verificări care au dus la întocmirea unor dosare penale. Mai există, ce-i drept, câteva plângeri pe la DNA Bacău, însă acolo lucrurile se mișcă și mai greu decât la Poliție/Parchet. Adevărat este că cel puțin într-un caz, anchetatorii au dispus clasarea în condiții cel puțin suspecte, ca să nu spunem altfel. Mai exact, ilegalitățile au fost legalizate doar pentru că așa a văzut cineva lucrurile.
Acest context nu le-a tăiat unora pofta de a face bani ușor de pe urma unor contracte încheiate cu primăria. În ultimii ani, primăria a preferat să gestioneze diverse servicii, cum ar fi amenajarea spațiilor verzi, serviciul de operare a punctului de control de pe DC 135, paza instituției, servicii de curățenie, servicii de transport, servicii de întreținere drumuri etc, cu ajutorul unor firme.
De fapt, cel puțin în cazul pazei, curățeniei și punctului de control al barierei, firmele prietene nu au făcut altceva decât să preia angajații de la primărie care prestau serviciile respective. Adică nimic nou, în afară de un „capac” pe care societatea comercială și-l trăgea din banii primăriei, evident.
O astfel de situație a fost prezentată cu lux de amănunte de atacul.ro, iar dezvăluirile noastre au obligat Poliția să se autosezize. Astfel, lucrătorii Serviciului de Investigare a Criminalității Economice (SICE), din cadrul Poliției Neamț, verifică mai multe contracte încheiate de o societatea comercială care, la doar câteva zile de la înființare, a încheiat nenumărate contracte cu Primăria Tarcău (pază, transport, administrare punct barieră, curățenie, construcții etc). Ei bine, firma respectivă este controlată de o persoană cu funcție importantă din primărie, lucru bine cunoscut la nivelul localității. Chiar dacă cel care figurează în acte ca administrator și asociat unic ar încerca să-l acopere pe adevăratul „proprietar”, polițiștii pot găsi lejer probe care demonstrează contrariul. Dacă vor, bineînțeles!
Ancheta Poliției, „dublată” de noi contracte suspecte
În timp ce Poliția anchetează contractele firmei Liliacul Garden Prof SRL, care a „rupt” bugetul Primăriei Tarcău, o altă societate face afaceri în stil mare cu aceeași entitate. Este vorba despre Olivian Green Serv SRL, cu sediul în Tarcău, care, spun informațiile noastre, lucrează fix după aceeași rețetă după care a funcționat și Liliacul Garden SRL.
Societatea Olivian Green Serv SRL a fost înregistrată la data de 11 septembrie 2023 și îl are ca administrator și asociat unic pe Octavian Grasu. La 7 (ȘAPTE) zile de la înființare, firma Olivian Green Serv SRL a încheiat primul contract. De fapt, au fost două contracte, ambele încheiate cu, ați ghicit, Primăria Tarcău. 9.900 de lei, fără TVA pentru servicii de întreținere drumuri comunale și sătești. Contractul menționează că cei 9.900 de lei înseamnă 3.300 de lei/persoană/lună.
În aceeași zi, 18 septembrie, societatea lui Grasu a mai încheiat un contract cu Primăria Tarcău pentru servicii de transport mărfuri cu autocamioneta de 3,5 tone. Înțelegerea a fost de 7 lei, fără TVA, per kilometru. Polițiștii ar putea să afle informații interesante dacă ar verifica cine deține autocamioneta (foto jos) folosită de cei de la Olivian. Același lucru l-ar putea face cu și cu autocamioneta pe care au folosit-o cei de la Liliacul. Ar descoperi cu cine din primărie este rudă proprietarul mașinii.
În ziua de 19 octombrie 2023, Olivian Green Serv SRL a încheiat un alt contract cu primăria condusă de Fîrțală, valoarea acestuia fiind de 31.500 lei, tot pentru „servicii de întreținere a drumurilor comunale”. Contractul prevede că 3 persoane vor presta activități de întreținere a drumurilor, iar firma va încasa 10.500 lei/lună fără TVA.
Zeci de mii de euro pentru gestionarea barierei
Cele trei contracte sunt mici comparativ cu cele două pe care societatea le-a la începutul acestui an.
Fix în prima zi de muncă a anului, pe 3 ianuarie 2024, Oliver Green Serv SRL a dat lovitura – 210.000 lei, fără TVA, din două contracte – operarea barierei cu plată și servicii de curățenie în primărie.
Ambele contracte reprezintă o sfidare la adresa locuitorilor comunei Tarcău, iar motivele sunt evidente.
În primul rând, cele două contracte au fost încheiat la foc automat. Anunțul primului contract – servicii de curățenie, în valoare de 84.000 de lei, a fost publicat pe platforma electronică de achiziții publice în data de 3 ianuarie, ora 11.57,iar 10 minute mai târziu, contractul era semnat.
Cel de-al doilea contract – „servicii de operare punct control trafic dotat cu bariere pe DC 135 Tarcău-Ardeluța”, în valoare de 126.000 de lei, a fost publicat la ora 12.04, iar la ora 12.07, adică după 3 minute, era atribuit firmei Oliver Green Serv.
Acum, revenind la cele două contracte, ar fi de spus câteva lucruri. Pentru cel în valoare de 84.000 de lei pentru servicii de curățenie, firma va face curățenie 12 luni în birourile primăriei (12 luni x 2 persoane, exclusiv costul materialelor de igienizare). Vorbim despre 7.000 de lei/lună, fără TVA, adică aproximativ 8.400 lei TVA inclusă, ceea ce ar însemna 4.100 lei/persoană.
Cel de-al doilea contract – 126.000 de lei, fără TVA, pentru gestionarea barierei cu plată pare a fi destul de generos, mai ales că la această sumă se adaugă și TVA-ul. Contractul este valabil pentru întreg anul 2024, ceea ce înseamnă că, în fiecare lună, primăria va plăti societății 10.500 lei/lună, fără TVA.
În ultimii ani, angajații care au asigura serviciile la barieră au fost mutați de pe o firmă pe alta, în funcție de firmele cu care încheiau contractele. Înaintea lui Fîrțală & Co la Primăria Tarcău, toate aceste servicii (operare barieră, pază, curățenie) erau prestate de angajați ai primăriei.
Lupta pentru bani
Contractele Primăriei Tarcău cu firma Olivian Green Serv SRL nu au fost primele de acest fel. Anterior, alte societăți agreate fie de primarul Fîrțală, fie de viceprimarul Mircea Nistor, au prestat servicii ce au fost externalizate după 2020.
În primă fază, serviciile de pază, de curățenie în primărie, de monitorizare a barierei au fost prestate, pentru câteva luni, de o firmă controlată de un apropiat al primarului Fîrțală. Situația s-a schimbat în luna mai 2021, când societatea Geo Trans SRL a fost înlocuită cu alta, Liliacul Garden Prof SRL Tarcău, foarte apropiată de viceprimarul Mircea Nistor.
Liliacul Garden Prof SRL, „performanță în afaceri” cu Primăria Tarcău
Liliacul Garden Prof SRL îl are ca administrator și asociat unic pe Ioan Grăpinoiu și a reușit o performanță greu de egalat, și anume ca la 3 săptămâni de la înființare să încheie, în aceeași zi, cinci (5) contracte cu Primăria Tarcău.
Trebuie spus că la această dată firma nu are publicat bilanțul pentru anul 2021, când a prins multe contracte cu primăria lui Fîrțală. În schimb, și-a publicat bilanțul pentru anul 2022, din care aflăm că la o cifră de afaceri 91.526 lei și zero angajați, a înregistrat o pierdere de 3.707 lei.
Totuși, mult mai interesant este anul 2021, pentru care bilanțul nu a fost publicat. Bine, asta nu înseamnă că polițiștii nu pot afla care a fost situația financiară a firmei în anul 2021, când firma a încheiat multe contracte cu Primăria Tarcău:
- pe 31 mai 2021, la fix 21 de zile de la înființare, societatea Liliacul Garden Prof SRL Tarcău bătea palma cu reprezentanții primăriei pentru cinci contracte
Primul contract, cel de servicii de curățenie la sediul primăriei, a fost încheiat într-o oră și 20 de minute. Valoarea: 5.150 de lei, fără TVA/lună. De acești bani, Liliacul Garden SRL trebuia să asigure servicii de curățare a birourilor cu personal propriu (două persoane). Anunțul a fost publicat pe platforma SEAP la ora 13.26, iar la 15.46 a fost atribuit.
În aceeași zi, la ora 13.28, Primăria Tarcău publica un alt anunț, fiind în căutarea unei firme care să asigure servicii de operare a punctului de control dotat cu bariere de pe DC 135. La 15.46, contractul a fost atribuit aceleiași firme – Liliacul Garden Prof. Valoarea: 7.725 lei, fără TVA. Banii, spun cei de la Liliacul Garden, au fost încasați pentru plata a trei persoane care să presteze aceste servicii (2.575 lei/persoană pentru un program de lucru de 168 de ore/lună).
Tot pe 31 mai 2021, un alt contract, în valoare tot de 7.725 de lei/lună, fără TVA, a fost încheiat pentru „servicii de supraveghere și permanență la sediul primăriei”, adică paza de noapte asigurată de trei persoane. „Orele prestate pe timp de noapte se vor tarifa separat cu spor de noapte conform codului Muncii. Pret 2575 lei/pers/luna pentru un program normat de 168 ore/luna”, se menționează în contract.
În aceeași norocoasă zi, la ora 13.38, Primăria Tarcău anunța pe SEAP că este în căutarea de servicii de transport mărfuri. La ora 15.45 încheia deja contractul cu, binecunoscuta de acum, Liliacul Garden Prof SRL, care, în schimbul a 5 lei/km, fără TVA, a prestat servicii pentru primărie. Nu știm ce sumă a fost decontată, însă pot afla anchetatorii, dacă le-a fost stârnită curiozitatea.
Cel de-al cincilea contract încheiat între Primăria Tarcău și Liliacul Garden Prof SRL, în data de 31 mai 2021, are legătură cu amenajarea și întreținerea spațiilor verzi din localitate. Firma, în schimbul sumei de 5.150 de lei, fără TVA/lună, s-a ocupat această activitate, cu două persoane angajate.
„Servicii de întretinere și amenajare spații verzi cu personal propriu, pe baza de contract lunar, exclusiv costul materialelor utilizate, corespunzător unui program de lucru de 8 ore/zi lucrătoare”, se arată în contractul încheiat între cele două părți.
Adică, pentru activități prestate, de regulă, de persoanele plătite cu venitul minim garantat, primăria a preferat să achite firmei de casă peste 5.000 de lei/lună, fără TVA.
În septembrie 2021, Liliacul Garden SRL a mai încheiat un contract cu primăria: „5 lei/km, fără TVA – servicii transport pentru situații de urgență cu autocamionetă de maxim 3,5 tone”.
Lucrare executată de doi meseriași plătiți cu venitul minim garantat
De altfel, în luna septembrie 2021, afacerile firmei Liliacul Garden SRL au explodat efectiv. Atunci, firma a închiriat primăriei un buldoexcavator cu 140 de lei/oră, fără TVA, și a amenajat izvorul public „Bolta cu apă rece” în schimbul sumei de 29.434 lei, fără TVA. Sursele noastre afirmă că lucrarea a fost executată de doi meseriași care au beneficiat de ajutorul a două persoane beneficiare ale venitului minim garantat. De suma menționată, Liliacul Garden Prof SRL a realizat două foișoare și izvorul.
În data de 6 octombrie 2021, Liliacul Garden Prof SRL a încheiat un alt contract cu Primăria Tarcău, în valoare de 2.831 de lei, fără TVA, pentru „amenajare punct acces cu bariere balastieră pe pârâul Tarcău”.
Luna noiembrie 2021 avea să vină cu afaceri grele pentru cei de la Liliacul Garden Prof SRL.
Pe 15 noiembrie a încheiat un contract de 24.000 de lei, fără TVA, pentru „servicii de deszăpezire”.
De fapt, primăria a fost de acord să plătească, pe bază de comandă, 160 de ore de servicii prestate de un utilaj de deszăpezire, ora de închiriere fiind de 150 de lei, fără TVA. Și cum deszăpezirea nu se poate face fără antiderapant (împrăștiere, încărcare, descărcare), primăria a mai plătit celor de la Liliacul Garden Prof SRL 25.000 de lei, fără TVA (5 lei/km și 25 de lei ora) și pentru aceste servicii.
Însă, „specialiștii” de la Liliacul Garden Prof SRL nu s-au oprit aici, iar în decembrie 2021 au încasat de la primărie 7.741 de lei, fără TVA, pentru „amenajare cămin de apă din puț forat de adâncime pentru Grădinița Tarcău”.
Pe 29 decembrie 2021, când lumea se pregătea pentru trecerea în noul an, în Primăria Tarcău se lucra la încheierea altor trei contracte cu Liliacul Garden Prof SRL, de fapt, o reînnoire a celor vechi privind paza, monitorizare barieră și curățenie, dar cu sume modificate: 5.750 lei, fără TVA – curățenie; 8.625 lei, fără TVA – paza primăriei; 8.625 lei , fără TVA – monitorizare barieră.
Liliacul Garden SRL, dată la o parte pentru alte firme agreate
În anul 2022, ceva s-a petrecut în Primăria Tarcău, pentru că Liliacul Garden Prof SRL a fost dat la o parte.
Gurile rele spun că la nivelul conducerii ar fi apărut ceva disensiuni, iar viceprimarul Nistor ar fi picat în dizgrație, trăgând după el și renumita, de acum, Liliacul Garden SRL.
Nu că a fost vreo mare problemă. Imediat cei din Primăria Tarcău au găsit alți „specialiști” în locul celor de la Liliacul.
În 28 martie 2022, Lucian Dumitru Hopet înființează firma Smart Geodim SRL, cu sediul în Bicaz, cu principal obiect de activitate „alte activități de curățenie”. La o lună de la înființare, firma lui Hopet începe să calce pe urmele firmei Liliacul Garden Prof, adică să încheie contracte cu Primăria Tarcău.
În fapt, preia activitățile firmei Liliacul Garden Prof SRL, respectiv paza primăriei (8.625 lei/lună, fără TVA), monitorizare barieră (8.625 lei/lună, fără TVA), curățenie primărie (5.750 lei, fără TVA), servicii întreținere spații verzi (5.750 lei, fără TVA). Toate cele patru (4) contracte au fost încheiate în intervalul 2 – 31 mai 2022, adică pe foarte repede înainte. Datele noastre arată că Hopet este „omul lui Fîrțală”.
Firma Liliacul Garde Prof SRL a reintrat, pentru puțin timp ce-i drept, în grațiile celor de la Primăria Tarcău. Astfel, în ianuarie 2023, Liliacul a împușcat un frumos contract cu primăria, în valoare de 20.000 de lei, fără TVA, pentru marcarea traseului turistic „Via Mariea”, cu o lungime de 35 de kilometri.
Toate aceste lucruri sunt cunoscute nu numai de cetățenii comunei Tarcău, ci, așa cum spuneam, și de autorități care au anchetat sau încă mai anchetează. Sau se prefac că anchetează.
Daniel MURARU
️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.