Adio, troleibuze! Cablurile de cupru vor fi vândute. Rămâne de văzut cui și cu ce preț

14
3902

Praful și pulberea s-a ales de ideile de modernizare și extindere a transportului electric din Piatra-Neamț și localitățile învecinate unde, până de curând, au funcționat troleibuzele operatorului regional Troleibuzul SA. S-a ajuns exact în situația din februarie  2017, când atacul.ro anunța că transportului electric din Piatra-Neamț i se cântă prohodul și că „oameni de bine” se pregătesc să facă un ban bun din vânzarea cablurilor electrice din cupru, dar și din vânzarea troleibuzelor. Dacă atunci s-a găsit o soluție, iar transportul electric a fost salvat, astăzi nu se mai poate face absolut nimic, lucrurile fiind bătute-n cuie. Toate cu ajutorul unei hotărâri a Consiliului Județean care a fost votată de toți consilierii prezenți la ședința din 10 ianuarie.

Și uita așa, s-a dus pe Apa Sâmbetei „Planul de Mobilitate Durabilă Urbană”, realizat de către Primăria Piatra-Neamț, care prevedea, printre altele, investiții serioase în transportul public din Piatra-Neamț, respectiv  extinderea rețelei de troleibuz, modernizarea rețelei electrice, achiziția a 20 de troleibuze și 10 autobuze hibride/electrice. Nu s-a mai ajuns aici din diverse motive, însă, există voci care afirmă că orgoliile ar fi fost foarte puternice deoarece, într-un astfel de proiect, primăria, care deține infrastructura, ar fi fost lider și nu Consiliul Județean, care deține patrimoniul societății Troleibuzul. În urmă cu câteva luni, printr-o decizie a ADI Urbtrans, s-a stabilit renunțarea  la transportul electric, pe trasee rămânând doar autobuzele. Acum trei ani se vorbea intens de două mari interese: vânzarea cablurilor din cupru, vreo 60 de tone, vânzarea troleibuzelor la fier vechi și înlocuirea troleibuzelor cu autobuze electrice. Cineva, apropiat de PSD, voia să aducă niște autobuze electrice pe care să le vândă CJ-ului. Cum mașinile proveneau din China au apărut problemele cu Uniunea Europeană, așa că ideea a picat.

Consilierii au votat rapid pentru trecerea rețelei de cablu din domeniul public în domeniul privat

Troleibuzele nu au mai ieșit pe trasee din septembrie 2019, iar, începând cu 1 decembrie, rețeaua de cablu a fost preluată de Consiliul Județean Neamț de la Troleibuzul SA, ca acum să se pregătească dezafectarea și, bineînțeles, vânzarea. Înainte de a fi luată această decizie, discuții serioase despre soarta transportului electric pe cablu nu au fost. Un proiect al CJ Neamț care prevedea achiziționarea unor  autobuze electrice cu fonduri europene ar fi picat. Anul trecut, în luna mai, cu puțin timp de alegerile europarlamentare, reprezentanții CJ Neamț anunțau, cu mare tam-tam, că au în derulare un proiect de modernizare a transportului public de călători în orașul Piatra-Neamț. Se vorbea despre achiziționarea a 21 de autobuze electrice de către Ministerul Dezvoltării pentru CJ Neamț, plus alte 20 de autobuze ce urma să fie cumpărate de CJ Neamț. Toate ar fi urmat să fie operate de către Troleibuzul SA. Acum, la aproape un an de la aceste promisiuni, pe străzile din Piatra-Neamț încă nu circulă niciun autobuz electric.

Cu toate acestea, au renunțat, fără nicio analiză serioasă, dar și fără o dezbatere publică, la transportul pe cablu.

Cei 25 de consilieri județeni, prezenți la ședința din 10 ianuarie, au votat în câteva secunde pentru trecerea rețelei fir contract, în valoare de sute de mii de lei, din domeniul public în cel privat. Proiectul a fost introdus pe ordinea de zi pe ultima sută de metri, fără ca vreun consilier să reacționeze. Mai exact, aleșii au primit proiectul care pune cruce transportului electric pe cablu din Piatra-Neamț și câteva localități învecinate, cu 40 de minute înainte de ședință.

În aceste condiții au votat, fiind de acord ca rețeaua electrică să intre în domeniul public pentru a putea fi vândută. Inițiatorul proiectului a fost Ionel Arsene care, la debutul ședinței, a declarat senin că ordinea de zi a fost suplimentată, proiectul fiind trimis în timp util pentru a fi analizat și dezbătut în comisiile de specialitate.

Informațiile noastre arată că reprezentanții Direcției de Management a CJ-ului, compartiment condus de către Veronica Vasiliu, unul dintre oamenii de încredere ai lui Arsene și Dan Vasile Constantin, sunt în căutarea unei firme care să dezafecteze rețeaua. Cel mai probabil, cablurile din cupru, aproximativ 60 de tone, vor fi vândute. Întrebarea este cui, pentru că interesați ar fi destui.

În urmă cu vreo doi ani, la o paranghelie de partid, un baronaș de partid, bine aghezmuit, s-a trezit vorbind, afirmând că firele din cupru urmau să fie vândute în Republica Moldova pe câteva sute de mii de euro. Cu alte cuvinte, afacerea a fost pregătită încă de atunci, ceea ce confirmă că distrugerea transportului electric pe cablu a fost premeditată încă din 2016 – 2017.

Daniel MURARU

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

14 comments

  1. constantin 15 ianuarie, 2020 at 13:18 Răspunde

    Imi amintesc cu placere ce bucurie a fost in municipiul P.Neamt cand s-a dat in folosinta linia de transport electric.A fost un efort financiar deosebit pentru municipiu si alte unitati economice dar s-a meritat.Totusi inainte de a dispune vanzare cablurilor nu era normal sa fie consultati si cetatenii acestuo oras privind desfiintarea liniei de troleu.Vine acum un neica nimeni cu gasca de consilieri judeteni si dispune macelul.Noua nu ni se da nici o sansa sa intervenim.Totusi este vorba despre o activitate pentru intreaga comunitate.In timp ce la Uniunea Europeana se pune in discutie interzicerea vanzarii autovehicolelor pe motorina si benzina si scoaterea din uz a celor existente, singura alternativa ramanand mijloacele de transport electrice, iluminatul judetului scoate hotarare de desfiintarea liniei electrice pentru troleibuz.Intrebare;suntem normali??

  2. janel iosub 15 ianuarie, 2020 at 17:26 Răspunde

    eu de 2 ani de zile de cand eram in consiliul de administratie am tot spus ca acolo este o mafie protejata de cj neamt si ca procurorii dorm in bocanci, dar cine sa auda?! anchetatorii sunt frati cu inculpatii care ne demonstreaza cum poti ruina tot intr o secunda, atunci cand, alti alienati mintali, recte consilierii judeteni nu cunosc administratie, economie, nimic, adusi de pe toate coclaurile si pusi acolo de decor!! vai mama lor!

  3. Stamate 15 ianuarie, 2020 at 17:36 Răspunde

    Jaf la drumul mare. Aceasta Vasiliu este eminenta neagra a CJ ului impreuna cu activistul DVC. Si pe vremea lui Rotaru tot ea era sefa potlogariilor. Acum elefantul a intrat in putrefactie la Alexandru cel Bun, dar pionii lui sunt plasati in absolut toate institutiile din Neamt. Noapte buna nemteni!

  4. Silviu 15 ianuarie, 2020 at 20:24 Răspunde

    Acolo apare ca existand reteaua de troleu de pe platforma Savinesti (Azochim si Fibrex I-Fibrex II), desi ea a fost dezafectata pe ascuns de cei de la Troleibuzul SA. Furt, adica!

  5. Stefan 16 ianuarie, 2020 at 08:48 Răspunde

    Dincolo de disputa politica, decizia de a se renunta la troleibuze este corecta!Acel asa-zis plan de mobilitate urbana prevedea niste investitii aberante (de ex. retea de troleibuz pana la Garcina!!) care ar fi costat milioane bune de euro.Cu banii acestia s-ar putea cumpara , mai degraba, autobuze electrice si hibride care sa conduca la un transport public civilizat.Odata cu aceste noi autobuze , ar trebui scoase de pe trasee toate microbuzele capusa care nu fac decat poluare si evaziune fiscala.In concluzie, daca scopul final este un transport in comun civilizat (si sub egida primariei!), este in regula desfiintarea liniei de troleu!

    • Silviu 16 ianuarie, 2020 at 13:21 Răspunde

      Faza cu autobuzele hibride ori electrice este un moft. Stefan, desigur ca nu stii ce-s alea… De ce sa cari baterii prin Piatra iar autobuzul sa zaca la incarcat 16 ore din 24 precum cele de la Cluj?
      Troleibuzul era solutia corecta pt. Piatra Neamt: un vehicul eficient, fiabil, cu tehnologie dovedita.

  6. Stefan 16 ianuarie, 2020 at 13:50 Răspunde

    Silviu, stiu foarte bine ce este un autobuz electric sau hibrid!Chiar daca se sta la incarcat (nu e vorba chiar de 16 ore) , transportul e mult mai ecologic, iar vehiculele in sine sunt mai fiabile.Autobuzele si microbuzele electrice ar putea fi folosite pe traseele mai scurte, iar pe cele mai lungi se pot utiliza autobuze hibrid sau ,macar, unele moderne Euro 6.Troleibuzele sunt o solutie depasita, implica cablaraie si stalpi si nu se justifica pentru Piatra Neamt.Cu banii platiti pentru stalpi si cabluri pana la Garcina , se put cumpara 20-30 autobuze/microbuze electrice!
    Mai mult, troleibuzele oricum nu au deservit niciodata si nici nu pot deservi zonele cu strazi inguste…

  7. Aiurea 17 ianuarie, 2020 at 10:25 Răspunde

    Stefan, e cizi tu e doar partial adevarat.

    Autobuzele hybrid sunt mai econome (deci mai putin poluante) cu doar 5 – max 35%. Tot polueaza!

    Autobuzele electrice sunt o tehnologie noua la costuri ceva mai mari ca troleibuzele. Problema mare e partea de baterii, unde costul de inlocuire al lor peste 4-5 ani poate depasi 50% din valoarea autobuzului de nou! Daca autobuzul il iei cu bani de la UE si de la stat, bateriile le vor plati cetatenii din Piatra. Nici vorba de asemenea cost la troleibuze. Iar experienta arata ca au o durata de viata mare, timp in care la autobuze electrice ai inlocui 2-4 baterii. Probabil se vor casa cand se duc bateriile si se vor lua altele – o risipa imensa de bani.

    In Piatra troleul trebuia extins doar intern pe rute cu trafic. Pe rute fara trafic trebuiau autobuze electrice de 8m, iar pe rute extraurbane hibridele erau solutia…

    Aici e voba doar de interese penala si DNA ar trebui sa intre pe fir, dar nu traim in tara care trebuie…

    cu stima

  8. Ioana 17 ianuarie, 2020 at 14:31 Răspunde

    Dacă mai crede careva că vor cumpăra nu-ș ce autobuze, e cel mai naiv! Nu! Vor fi scoase la licitație rutele troleelor și vom avea în minunatul oraș alte microbuze jegoase, conduse de șoferi care stau cu ochii în telefoane, se scarpină în cxr și care, firesc, nu dau bilete. Transportul în oraș e jalnic, condițiile sunt execrabile! Încercați să mergeți cu un microbuz!
    Asta e părerea mea!

  9. Madalina 18 ianuarie, 2020 at 20:53 Răspunde

    Troleibuzul este capusat la fel ca si alte societati sau institutii ale CJ sau ale Primariei. Drupo, Apaserv, Perla Invest, Urban, Locativ, Publiserv etc sunt locuri cu scaune caldute pentru activisti de partid care nu au facut performanta la firmele lor sau in administratie si primesc si ei sinecuri din care sa dea bani clientelei de partid.
    Contracte dubioase, angajari de beizadele si amante, membri in CAuri numiti politic, apropos si de domnul Janel Iosub care mai sus se da zmeu dar nu spune ca a fost trimis la Troleibuzul sa pape si gura lui o paine alba, vreo 2000 lei pentru o sedinta pe luna. Asa e domnule Janel cel Justitiar?
    Si ca el au fost si altii ascunsi sau promovati cu lefuri date prin dos, ca parca am citit la concurenta ca si penalul de Harabagiu a fost angajatul Troleibuzul. Tot pe acolo are scule intr-o hala si Iosub jurnalistul lui Arsene si cica plateste o chirie modica, pentru nici 10 la suta din suprafata reala pe care o ocupa. Da, ala care are si redactia in spatiul de la Publiserv, inchiriata pe un ONG desi el factureaza pe firma.
    Si nu inteleg ce tot aveti cu transportul privat. Oamenii acestia chiar platesc taxe si impozite, si pe profit, si pentru angajati, iar daca pasagerii au ales sa lase troleibuzele goale si sa urce in microbuze private, eu cred ca aveau motive intemeiate. Desi pretul biletului era acelasi dar in timp ce privatul incasa doar de la clienti, Troleibuzul lua in plus, de la CJ, subventie de 60-70 la suta. Pentru pierderi.
    Ce coincidenta. Pierderi de 60-70 la suta sunt si la Apaserv unde directori sunt alti doi politruci, Vlad Angheluta si Gheorghe Nicolaie. Cum si la celelalte firme ale CJ si Primariei sunt tot din astia, lipitori de afise. Il mai tineti minte pe Ciobanu care a fost director la Publiserv? Ce catastrofa!!! Dar despre pustiulica asta care e director la Locativserv stiti altceva despre el decat ca e lipitor de afise papusat de altii mai smecheri decat el?
    Aaa, pnlistul de la Locativserv i-a luat locul psdistului Janel. Va dati seama ce pierdere sau ce progres????
    De asta se duce dracului tara asta, ca toti astia care ajung in functii de conducere la Primarie sau CJ nu doar ca fac apoi numiri politice ci par ca pun in functie pe cei mai prosti si mai analfabeti din partidele lor.
    Hai cu jaful!

  10. Florentina 19 ianuarie, 2020 at 21:10 Răspunde

    Pesemne ca si Stefan, care face teoria autobuzelor electrice are interesul sa spuna cu pasiune si lux de amanunte aberante ce rentabil e sa cumperi baterii care costa cat un autobuz si sa stai la incarcat 15 ore. E rasul lumii frate! Sa faci o noua investitie in timp ce, pe cea existenta s-o vinzi pe te miri ce, la politruci. Ori ,poate Stefan are nevoie de cupru? Daca da, atunci are dreptate, nu troleibuzele sunt solutia , ci autobuzele hibrid. Bravo Stefanel!

  11. Dănilă 17 iunie, 2020 at 22:39 Răspunde

    Ce s-a întâmplat și în alte județe cu transportul electric așa s-a întâmplat și în Târgoviște unde transportul public de stat a devenit privat, iar patronatul cu asociații care îi avea la acea vreme s-au gîndit că rețeaua să fie dezafectată și troleibuzele au fost demontate s-au luat motoarele care erau mult cupru în ele și tot ce era cupru pe troleibuze s-a luat și s-a vîndut la fier vechi.Au făcut o grămadă de bănet după urma cuprului luat de pe troleibuze si nimeni nu i-au întrebat nimic nici pînă în ziua de azi.Au vrut să modernizeze transportl cu autobuze noi dar s-au gîndit că ar face treabă cu autobuze aduse din afară la mîna a doua s-au a treia.S-a dat la vremea aceea din cîte auzisem pentru un autobuz nou 30.000 de euro și trebuiau aduse pentru început 10 autobuze noi.Autobuzele noi nu au mai venit în schimb au venit vechituri.Adică ce au aruncat străinii au luat Tîrgoviștenii pentru a face transport de călători cu vechituri.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.