„Au semnat ca fraierii, la presiuni, iar acum au înghețat toți!” De ce au fost oprite lucrările pe DN 15, Bicaz – Poiana Largului

10
2859

Consolidarea celor 73 de puncte de calamitate de pe DN 15, pe traseul Bicaz – Poiana Largului, pe o distanță de peste 44 de kilometri, reprezintă unul dintre cele mai controversate proiecte desfășurate în ultimii ani în județul Neamț. În valoare de peste 250 de milioane de lei, fără TVA, lucrările ar fi trebuit să fie finalizate la jumătatea lunii noiembrie 2019, însă au fost oprite. Oficial, s-a spus că este vorba de sistarea lucrărilor în perioada sezonului rece, însă iarna, blândă de altfel, a trecut, iar primăvara și-a intrat în drepturi, asta însemnând că sunt condiții pentru reluarea lucrărilor. Numai că adevăratul motiv al opririi lucrărilor nu a fost sezonul rece, ci cu totul altul.

Așa cum atacul.ro a menționat în nenumărate rânduri, contractul este plin de hibe. În primul rând, este mai mult decât discutabil caracterul „situației de urgență” pe care l-a primit, ceea ce a făcut ca lucrarea să fie încredințată fără licitație. Câștigător: Aqua Parc SRL a lui Ginel Vlasie, cumătrul lui Arsene, cu subcontractori Mavgo Holding SRL, firmă controlată de Ginel prin interpuși, și Danlin XXL SRL. Însă, ultimele informații în posesia cărora am intrat arată că, de fapt, lucrurile sunt mult mai grave. Potrivit acestora, în acest moment, nicio persoană din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) – Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, nu vrea să semneze pentru decontarea lucrărilor. Motivul: angajaților le este teamă să nu plătească cu libertatea.

Aqua Parc SRL și firmele subcontractante trebuiau să consolideze 73 de zone de calamitate – puncte identificate ca fiind afectate de alunecările  de teren. Când lucrările au fost sistate, reprezentanții CNAIR au afirmat că au fost realizate în proporție de 85%. Valoarea totală a lucrărilor este de 253.892.448,90 lei, fără TVA, iar, la data de 20.01.2020, suma decontată constructorului era de 143.693.980 lei, fără TVA, adică 56% din valoarea totală a contractului.

În mod normal, CNAIR ar trebui să achite constructorului pentru cât a executat, însă, după cum spuneam, nimeni nu-și asumă această responsabilitate, de a semna pentru plată, întrucât toată afacerea are un puternic miros de cătușe. Trebuie precizat că cele 253 de milioane de lei sunt folosite pentru consolidarea celor 73 de zone afectate de alunecări de teren, iar pentru asfaltarea celor peste 44 de kilometri de drum CNAIR-ul va aloca o altă sumă. Va fi un alt proiect la care se lucrează deja. În ceea ce privește actuala lucrare, se caută soluții pentru finalizarea ei. Una dintre variante ar fi aceea ca să se scoată la licitație ce a rămas de executat din proiect.

Atacul.ro a discutat cu un reprezentant al Ministerului Transporturilor și a aflat ce se întâmplă, în acest moment, cu lucrările de pe DN 15, Bicaz – Poiana Largului. Mai jos sunt câteva idei extrase în urma discuției pe care am purtat-o, la finele săptămânii trecute, cu oficialul de la Transporturi, care a dorit să-i păstrăm anonimatul: „Proiectanții lucrării nu sunt deloc mulțumiți pentru că li s-a cerut să respecte normativele și legea și li s-au făcut observații. Se fac verificări la ceea ce s-a executat până în prezent. Se dorește scoaterea la licitație a restului de lucrare, să fie dat deoparte ceea ce s-a făcut până acum. Și asta pentru că nimeni nu vrea să semneze pentru decontarea lucrărilor executate până în prezent. Neîndeplinind cerințele legale, nimeni nu vrea să semneze. La început, documentele au fost semnate de oameni din DRDP Iași și de la Secția de Drumuri Neamț, dar după ce au văzut ce probleme sunt și că au șanse mari să intre în pușcărie au refuzat să mai semneze. Inițial, au fost șantajați, după aia, momiți cu bani, însă nimeni nu a mai vrut să se încurce. Consultanța pentru acest contract a fost asigurată de o firmă în locul specialiștilor de la DRDP Iași. Din firma respectivă fac parte ingineri puși de către constructor, aspect absolut imoral, dacă nu cumva ilegal. Când venea vorba de semnat pentru bani, trebuia să semneze altcineva de la DRDP Iași sau de la SDN Neamț, nu de la firma de consultanță, cum ar fi fost normal. Lucrarea este terminată în proporție de 85%, dar după ceea ce au proiectat ei, nu conform cerințelor. Inclusiv caietul de sarcini este făcut tot de altcineva, sunt o mulțime de nereguli. Cu siguranță va fi și o expertiză pentru a se stabili dacă ceea ce s-a lucrat este sau nu de calitate. Cea mai urâtă treabă este cea legată de reabilitarea punctelor de alunecare. Vorbim de lucrarea în sine, de exemplu, de picon folosit la dezvelirea piloților etc. De aceea există refuzuri pentru semnătură. Să nu uităm că nu semnează niciun politician. De fapt, semnează niște oameni care își asumă răspunderea. S-au făcut presiuni ca oamenii să semneze, să aprobe, însă au refuzat efectiv. Inclusiv studiul geotehnic care trebuia făcut prima dată, nu în toamnă, în timp ce lucrau deja. Ca să nu mai punem la socoteală banii dați în avans. Sunt multe suspiciuni. Una a plecat de la faptul că cele 73 de puncte de calamitate aveau aceeași valoare de proiectare, adică 1 milion de lei fiecare. Cum poți să le pui aceeași valoare? Pentru că era mai ușor de proiectat din bioru. În mod normal, ar fi trebuit să meargă în teren, ceea ce înseamnă cheltuială. Sunt câțiva angajați din partea autorității contractante care au semnat ca fraierii, la presiuni, iar acum au înghețat toți, pur și simplu. Așteaptă cu inima strânsă să vadă ce li se va întâmpla. Nu a vrut să semneze ăla, l-au luat pe celălalt, și tot așa. Numai că și-au dat seama, la un moment dat, și au refuzat să mai semneze, chiar dacă li s-au promis mulți bani. Și-au dat seama că este vorba de viața lor, a familiilor lor, și au refuzat să mai semneze”.

Asta este situația în ceea ce privește proiectul reabilitării celor 73 de puncte de calamități de pe DN 15, Bicaz – Poiana Largului. Sunt mari suspiciuni în ceea ce privește calitatea lucrărilor, motiv pentru care se caută o soluție pentru finalizarea contractului. Cel mai probabil, plățile către Aqua Parc SRL vor fi înghețate până la finalizarea expertizelor/anchetelor, iar lucrarea va fi finalizată de o altă firmă.

În prima săptămâna a lunii decembrie 2019, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, lansa grave acuzații la adresa fostei conduceri a DRDP Iași, dar și a lui Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț.

„În cazul Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), au fost efectuate verificări cu privire la derularea achizițiilor publice în anul 2019. Aici Corpul de Control al Ministerului a identificat o serie de deficiențe grave în desfășurarea și atribuirea contractului de achiziție publică de proiectare, asistență tehnică și execuție de lucrări pentru punerea în siguranță a obiectivelor de pe DN 15 km 242+200 – km 286+250 (zona Bicaz): 

– conducerea DRDP Iași cunoștea situația acestui sector de drum, încă din anul 2018, dar nu a întreprins demersurile necesare pentru remedierea problemelor existente, în privința refacerii părții carosabile în urma alunecărilor de teren,  asigurarea siguranței participanților la trafic și promovarea documentelor ce stau la baza elaborării și aprobării actelor normative necesare alocării sumelor pentru intervenție;

– motivele de extremă urgență în cazul atribuirii contractului de achiziție publică nu au fost determinate de evenimente imprevizibile;

– agravarea stării drumului DN 15, din primăvara anului 2019, pe unele sectoare, a fost cauzată, printre altele, de inacțiunea DRDP Iași și a ignorării măsurilor din Programul de măsuri pentru prevenirea alunecărilor de teren anexă la Hotărârea nr. 25/2018 a Comitetului județean Neamț pentru situații de urgență;

– aprobarea de către CNAIR, prin directorul general Narcis Neaga, a sumei de peste 387 milioane lei destinată acestor lucrări, fără a avea la bază un studiu geodezic și o expertiză tehnică, ci doar în urma inspecției vizuale a obiectivelor;

– în urma încheierii contractului de achiziție publică, din data de 13.05.2019,  antreprenorul avea obligația depunerii unei garanții de bună execuție (10% din prețul contractului) fapt care nu s-a întâmplat la momentul semnării, conform obligațiilor contractuale. Scrisoarea de garanție a fost emisă cu o întârziere de 5 luni, în data de 18.10.2019. Acest lucru a fost posibil prin semnarea unui act adițional potrivit căruia antreprenorul putea constitui garanția de bună execuție  prin rețineri succesive de sume, în urma lucrărilor efectuate”

Ministrul a avansat suma de 387 de milioane de lei pentru acest proiect, ceea ce înseamnă că suma inițială, de 253 de milioane de lei, a fost suplimentată. Nimeni nu a explicat, până în acest moment, de ce.

Daniel MURARU

Citește și:

(VIDEO/FOTO) În ce hal arată DN 15 Poiana Largului-Bicaz. Lucrările au fost sistate, promisiunile curg

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

10 comments

  1. Cristi U 4 mai, 2020 at 17:51 Răspunde

    Suma a fost mărită cu 130 milioane din pix? Doar după o inspecție vizuală? Alo, DNA, mai lucrează cineva acolo? Studiu geo nu există? Proiectare din birou? Firmă de consultanță care dublează atribuțiile angajaților DRDP, presupun ca pe bani frumoși, și care nu-și asuma răspunderea ptr conformitatea lucrărilor. Alo, DNA! Fisurarea piloților forați cu piconul și ISC tace? Alo, DNA! Garanție din mers, pe măsură încasării contravalorii lucrărilor?!! Alo, DNA!

  2. Dan 4 mai, 2020 at 19:30 Răspunde

    Nu cred ca are cineva o suparare mai mare decat Arsene. De altfel, in orice mizerie pe care o posteaza face trimitere la acest drum, de parca ar apartine CJ-ului. Nu, drumul apartine de drumuri nationale iar pe el nu l-a lovit grija fata de locuitorii de pe Valea Muntelui, pe el il intereseaza comisionul la cele 80 de milioane de €! Daca il urmariti cu atentie, este fiert ca nu reuseste sa obtina banii impreuna cu cumatrul Ginel. Ce este mai grav este faptul ca lucrarile nu au respectat nicio regula, nu s-au respectat adancimile si compozitia elementelor de structura, mai mult au stricat decat au reparat. Iar primarii riverani au profitat din plin de prezenta constructorilor si mai ales a materialelor in zona. Meciul acesta nu se va termina aici. Si, din nou, ati devoalat unul dintre cele mai mari tunuri ale acestor timpuri. Si cu riscul de a ma repeta, din disperarea lui Arsene imi dau seama cat de mare este tunul.

  3. M-am saturat de Ginel si Arsene 4 mai, 2020 at 19:59 Răspunde

    Nu inteleg de ce mai sunt in libertate? Care DNA, care politie, care Justitie! Cite scrie omul asta aici, nici o masura! Si vrem o tara normala? Ma lasati!

  4. datcu. 4 mai, 2020 at 21:46 Răspunde

    Se tot aduna de peste 1 an de zile date ale activitaii infractionale ale societailor S.C.MAVGO HOLDING S.R.L. Tasca actualmente mutata la BUHOCI, judetul Bacau; S.C. Aqua Parc S.R.L. Ropznov; S.C. STEF EDIL CDP S.R.L. ; astfel unele din ele au inceput exploatarea de agregate minerale – nisip, dintr-o cariera din comuna Bargaoani, judetul Neamt; alta a exploatat agregate minerale fara respectarea Autorizatiilor de gospodarire a apelor pe raul OZANA comuna Timisesti, judetul Neamt ; altele nu a respectat Autorizatiile de gospodarire a apelor al statiile de sortare -spalare agregate minerale la Savinesti si Timisesti ; insa nu toate activitatile infractionale de incalcare a LEGII au fost luate in consideratie de unele institutii ale staului, de exemplu cu greu s-a miscat G.N.M. Comisariatul Judetean Neamt numai dupa ce presa a relatat cu lux de amanunte situatiile ilegale ale acestor societati . Ar fi timpul ca tot efortul Organelor de cercetare penala inclusiv ale DNA sa se concretizeze , intrucat unele situatii prezentate de Presa cu dovezi clare nu pot sa nu fie luate in consideratie – a se vedea cazurile „investitiilor” de pe paraul ALBUIA, comuna DOLJESTI si TIGANCA, comuna Ion Creanga, judetul Neamt!!! Luarea de masuri in spiritul LEGII ar DESCURAJA definitiv gastile politice si societatile creeate pentru scopuri infractionale!!!

  5. datcu. 4 mai, 2020 at 21:46 Răspunde

    Se tot aduna de peste 1 an de zile date ale activitaii infractionale ale societatilor S.C.MAVGO HOLDING S.R.L. Tasca actualmente mutata la BUHOCI, judetul Bacau; S.C. Aqua Parc S.R.L. Ropznov; S.C. STEF EDIL CDP S.R.L. ; astfel unele din ele au inceput exploatarea de agregate minerale – nisip, dintr-o cariera din comuna Bargaoani, judetul Neamt; alta a exploatat agregate minerale fara respectarea Autorizatiilor de gospodarire a apelor pe raul OZANA comuna Timisesti, judetul Neamt ; altele nu a respectat Autorizatiile de gospodarire a apelor al statiile de sortare -spalare agregate minerale la Savinesti si Timisesti ; insa nu toate activitatile infractionale de incalcare a LEGII au fost luate in consideratie de unele institutii ale staului, de exemplu cu greu s-a miscat G.N.M. Comisariatul Judetean Neamt numai dupa ce presa a relatat cu lux de amanunte situatiile ilegale ale acestor societati . Ar fi timpul ca tot efortul Organelor de cercetare penala inclusiv ale DNA sa se concretizeze , intrucat unele situatii prezentate de Presa cu dovezi clare nu pot sa nu fie luate in consideratie – a se vedea cazurile „investitiilor” de pe paraul ALBUIA, comuna DOLJESTI si TIGANCA, comuna Ion Creanga, judetul Neamt!!! Luarea de masuri in spiritul LEGII ar DESCURAJA definitiv gastile politice si societatile creeate pentru scopuri infractionale!!!

  6. Nica Constantin 4 mai, 2020 at 22:51 Răspunde

    Faptul ca angajatii CNAIR au luat atitudine refuzand sa confirme posibile ilegalitati, reprezinta un act de mare curaj. Cand sint uniti, oamenii reusesc sa tina piept hotilor si smecherilor. De unul singur nu poti face mare lucru. Refuzul de a semna le-a salvat pielea si buzunarele. In august 2017, daca nu as fi fost singur intr-o astfel de situatie, poate acum nu aveam de alergat prin sali de judecata. O raza de speranta tot mai este. Un om istet a citit documentele care fac obiectul achizitiilor de Popa Valer Intreprindere Individuala si surprizele pentru cei doi artizani ai afacerii „Basculanta Dobreni”, asteapta reluarea activitatii judecatoresti. Cu putin noroc ne mutam in „penal”. Excrocii trebuie sa dea socoteala. Nu pot sa cumpere, asa cum se lauda, toti judecatorii si tot DNA-ul. Bravo celor de la CNAIR.

  7. Stefan 5 mai, 2020 at 13:12 Răspunde

    Cum adica niste functionari refuza sa semneze?!Ce, este mosia lor?Daca au obiectiuni, sa le scrie si sa isi asume decontarea pentru valoarea lucrarilor efectiv executate! Daca s-au comis ilegalitati, sa plateasca cei vinovati, dar asta nu inseamna ca trebuie blocate lucrarile.Nu va lasati pacaliti de propaganda, este doar o lupta intre niste gasti politico-interlope pentru accesarea banului public!Cat despre proiectare si executie, este foarte normal ca proiectarea si executia sa fie asumate de acelasi constructor!Nu comentez valorile, dar nu uitati de nenumaratele studii de fezabilitate si proiecte ramase pe hartie…

    • Daniela 5 mai, 2020 at 15:45 Răspunde

      Stefan, ce limitata se vede perspectiva dinafara. Si ce daca au fost constatate si emise obiectiuni? „A expirat perioada de primire a ofertelor, hai sa convocam comisia de analiza si verificare. Sint aspecte care trebuiesc clarificate, trebuie completate ofertele cu acte doveditoare si vedem care este finalul”. „Nu esti bun de nimic, nu ma intereseaza obiectiunile tale, de cind esti tu specialist in mijloace de transport auto? Eu sint sefa ta, tu executi si nu comentezi dispozitiile mele. Tu colaborezi cu sefa contabila si cu viceprimarul? Daca nu am masina in curtea primariei, poti sa-ti cauti de lucru, nu mai am nevoie de dumneata. Nu vreau sa pierd masina din cauza incompetentei dumitale.” Cam asa rasunau tipetele si amenintarile in sediul Primariei Dobreni, in zilele de 31 iulie-02 aug 2017. Mai sint si alte apelative care nu pot fi reproduse, ele vor completa ulterior declaratiile. Nu cred ca angajatii CNAIR, in demersul lor de nu semna, au avut ca scop blocarea lucrarilor de investitii. Au tras invataminte din experientele altora, evitand astfel capcanele care duc la Beciul Domnesc. Doar citiva demnitari au ajuns pe acolo, in rest tot felul de categorii de functionari, unii tentati de castiguri frauduloase, altii constransi si folositi de superiori. . Unde sa anunti abuzurile si delapidarila? Suni la Politie, seful cel mare, prieten de familie cu primarita. Anunti DNA-ul, dai peste cumnatul familiei consilierului juridic si al avocatei care s-a angajat la Primaria Dobreni, prin concurs, ocupand functie publica. In acelasi timp fiind si membra in Barou. Pe cine mama dracului sa anunti? Unii dintre functionarii care au refuzat sau refuza sa semneze anumite mojicii, au poate motive intemeiate. Atit ei cit si familiile lor, traiesc adevarate drame, rezultate tocmai din comportamentul abuziv al celor ce i-au transformat in unelte, doar pentru a se imbogati pe spinarea alegatorilor. Asa sta treaba cind astfel de personaje, ajunse vremelnic si indoielnic uneori, in demnitati publice, gasesc de cuviinta sa transforme oamenii in argati pe mosiile lor. Ce usor sint furat banii publici.

  8. Stefan 5 mai, 2020 at 19:49 Răspunde

    Daniela, stii foarte bine ca 80% din angajatii la stat sunt adusi pe pile.Sunt incompetenti si „datori” nasului care i-a facut oamnei , de aia nu rectioneaza.Ce daca urla la tine nu stiu care sef?!Daca iti cunosti meseria si stii ca esti protejat si de lege, trebuie sa-ti afirmi punctul de vedere (nclusiv in scris), nu sa blochezi lucrurile prin inactiune.Daca domnii de la CNAIR sunt asa sensibili, sa faca bine sa plece de acolo si sa lucreze in privat!

    • Daniela 5 mai, 2020 at 22:01 Răspunde

      Stefan, despre care legi poti afirma ca protejeaza putinii angajati care se strecoara cum stiu ei mai bine printre jaloanele trasate de sefi? Cei de la Curtea de Conturi verifica ce li s-a indicat in foile de parcurs, DNA-ul primeste sesizari si prima grija este sa sune furnizorii de cash, informandu-i despre ce si cine i-a dat in primire. Judecatorii tin la sertar si amana dosare pe banda rulanta. Imi poti explica de ce pina in ziua de azi, dosarul nr.14357/279/2019, inregistrat la Judecatoria PNeamt, in data de 30 dec 2019, nu are fixat inca primul termen de judecata? Cum poate fi interpretat faptul ca, dupa finalizarea controlului efectuat de catre Curtea de Conturi la Primaria Dobreni in 2018, dna Primar Cretu l-a obligat, fara nici o explicatie, pe consilierul de achizitii de la acea vreme, sa-l insoteasca pe Popa Valer la sediul Curtii de Conturi? Motivul pentru care au fost cei doi acolo nu se stie nici in ziua de azi. Cert este ca functionarul primariei a ramas in birou in prezenta unei angajate a Curtii de Conturi, in vreme ce seful Curtii de Conturi s-a insotit pe holul institutiei impreuna cu Popa Valer, pentru a-i da indicatii pretioase. A doua zi, cind a revenit la primarie, consilierul de achizitii era o fantoma pentru colegii lui. Mare i-a fost mirarea sa afle ca dna Cretu le spusese tuturor ca l-a predat Politiei pe dl Nica. L-au intrebat colegii ce a avut de patimit la Politie. Cind si-au dat seama ce minciuni scornise sefa lor, cind de fapt ea l-a trimis la Curtea de Conturi, reactiile nu au intarzit sa apara. Manipulare sau ipocrizie? Deci Stefan, unde si care sint legile protectoare pe care sa ne bazam? Poate atat la Politie cit si la DNA sint si oameni de buna credinta, dar nu-i stim noi. Speram sa-i identificam in final.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.