Instituțiile o scaldă în cazul piloților demolați cu piconul pe DN 15, Bicaz – Poiana Teiului

Home » Administratie/Politica » Instituțiile o scaldă în cazul piloților demolați cu piconul pe DN 15, Bicaz – Poiana Teiului

By admin on octombrie 15, 2019. 1 Comment

Autoritățile responsabile de buna desfășurare a lucrărilor de pe DN 15, pe tronsonul Bicaz – Poiana Largului, acolo unde se fac lucrări de peste 300 de milioane de lei, au avut poziții diferite vizavi de dezvăluirea publicației atacul.ro cu privire la acțiunea de demolare a capetelor piloților folosind piconul, o procedură interzisă în Uniunea Europeană. Deși toți specialiștii cu care am discutat ne-au precizat că nu este deloc indicat să fie folosit piconul pentru această procedură, Inspectoratul de Stat în Construcții afirmă că proiectantul este cel care alege procedeul de spargere a capetelor piloților, fără a menționa nicio interdicție. De asemenea, Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, instituția beneficiară a lucrării de pe DN 15 afirmă, prin reprezentanții săi, că nu este indicată o metodă anume de îndepărtare a a betonului.

Și Inspectoratului de Stat în Construcții, dar și Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași am trimis aceeași adresă:

„Care este modalitatea de desfacere a betonului de pe pilotul forat, în vederea descoperirii armăturii de legătură? Piloții se sparg pentru a elibera armătura și a face legătura cu un radier. În documentația tehnică de execuție, pe care beneficiarul o deține, se precizează clar ce utilaje sunt folosite pentru desfacerea betonului de pe pilot. Care sunt utilajele sau sculele de mână menționate în documentația tehnică de execuție pentru a fi folosite la spargerea betonului de pe piloți?

Primii care au răspuns au fost cei de la DRDP Iași:

„Conform STAS 2561-4-90 și GE 027-97, privind execuția piloților de diametru mare, capitol pregătirea capului pilotului se menționează îndepărtarea betonului pe întreaga înălțime pe care se constată că este necorespunzătoare (aceasta fiind un beton alterat), completându-se după caz, dacă este nevoie, pentru a se asigura înălțimea minimă de încastrare în radier. Nu este menționată o metodă anume de îndepărtare (…)”.

Noi am întrebat ce prevede documentația tehnică a lucrării la capitolul pregătirea capului pilotului și ni s-a răspuns, făcându-se referire la Ghidul practic privind tehnologia de execuție a piloților pentru fundații, cu indicativul GE 029-97, nu GE 027-97, cum greșit ne-au transmis cei de la DRDP Iași.

Inspectoratul de Stat în Construcții a fost și mai scurt, precizând că proiectantul este cel care stabilește modul în care se execută lucrările, manual sau mecanic. De aici tragem concluzia că, în cazul în care proiectantul consideră că poate folosi dinamită ca să descopere capetele piloților, o poate face fără problemă, el fiind cel care decide.

Lucrurile nu par a sta astfel, specialiștii spunând clar că la astfel de lucrări nu se folosește piconul, ci picamerul de mână sau, mai nou, o presă hidraulică. În Uniunea Europeană, procedura folosirii piconului la spargerea capetelor piloților este interzisă, iar explicația este simplă: demolarea capătului unui pilot folosind piconul poate afecta grav structura pilotului, situație în care acesta și-ar pierde rolul pe care îl are, acela de a consolida terenul. În zilele noastre, spargerea capetelor piloților se realizează cu o tehnologie modernă, care asigură că armătura longitudinală nu se deteriorează.

Este evident că rolul piloților este acela de a consolida versanții în zonele cu instabilități, ceea ce înseamnă că ei ar trebui să stabilizeze zonele afectate de alunecări de teren de pe tronsonul de drum respectiv.

„Acești piloți sunt foarte importanți, așa că trebuie maximă atenție. Mă îndoiesc serios că nu s-au fisurat în urma acțiunii brutale cu piconul asupra lor. Folosind presa hidraulică sau picamer de mână, armăturile rămân intacte și sigure. Atenție! Piloții forați nu se demolează utilizând piconul excavatorului. În Uniunea Europeană este interzisă demolarea piloților utilizând piconul”, ne-a declarat un specialist care a văzut imaginile cu muncitorii care demolau capetele piloților folosind piconul. .

Un alt constructor ne-a declarat că piloții se sparg la capete pentru a elibera armătura şi a face legătura cu armătura din radier, iar în mod normal această activitate se face cu ciocanul pneumatic de mână, care este articol de deviz CP43A1. Când l-am întrebat dacă eset interzisă folosirea piconului în situații de genul celei prezentate, specialistul a spus clar: „Normal. Se induc vibrații în corpul pilotului şi ce-i măi rău în terenul de fundare”

Imaginile au fost surprinse în timpul ultimei vizitei de lucru a ministrului Transporturilor la lucrările de pe tronsonul Bicaz – Poiana Largului și au creat vâlvă printre constructori.

Răspunsul autorităților față de această situație nu face decât să ridice un serios semn de întrebare cu privire la calitatea lucrărilor executate pe DN 15, Bicaz – Poiana Largului. Și nu ar fi probleme numai cu calitatea lucrărilor, ci și cu termenele, dar mai ales cu aspecte legate de mediu. Asupra acestora vom reveni. 

Daniel MURARU

Citeste si:

Gafă! „Au pus piconul pe piloți și îi distrug până-n adâncime!”

Greșeală monumentală pe DN 15 Bicaz-Poiana Largului. „În Uniunea Europeană este interzisă demolarea piloților utilizând piconul”

 

Facebooktwitterlinkedin

Un Comentariu la Instituțiile o scaldă în cazul piloților demolați cu piconul pe DN 15, Bicaz – Poiana Teiului

  1. victor   octombrie 15, 2019 at 1:48 pm

    Cei de la Garda de Mediu ce spun- pentru ca sunt malurile pline de deseuri…

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.