Transportului electric i se cântă prohodul. Cine a pus ochii pe zecile de tone de cupru ale Troleibuzul SA?

8
955

Printr-o decizie a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Urbtrans, troleibuzele nu vor mai circula începând cu data de 23 septembrie, așa că transportul ecologic din Piatra Neamț, stațiune turistică de interes național (sic!), a fost pus pe chituci. Cauzele acestei situații se cunosc, guvernanții fiind cei care au interzis consiliilor județene să mai subvenționeze transportul public de persoane. La rându-i, Primăria Piatra Neamț nu poate acoperi decât o parte din subvenția acordată transportului public, motiv pentru care firma a căutat soluții ca să reziste și în aceste condiții. Astfel, pe lîngă decizia de a renunța la transportul ecologic, troleibuzele fiind trase pe dreapta, conducerea companiei a renunțat și la traseele nerentabile. Troleibuzul SA nu trece pentru prima dată printr-o astfel de situație, în urmă cu doi ani confruntându-se cu momente la fel de grele. În anumite cercuri se vorbește despre desființarea liniilor de troleu, manevră care ar putea aduce bani buni în buzunarele unora. La mijloc este vorba de peste 60 de tone de cupru. În urmă cu mai bine de doi ani, la un chef la care au participat mai multe persoane, un potentat al zilei și-a exprimat „strategia” în legătură cu Troleibiuzul SA: cuprul vândut pe vreo câteva sute de mii de euro în Republica Moldova, plus „bonusul” ce putea fi scos de pe urma vânzării sutelor de tone de fier vechi, provenit din tăierea troleibuzelor. Scenariul  mai prevedea ca troleibuzele să fie înlocuite cu autobuze electrice, cumpărate din China cu prețuri de până în 200.000 de euro bucata, însă Uniunea Europeană ar fi spus pas. Cum varianta achiziției de autobuze electrice de la Volvo, de pildă, la prețuri de cel puțin 500.000 de euro pe bucată, la care s-ar fi adăugat costurile cu stațiile de încărcare, a fost considerată foarte costisitoare, s-a renunțat la idee înlocuirii troleibuzelor cu autobuze electrice.

S-a tot vorbit și se se vorbește despre proiecte europene pentru achiziționarea de autobuze electrice etc, însă nu a fost făcut niciun pas în acest sens până în prezent. Și va fi dificil, pentru că există  interese politice și nu numai. De exemplu, patrimoniul Troleibuzul SA aparține Consiliului Județean Neamț, iar infrastructura este a primăriei. Așadar, fără colaborarea celor două instituții, una condusă de un pesedist, cealaltă de un liberal, va fi destul de greu de accesat fonduri europene pentru modernizarea transportului public de persoane.

Unde sunt proiectele, autobuzele electrice, troleibuzele?

În 2017, se discuta despre un proiect de 11 milioane de euro pentru dezvoltarea transportului local din Piatra Neamț, bani pe care se pregătea să-i acceseze primăria. În Planul de Mobilitate Durabilă Urbană, întocmit de Primăria Piatra Neamț, erau prevăzute, printre altele, investiții serioase în transportul public din Piatra Neamț  (extindere rețea troleibuz, modernizarea rețelei electrice, achiziția a 20 de troleibuze și 10 autobuze hibride/eletrice).

Până acum nu a fost făcută nicio achiziție, iar primarul Dragoș Chitic declara, de curând, că ar exista două proiecte cu finanțare europeană prin care ar urma să fie achiziționate  41 de autobuze electrice. Aplicantul principal este Consiliul Județean, iar primăria este partener. Chitic a acuzat că, din cauza incompetenței guvernanților actuali  în gestionarea fondurilor europene dedicare autorităților locale, unul dintre proiecte, prin care urma să fie achiziționate 20 de autobuze electrice, a rămas fără finanțare. Celălalt proiect este derulat de Ministerul Dezvoltării. Nu mai spune nimeni nimic despre achiziționarea unor troleibuze, semn că acestui tip de transport ar urma să i se pună cruce. Așa ajungem tot la interesele care se învârt în jurul unei afaceri ce ar putea să bage lejer în buzunarul unora sute de mii de euro. Cuprul este la mare căutare, așa că ar găsi rapid cumpărători pentru cele peste 60 de tone. La fel de ușor ar găsi și clienți pentru sutele de tone de fier vechi ce ar proveni din tăierea troleibuzelor. Societatea Troleibuzul este cel mai important operator de transport persoane din Piatra Neamț, dar și localitățile limitrofe, toate asociate în ADI Urbtrans. Cum funcționarea companiei depinde de alocarea subvenției  recent tăiată de Consiliul Județean Neamț, viitorul nu sună deloc bine. Vor trece, cu siguranță, la concedieri de personal.

Troleibuzul SA, pe urmele Transurban?

Începuturile dezastrului pentru Troleibuzul SA se regăsesc undeva în anul 2006, când clica primarului din acea perioadă, Gheorghe Ștefan, a distrus societatea Transurban SA, firma de transport local a Primăriei Piatra Neamț. În loc ca cele două societăți, Troleibuzul și Transurban, să-și unească forțele și să construiască o societate de transport public puternică, Pinalti a pus ochii pe bunurile societății Transurban SA și a lichidat-o. Terenurile Transurban au fost vândute, ajungând în proprietatea apropiaților fostului primar. De exemplu, Viorel Măstăcăneanu, printr-o firmă pe care o controlează, a cumpărat hectare de teren ce au aparținut SC Transurban. Pe unul dintre aceste terenuri, situat pe strada Dărmănești, a funcționat ani buni Bazarul, micii comercianți plătind chirie omului lui Pinalti. Autobuzele au fost tăiate și vândute la fier vechi, iar celelalte bunuri ale firmei au fost vândute de lichidatorul judiciar. A fost momentul în care în Piatra Neamț au apărut operatorii privați de transport de persoane. Nu este exclus ca și Troleibuzul să dispară, iar patrimoniul (terenuri, clădiri etc), deloc de neglijat, ar putea fi jefuit pe modelul „Transurban”.

Daniel MURARU

 

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

8 comments

  1. Vasile 19 septembrie, 2019 at 18:50 Răspunde

    1.Imi vine sa rad. Daca domnul Soseta este un personaj atat de puternic in Partidul Social Democrat caruia ii este suborfdonat Guvernul, alocarea de fonduri pt Troleibuzul nu ar trebui sa fie o problema . Insa eu cred ca domnul Soseta intentioneaza sa faca ceea ce nu a reusit Pinalti.Sa intre intr-adevar in posesia cuprului si a patrimoniului Trotineta.
    2.Pe de alta parte, ne confruntam cu incapacitatea funciara a Nadiei de a sta cu firma pe linia de plutire. Acolo s-au oplosit toate plosnitele partidului, iar o fosta dispecera de la Agro Caslo, nu ar fi avut niciodata capacitatea sa se opuna afluxului de capuse si dispozitiilor aberante ale sefului . Ar fi riscat sa ramana pur si simplu fara mijloace de existenta.
    3. Da, domnul Soseta a fost elevul sarguincios a lui Pinalti. Zi de zi, pe vremea cand Pinalti era primar iar Soseta deputat si sef al PSD, ciorapul era prezent cu carnetelul in mana, in biroul sefului sau pentru a primi doza de stiinta in ale hotiei (combinatiile lor au ajuns dupa cum stiti si la…DNA)
    3. Smecheria „scoala ” pentru domnul Soseta a fost asadar primita de la profesorul sau intr-o lectie istorica ce s-a numit Aqua Calor, firma careia a incetat sa-i plateasca subventia la gaze primita de la Guvern si pe care a bagat-o in faliment. Cladirile si terenurile au fost absorbite de clenti precum Miuta, Iva, Mestecaneanu, Mazilu, Apopii etc.
    Noapte buna, copii!

  2. janel iosub 19 septembrie, 2019 at 20:21 Răspunde

    De un an de zile zace ;a DNA plangerea mea penala in care cu documente si cifre economice demonstrez cum si cat se fura la aceasta societate!! Au scos troleele de pe ruta savinesti dupa ce umflau milioane de km pt a ridica acea compensatie inexistenta! Dupa, scot troleele unde pe documente in fiecare luna de zile erau trecute cantitati insemnate de motorina, cca 100 de mil per luna, stiinduse faptul ca troleele functioneaza pe curent electric! Si multe altele, insa procurorii nu vor sa vada gruparea de criminalitate organizata condusa de stabii din CJ, de DCV, ROTARU,Stanciu samd! Am ajuns la concluzia ca de la acea societate s-au infruptat si se infrupta ofiteri cu rang inalt de nimeni nu misca nimic! Pai daca eu bai procurorule ti-am depus plangere penala insotita de documente care atesta faptul ca in ultimii 10 ani s-au furat peste 20 de milioane de euro, ce dracu iti mai trebuie decat mura[n gura!! Bag de seama ca si din justitie ciugulesc banii publici de nimeni nu misca un pai!!! In concluzie cei abilitati sa-i trimita in fundul puscariei pe banditi, sunt complicii lor!

  3. Mihai Hanganu 19 septembrie, 2019 at 23:01 Răspunde

    Manele, vezi ca domnul primar „porno” si mai nou analfabet(a recunoscut-o) in direct la Iași) se pricepe la TBC nu la transport in comun.Nucumva l-ai confundat?

  4. Stefan 20 septembrie, 2019 at 08:12 Răspunde

    Probabil, Arsene are vreun cumatru cu firma de transport persoane.Ori, este o actiune dirijata inclusiv din interiorul ADI URBTRANS unde este director cumnatul unui proprietar de firma de transport…

  5. Celentano 20 septembrie, 2019 at 18:12 Răspunde

    Lasă-ma și cu Chitic, ca știe doar sa plângă de când a venit primar. Dacă veneau autobuzele electrice, ieșea și se lauda prin toată presa ce a făcut el, ca e doar meritul lui…..Acum dc nu mai vin, e vina guvernanților, a lui nu e.Ce proiect important a realizat acest incompetent de primar pentru oraș ? Exceptand toaleta inaugurată cu mare fast și sensul giratoriu de pe G-ral Dăscălescu, construit pentru a intra primarul Chitic mai ușor acasă!!!!!!

  6. Dascalu 22 septembrie, 2019 at 10:24 Răspunde

    Păi la ADI e sef tot neoliticul ION ROTARU, cel fără scoala care in loc sa vândă purces in obor la Roznov face administratie si combinatii in toate instituțiile si societatile județului.

  7. FLORIN 23 septembrie, 2019 at 07:22 Răspunde

    Copii de 3 ani din Piatra Neamt stiu cum se fura si se delapideaza banii publici la nivel local/judetean/tara.

    Deci,fiecare fura cum poate si unde poate.

    Clica de delapidatori din PNL/PMP fura orasul Piatra Neamt iar clica din PSD se ocupa de sifonarea la nivel de judet/tara a asa ziselor investitii gen ”PNDL”care este cea mai mare hotie din istoria acestei tari,total inutila.

    Pe drumul recent ”reabilitat”Piatra Neamt-Bicaz deja au aparut denivelari la 3 luni de la inaugurare.O bataie de joc.Asa probabil vor fi toate aceste ”reabilitari” de sute de milioane reclamate de Arsene/PSD.Singurul scop al acestor ”investitii” este sa se fure sub masca unor investitii necesare acestui judet.

    Drama cea mai mare este ca acesti criminali iresponsabili din PSD fura banii imprumutati de Romania sub forma cresterii datoriei externe,banii pe care ii vor plati nepotii nostri fara se se faca nimic util cum ar fi autostrazi.

    Singurii care nu stiu din cauza faptului ca sunt corupti si incompetenti sunt cei de la DNA/PARCHET/DIICOT/IPJ/SRI.

    Aceste institutii toxice si esuate,care delapideaza banii publici prin salarii speciale si pensii speciale platite degeaba protejeaza acesti hoti de 30 de ani.Pina ce nu vor fi desfiintate nu se va schimba nimic in acesta tara.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.