Curtea de Conturi, oarbă în cazul Dulamă. Peste 200.000 de lei pierduți în urma unui abuz grosolan al Prefecturii

7
1452

 

Auditorii Camerei de Conturi Neamț au făcut verificări la Consiliul Județean Neamț pentru a vedea modul în care a fost gestionat banul public în anul 2019. Comparativ cu raportul din 2017, când au fost identificate numeroase abateri, la ultimul control, din primăvara acestui an, auditorii au constatat foarte puține abateri, cu prejudicii minore. De exemplu, în cazul Dulamă, vicepreședintele Consiliului Județean Neamț, mazilit printr-un ordin al prefectului de atunci, Daniela Soroceanu, auditorii nu s-au arătat interesați de recuperarea prejudiciului, de peste 200.000 de lei, creat în urma unui abuz evident, căruia i-a căzut victimă Dulamă.

În aprilie 2018, Dulamă, care se afla într-o relație tensionată cu Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț, și-a pierdut funcția de vicepreședinte la pachet cu mandatul de consilier județean printr-un ordin al prefectului de atunci, Daniela Soroceanu. Măsura a avut la bază un referat întocmit de angajați ai CJ-ului în care se arăta că firma soției lui Dulamă are încheiat contract cu firma Apa Serv, aflată în subordinea Consiliului Județean Neamț. Așa au ajuns la concluzia că Dulamă este incompatibil, iar prefectul a emis ordinul de prefect de suspendare a mandatului de consilier județean. A fost o execuție mișelească fără perdea, iar autoritățile care ar fi trebuit să intervină, întrucât abuzul era mai mult decât evident, s-au prefăcut că nu văd. La începutul acestui an, prefectul Lazăr a anunțat că depus la DNA o plângere penală pentru abuz în serviciu, deoarece ordinul de demitere a lui Dulamă a fost ilegal. Nu există, cel puțin până în acest moment, o informație care să indice stadiul cercetărilor. 

În mod normal, cei care au uneltit pentru a-l da afară abuziv pe Dulamă din CJ ar trebui să-i achite acestuia drepturile salariale (n.r. peste 200.000 de lei) pentru perioada cât a fost demis. Instanța de judecată, care i-a dat câștig de cauză lui Dulamă, a obligat Consiliul Județean Neamț să-i plătească acestuia indemnizațiile și cheltuielile de judecată. Consiliul Județean Neamț a plătit și atât. Cum cei de la Consiliul Județean nu s-au îndreptat cu o acțiune în regres pentru a recupera sumele plătite lui Dulamă de la cei care l-au demis abuziv, acest pas ar fi trebuit să-l facă alte instituții alte statului. Și, afirmă cunoscătorii, auditorii Camerei de Conturi Neamț ar fi trebuit să studieze această situație și să dispună recuperarea banilor pierduți. Trebuie spus că, în perioada aprilie 2018 – iunie 2019, cât timp Dulamă a fost tras pe tușă, Consiliul Județean Neamț a plătit aceleași indemnizații celui care l-a înlocuit în funcțiile de consilier județean și vicepreședinte al județului, în persoana pesedistului Adrian Diaconu. A fost un dublu efort financiar, deoarece, după decizia instanței, bugetul public a suportat și plata indemnizațiilor lui Dulamă, dar și plata indemnizațiilor lui Diaconu. 

Auditorii au văzut cu totul altceva în cazul lui Dulamă, și anume faptul că acesta a primit banii, obținuți prin decizia instanței, toți o dată, deși legea spune că în astfel de situații sumele se plătesc în rate, pe o perioadă de 5 ani.

Practic, cei peste 200.000 de lei trebuiau achitați, după cum prevede legea, în cinci tranșe anuale, cu respectarea prevederilor legale cu privire la indicele prețurilor de consum și dobânzi.

Plătind rapid suma uriașă lui Dulamă, cei de la Consiliul Județean nu doar că nu au operat corect în documentele financiare această plată, dar au și indisponibilizat fonduri bănești cu care ar fi trebuit să facă plăți scadente în anii 2020 și 2023.

„Prin sentința civilă nr. 937 C din 26.10.2018, în dosarul 1087/103/2018, Tribunalul Neamț pronunță admiterea, în parte, a acțiunii formulate de reclamantul Dulamă Laurențiu Cristinel în contradictoriu cu pârâții Instituția Prefectului – Județul Neamț și Consiliul Județean Neamț și dispune anularea Hotărârii nr. 99 din 30.05.2018, emisă de acesta din urmă, prin care fusese declarat vacant locul de consilier județean deținut de reclamant. Totodată, instanța <<obligă pârâtul Consiliul Județean Neamț la repunerea reclamantului în situația anterioară actelor administrative anulate, respectiv la repunerea în funcțiile de consilier județean și vicepreședinte al Consiliului Județean. Obligă pârâtul Consiliul Județean Neamț la plata tuturor indemnizațiilor lunare de la momentul emiterii actelor administrative anulate și până la repunerea reclamantului în funcție efectiv>>.  Împotriva sentinței civile menționate mai sus, părțile au formulat recurs, astfel încât, prin hotărârea definitivă nr. 395 din 21.05.2019, Curtea de Apel Bacău menține dispozițiile primei instanțe cu privire la repunerea în funcție și plata indemnizațiilor”, potrivit raportului Camerei de Conturi.

La numai o lună după repunerea lui Dulamă în funcțiile de consilier județean și de vicepreședinte, cei de la Consiliul Județean Neamț se grăbesc să-i vireze lui Dulamă în cont suma de 127.404 lei, bani ce au reprezentat „drepturi salariale conforme sentinței civile nr. 937/C/2018”, recalculate pentru suma totală de 217.785 de lei, indemnizațiile lunare ale lui Dulamă în perioada în care a fost înlăturat de la CJ (27.04.2018 – 20.06.2019), bani pentru care au fost calculate contribuții sociale și impozit pe venit de 90.381 de lei.

Auditorii au concluzionat că: „plata efectivă a drepturilor bănești prevăzute de sentința definitivă și executorie nr. 395 din 21.05.2019, s-a realitate cu nerespectarea art. 39 din OUG nr. 114/2018 privind eșalonarea pe o perioadă de cinci ani a drepturilor de natură salarială, stabilite prin hotărâri judecătorești în favoarea personalului din instituțiile și autoritățile publice. În mod concret, modalitatea de eșalonare stipulată de actul normativ menționat presupune plata sumelor revendicate în instanță prin aplicarea unor procente anuale diferite asupra valorii totale a titlului executoriu, după cum urmează: 5%  în primul an (2019), 10% în al doilea an (2020), 25% în al treilea an și în al patrulea an (2021 – 2022) și 35% în al cincilea an (2023). De asemenea, se prevede actualizarea cu indicele prețurilor de consum comunicat de Institutul Național de Statistică a sumelor plătite, precum și acordarea la sumele actualizate a dobânzii legale remuneratorii, calculate de la data la care hotărârea judecătorească a rămas executorie. Contrar prevederilor legale aplicabile, entitatea audiată a efectuat, în anul 2019, plata sumei de 211.551 lei, din care: – 206.896 lei reprezintă valoarea brută a indemnizațiilor vicepreședintelui Consiliului Județean Neamț câștigate prin hotărâre judecătorească, plătită în anul 2019 peste procentul de eșalonare de 5% prevăzut de art. 39 din OUG nr. 114/2018; – 4.655 lei reprezintă contribuția asiguratorie pentru muncă (2,25%) aferentă sumei de 206.896 lei.

În altă ordine de idei, (…) echipa de audit a constatat deficiențe care vizează nerespectarea reglementărilor legale privind consemnarea operațiunilor economico-financiare, în momentul efectuării acestora, în documente care stau la baza înregistrărilor în contabilitate. Astfel, drepturile bănești în valoare de 217.785 de lei, reprezentând indemnizațiile brute lunare revendicate în instanță (…), au fost reflectate la noțiunea „Alte drepturi” în statul de plată întocmit pentru luna august 2019, deși, pe de o parte, indemnizațiile nete fuseseră achitate în luna iulie 2019, iar, pe de altă parte, sumele respective sunt corespunzătoare unei perioade anterioare – 27.04.2018 – 20.06.2019. (…) Valoarea erorilor/abaterii pentru eșantionul verificat: pentru valoarea indemnizațiilor nete încasate în anul 2019 de către domnul Dulamă Laurențiu Cristinel peste valoarea corespunzătoare eșalonării de 5% pentru 2019 și 10 % pentru 2020, echipa de audit a calculat majorări, la nivelul celor existente pentru veniturile bugetare, în sumă de 14.839 de lei (pentru perioada iulie 2019 – iulie 2020). Calculul majorărilor vizează faptul că prin plata integrală în avans a indemnizațiilor câștigate în instanță, peste valoarea tranșelor prevăzute de actiele normative aplicabile, la nivelul bugetului local al UATJ Neamț s-a produs o indisponibilitatea de fonduri bugetare  aferente unor plăți scadente în perioada 2020- 2023.

Consecințele economico-financiare social ale abaterii de la legalitate și regularitate: nerespectarea prevederilor legale menționate mai sus privind eșalonarea la plată pe o perioadă de cinci ani a drepturilor salariale câștigate în instanță, a avut drept consecințe, pe de o parte, privarea bugetului local al Județului Neamț pentru anul 2019 de fonduri bănești, care ar fi trebuit achitate în exerciții bugetare ulterioare, iar, pe de altă parte, prezentarea unor situații financiare care nu oferă o imagine fidelă a entității”, încheie auditorii capitolul cu privire la indemnizațiile plătite lui Dulamă. 

Între timp, Laurențiu Dulamă s-a împăcat și cu Ionel Arsene, și cu Daniela Soroceanu. Ba mai mult, Dulamă, ales recent consilier județean pe lista PSD, a renunțat la 10.000 de lei, sumă ce a reprezentat daune morale ce trebuiau achitate de Prefectura Neamț, bani ce ar fi putut fi imputați Danielei Soroceanu. 

Daniel MURARU

Citește și:

Cine ar trebui să mai răspundă în cazul Dulamă? Doi vicepreședinți plătiți, doar unul la muncă. Abuzuri pe care autoritățile nu vor să le vadă

Prefectura Neamț și Consiliul Județean, făcute KO de Dulamă și la Curtea de Apel Bacău

Cine ar trebui să-i plătească lui Dulamă daunele morale și cheltuielile de judecată?

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

7 comments

  1. Vasi 5 octombrie, 2020 at 00:06 Răspunde

    Ma intreb cand statul prin institutiile sale si oamenii sau mai bine spus indivizii ce le coordoneaza gresesc, trebuie sa plateasca in rate eroarea. In rest nu ma mira mizeria din tara noastra. Misei in toate functiile

  2. Gion 5 octombrie, 2020 at 12:59 Răspunde

    Dulama este un tip pupacios,nu supara pe nimeni iar cei de la Curtea de conturi(auditorii) au procedat conform rugamintilor lui Dulama care altfel,se afla,pe lista de pe gard.Cu siguranta
    presuletzul Dulama a decartat oleaca mai mult decat insignifianta suma de 200.000 lei.Da-i
    in primire Amedeo !

  3. Dana 5 octombrie, 2020 at 20:14 Răspunde

    Auditorii Camerei Curtii De Conturi Neamt sint la cheremul uneia ca madam Cretu Vasilica de la Primaria Dobreni, mai nou „asociata” lui Arsene Ionel, al unuia ca Dulama care impartea pliante in campanie, in fata la Petrodava, si al multor hoti care au tocat bani publici cu duiumul. Si care acum sint bine mersi in functii publice si posturi caldute. Inca nu s-a incheiat socotelile.

    • Nica Daniela 9 octombrie, 2020 at 11:10 Răspunde

      Va trebui sa fie insotita si de auditorii Camerei Curtii de Conturi Neamt, care au subscris la marsavii de tipul celor de la CJ Neamt si UAT Comuna Dobreni. Acei auditori care incaseaza, de altfel, lefuri si alte cele, alegand sa se infrateasca cu minciuna, frauda, coruptia, nu au ce cauta in Camera Curtii de Conturi Neamt. Ce ziceti de spre un astfel de comentariu…. Cei doi auditori veniti in anul 2018, la Dobreni in vizita de lucru (chemati fiind de madam Cretu Vasilica, pentru a-i rezolva problemele penale), se pare ca au primit indicatii punctuale, citez „sa nu faca valuri”. Luna viitoare, poate vor indica de buna voie, cine le-a dat sarcina de partid. Pentru o prostie, ar putea pierde tot. Si, nu putin.

  4. Nica Daniela 7 octombrie, 2020 at 19:34 Răspunde

    Ar fi de remarcat minutiozitatea practicata de auditorii Camerei Curtii de Conturi, in cazul verificarilor de la CJ Neamt, cu privire la sumele virate in contul dlui Dulama. Au fost identificate ordinele de plata cu nr si data, sumele brute si nete, valorile penalitatilor si multe alte detalii. Nu acelasi comportament profesionist si echidistant, l-au avut auditorii aceleiasi institutii, atunci cind au desfasurat in anul 2017, verificari la UAT Comuna Dobreni, in legatura cu achizitiile de la furnizorul Popa Valer. Au mimat oarece verificari, in bataie de joc, cum la fel au fost mentionate si constatarile finale ce se regasesc in procesul verbal incheiat. Atitudine total neprofesionista din partea auditorilor care au evaluat situatia achizitiilor de la acel furnizor, cunoscut ca fiind prietenul de casa si afaceri al primaritei Cretu Vasilica. Si nu numai, dupa cum se va vedea mai tarziu. Poate vom afla intr-un final, cum si cu ce i-a convins primarita Cretu Vasilica pe cei doi auditori, astfel incat acestia, desi au sesizat aspecte de natura penala din sfera coruptiei, nu au ales sa se pozitioneze de partea legiuitorului. Au preferat sa intoarca privirile si sa nu scrie adevarul asa cum l-au constatat. In procesul verbal intocmit atunci, putem regasi la capitolul „achizitii de la Popa Valer Intreprindere Individuala”, cateva mentiuni sumare, cum s-ar spune „trei lulele, trei surcele”. La verificarile in cazul CJ Neamt, situatia a fost consemnata analitic si bine documentata.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.