Troleibuzul SA, în moarte clinică. Va avea soarta societății Transurban

7
1337

Societatea Troleibuzul, cel mai important operator de transport persoane din Piatra Neamț, dar și localitățile limitrofe, toate asociate la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Urbtrans, este la un pas de a fi desființată. Funcționarea firmei, la care Consiliul Județean Neamț este acționar majoritar, depinde de alocarea subvenției care se ridică lunar la aproximativ 600.000 de lei. Cum banii alocați ajung doar până la sfârșitul acestei luni, iar semnale că alte sume nu vor mai fi alocate, rezultă că Troleibuzul SA se pregătește de ce este mai rău, adică de intrarea în faliment. Astfel, soarta celor peste 170 de angajați ai firmei este una incertă, pentru că planul desființării societății se pare că a fost pecetluit. Așadar, șansele ca transportul ecologic să dispară sunt uriașe, iar cauzele care au dus la această situație ar trebui să atragă atenția autorităților. Începuturile dezastrului pentru Troleibuzul SA se regăsesc undeva în anul 2006, când clica primarului din acea perioadă, Gheorghe Ștefan, a distrus societatea Transurban SA, firma de transport local a Primăriei Piatra Neamț. În loc ca cele două societăți, Troliebuzul și Transurban, să-și unească forțele și să construiască o societate de transport public puternică, Pinalti a pus ochii pe bunurile societății Transurban SA și a lichidat-o. Terenurile Transurban au fost vândute, ajungând în proprietatea apropiaților fostului primar. De exemplu, Viorel Măstăcăneanu, printr-o firmă pe care o controlează, a cumpărat mii de metri pătrați de teren ce au aparținut SC Transurban. Pe unul dintre aceste terenuri, situat pe strada Dărmănești, a funcționat ani buni Bazarul, micii comercianți plătind chirie omului lui Pinalti. Autobuzele au fost tăiate și vândute la fier vechi, iar celelalte bunuri ale firmei au fost vândute de lichidatorul judiciar. A fost momentul în care în Piatra Neamț au apărut operatorii privați de transport de persoane. Licențele au fost scoase la licitație, iar locul autobuzelor Transurban a fost luat de către microbuzele firmelor private. Revenind la situația Troleibuzul SA este clar că bătălia se dă pe două fronuturi, una a licențelor și alta a patrimoniului societății. În cazul în care societatea CJ-ului va dispărea, licențele operate de către aceasta vor fi scoase la licitație de către Consiliul Județean. Ne dăm cu toții seama că bătălia pentru licențe de transport, care înseamnă bani, foarte mulți bani, va fi una acerbă. În ceea ce privește licențele din orașul Piatra Neamț, operate acum de Troleibuzul, Consiliul Local va fi cel care le va scoate la licitație, iar bătălia va fi la fel de mare. Același lucru se va întâmpla în toate comunele care în acest moment sunt membre ADI Urbatrans, această structură urmând să fie desființată cât mai curând. Dacă vorbim de patrimoniul Troleibuzul SA, lucrurile sunt și mai interesante. Să nu uităm că societatea deține un patrimoniu evaluat la multe milioane de lei: terenuri, mijloace de transport, birouri, hale, zeci de tone de cupru și fier vechi. Deci vorbim de bănet, nu glumă! Cine se va bucura de bunurile firmei Consiliului Județean rămâne de văzut și de urmărit. Nu în ultimul rând, să amintim că Troleibuzul a achiziționat în leasing mai multe mijloace de transport modern pentru care achită lunar peste 100.000 de lei. Cine o fi pus ochii pe aceste noi autobuze și microbuze?

Sistarea transportului electric, în dezbatere publică

Că lucrurile curg în această direcție o demonstrează clar semnalele celor de la Consiliul Județean care nu mai doresc să subvenționeze societatea Troleibuzul. Iar pașii se fac încet, dar sigur. CJ-ul a solicitat o reducere a cheltuielilor firmei de transport, lucru care s-a făcut, însă fără să se simtă serios la buget. Mai bine de 60% din buget reprezintă cheltuielile salariale pentru cei 170 de angajați. Încasările nu sunt strălucite, atâta vreme cât concurența privaților este acerbă, iar troleibuzele nu sunt prea agreate de către călători din cauza vitezei cu care circulă. Tot ca măsură pentru reducerea cheltuielilor s-a hotărât ca mijloacele de transport să meargă numai la orele de vârf și să se reducă cursele pe traseele nerentabile, însă nici așa nu s-au redus cheluielile consistent. Așadar, indiferent de cât de diminuate vor fi cheltuielile, SC Troleibuzul nu are cum să supraviețuiască fără sprijin financiar. Iar cum acesta nu va mai veni, firma va muri. Iar piesa funcționează perfect. Consiliul de Administrație al Troleibuzul este unul căruia i-a cam expirat mandatul de patru luni, iar în această perioadă trebuia declanșată procedura de selecție. În plus, legea stipulează că într-un Consiliu de Administrație trebuie să fie doi economiști, iar în CA la Troleibuzul din cei cinci doar unul este economist. Dar ce mai contează atâta vreme cât zarurile au fost aruncate. Așadar, CA-ul  atrage atenția Consiliului Județean cu privire la situația firmei, amintind, printre altele, că funcționarea acesteia depinde de subvenția primită de la bugetul județean. Adresa CA-ului, care a fost trimisă în data de 10 martie 2017, se încheie apoteotic, membrii Consiliului de Administrație solicitând Consiliului Județean „să inițieze o dezbatere publică cu participarea unui spectru cât mai larg de actori sociali referitoare la oportunitatea sistării transportului public electric”. Ideea nu este rea, pentru că cetățenii orașului Piatra Neamț trebuie să știe și să decidă dacă mai doresc sau nu transport electric. Adică dacă vor un oraș curat, cu un transport ecologic și civilizat sau dacă își doresc un transport prestat de privați, cu microbuze care poluează aerul orașului turistic Piatra Neamț.

Deciziile Consiliului de Administrație, care conțin măsurile de reducere a cheltuielilor prin întreruperea parțială a circulației troleibuzelor, au fost trimise și celor de la ADI Urbtrans. Asociația a răspuns printr-o altă adresă, prin care a solicitat să i se pună la dispoziție calculele economice simulate cu noul program de transport și impactul acestora asupra compensației, pentru a le comunica membrilor AGA Urbtrans. Ca lucrurile să fie și mai clare, ADI Urbtrans mai informează Troleibuzul SA că nu a primit estimările bugetare de la UAT-urile membre privind sumele pe care trebuie să le vireze socitetății de transport. UAT-urile, membre în AGA, sunt obligate să contribuie la bugetul Troleibuzul SA cu sume de bani ce reprezintă compensații pentru efectuarea obligațiilor de serviciu public și cu subvenții pentru acordarea de facilităti de transport anumitor categorii de persoane. Cu alte cuvinte, Troleibuzul SA nu a primit nici sumele de bani pe care trebuia să le vireze ADI Urbatrans, pe motiv că UAT-urile nu au cotizat. Și această adresă se încheie cu o remarcă foarte interesantă, care spune multe: „Prin aprobarea bugetelor UAT-urile asociației vă vom putea comunica susținerea sau nu a finanțării transportului public local față de societatea Troleibuzul”.

Putea fi evitată această situație?

Cunoscătorii afirmă că această situație care va duce la sfârșitul Troleibuzul SA putea fi evitată dacă cei de la Consiliul Județean Neamț s-ar fi înțeles cu reprezentanții Primăriei Piatra Neamț. Neînțelegerile dintre reprezentanții celor două instituții au la bază un proiect în valoare de 11 milioane de euro. Banii nu pot fi accesați decât de către Primăria Piatra Neamț. Motivul: infrastructura este a primăriei, iar patrimoniul societății Troleibuzul SA aparține Consiliul Județean. Cu alte cuvinte, aplicantul proiectului și cel care ar urma să coordoneze tot ce înseamnă acesta, inclusiv licitațiile, este primăria, aspect care nu ar conveni deloc celor care se află acum la putere în Neamț. Planul de Mobilitate Durabilă Urbană făcut de către Primăria Piatra Neamț prevede, printre altele, investiții serioase în transportul public din Piatra Neamț: extindere rețea troleibuz, modernizarea rețelei electrice, achiziția a 20 de troleibuze și 10 autobuze hibride/eletrice. Vorbim de bani serioși care puteau fi investiți în transportul public din Piatra Neamț. Tocmai aici este deranjul, că banii vor fi coordonați din primărie, nu din Consiliul Județean. Așa stând lucrurile, cel mai probabil proiectul de 11 milioane de euro va fi ratat, iar banii pierduți. Iar în loc de transport ecologic, orașul turistic Piatra Neamț va avea un transport toxic, zecile sau sutele de autobuze și microbuze, ce vor lua locul troleibuzelor, urmând să contribuie substanțial la schimbarea aerului de munte, caracteristic locurilor, cu mirosul de gaze de eșapament.

Daniel MURARU

Citeste si:

 

Bătălia pentru Troleibuzul! Miza – 11 milioane de euro și un ”mizilic” de sute de tone de cupru și fier vechi

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

7 comments

  1. valisor 28 martie, 2017 at 17:42 Răspunde

    Cocăcănarii mei pietreni,
    (că tot pentru asta trăim: să ne înfunde cu rahat, ba familia Henț-Careu, cu continuitate, măi fraierilor(!), ba Coțofanul(tot o corvită) Încălțat(ba nu!), ba panarame de băsești de-aiurea, iar noi ne simțim vinovați că ne tot desfundăm, să nu ne pută-n gură)
    Probabil că io-s vreun venetic, de-s fabricat din mămăligă! dar voi, care vă pretindeți de-ai locului de pe vremea Căruței de Cucuteni S.A., din ce mama dracului de rahat cu perje sunteți făcuți, de doar vă rugați, ca niște slugi perverse, pentru pomeni bugetare mălăiețe, de două ori triplate, sau să vi se ivească, spre ciordeală, hambare cu posmagi de până în 200 de mii muiți în țuică?
    Nu vreau să întreb că până când mai suportăm toate câte cică suportăm, că nu-s cretin să pun așa întrebare tâmpită. Și dacă m-am tâmpit, că asta se întâmplă, se zice că prin apropriere, că n-am fost așa, da acuma îs, ca să nu mai doară, așa, atunci pun, zic eu, o legitimă întrebare: DE CE, ‘mă-sa dracului, NE PLACE?!?
    Aș vrea să nu mai comentez, da-mi tot vine să mă-nfig în plăcinte și da mi-e teamă c-o citi vreodată, accidental, când o-nvăța pentru ca să citește, vreun retrasul mintal de la CJ și-o zicea „ete fraeru!” și m-o păli vreun sughiț de-oi borâ-n mine făr’ să știu că de ce. … Mă risc!…
    S-auzim de rău! că dacă vreau minciuni de bine, mă uit la teveU lui. Lor. Lui. Nu știu!

  2. HORCIU DANIEL 28 martie, 2017 at 20:40 Răspunde

    Sunt deacord in mare parte cu articolul!!!! DAR trebuie aprofundata ideea de la inceputurile infiintatii ADI URBTRANS …. De ce si cum s-a ajuns la ceea ce se expune in articol! Vedeti subventiile platite an de an, vedeti contractele cu ADI, vedeti salariile celor de la TROLEIBUZUL , …. VEDETI PRIMA POZITIE A PRESEDINTELUI ACTUAL AL CJ NEAMT! FOARTE CORECTA !!!!! Nu cred ca trebuie subventionat transportul in comun, cum vor cei de la Troleibusul SA, sa plateasca membrii adi ” compensatii”…….. Va poate raspunde, sau va pot raspunde cei ce au ” condus” ADI URBTRANS si TROLEIBUZUL SA in anii 2012-2016.

  3. Vasile 28 martie, 2017 at 22:44 Răspunde

    ,,Dragi nemteni,, ce se intampla acum la Troleibuzul, este f. posibil sa urmeze la o alta societate ,unde actionar majoritar este tot CJ.

    • valisor 29 martie, 2017 at 09:03 Răspunde

      Domnule Vasile, ce se întâmplă acum la Troleibuzul, este cert că urmează în (și cu) TOATĂ România, unde toți acționarii e PCR. Oare, când dă omul ortul popii, în oricât de scurtul timp care-i rămâne până să nu-i mai fie deloc creierul creier, câtă infernală descompunere trăiește în propriul film, fără a mai avea organic vreun cuvânt de țipat către realitate?! Poate că am crăpat și mi-e groază să anticipez că cât de de nedescris va deveni viitorul din cel puțin fărâma de secundă, cel mult minutele, atâta cât a mai rămas de ni se pare, deopotrivă, că ține cât o viață de om. Nu chiar simt așa, că nu m-am căpiat de tot, dar sentimentul patriotic din mine așa simte; mai bine mă duc să culeg ceva… căpșuni!

  4. Jean Valjean 29 martie, 2017 at 09:34 Răspunde

    Bine ca sunt bani pentru „subventionarea” „duamnelor”, am scris intentionat asa, din CJ, numai ca sa nu le spun cum imi vine acum la gura. Bine ca sunt bani de furat cu miliardele, e bine. Pentru transportul in comun, bine ca dam doi lei dus, doi lei intors, la microbuzele imputite pe care suntem nevoiti sa le folosim. Sa creasca burtile mari ale unor asa-zisi oameni de afaceri, care afaceri sunt facute pe spinarea noastra. Si noi tacem, ca doar nu ne-om rascula de acum pentru atita lucru. Las’ sa-si faca ei mendrele, noi ne vedem de-ale noastre, si cind o veni scadenta, tot noi om suferi si-om spune ca altadata era mai greu. Un neam de doi lei, atit cit costa si biletul cu microbuzul. La mare mare, domn’ Arsene, madam Bulai si cu tot restul celor care traiesc pe banul public! Ne meritam soarta, fratilor! Suntem varza!

  5. nana 29 martie, 2017 at 22:49 Răspunde

    Ne mai duceau cu vorba cu planul de mobilitate.
    Au dus de nas electoratul cu promisiunea ca vor avea transport gratuit. Acolo lucrează peste 150 de oameni. Si nu cred ca au salariile ca la CJ. Dar nici nu sunt angajări cu contracte pe 2 ore ca la Stelaria sau la Patru tras.
    Se vrea un judet scos din anonimat!

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.