Anchetă pentru banii alocați bisericilor. 3 milioane de lei au plecat de la bugetul județului spre unitățile de cult înainte de Paște

Home » Dezvăluiri » Anchetă pentru banii alocați bisericilor. 3 milioane de lei au plecat de la bugetul județului spre unitățile de cult înainte de Paște

By admin on mai 1, 2019. 6 Comments

La începutul lunii octombrie 2018, cu câteva zile înaintea referendumului pentru familie, consilierii județeni alocau, prin vot, 1,13 milioane de lei pentru 29 unități de cult din județ care aveau în derulare diferite proiecte. Acum, cu doar câteva zile înainte de debutul campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare, aceiași aleși județeni au votat pentru alocarea unei sume de 3.000.000 de lei către 49 de lăcașuri de cult. Faptul că alocarea milioanelor de lei pentru biserici a fost votată în preajma unor evenimente electorale importante nu poate fi o simplă coincidență. Cel care conduce Consiliul Județean Neamț, inculpatul pentru fapte de corupție Ionel Arsene (foto), care este și președinte de PSD Neamț, s-a gândit, se pare, să cumpere, cu banii județului,  sprijinul sutanelor pentru campaniile electorale care vin. Vreo patru la număr. Și proiectul de hotărâre din octombrie 2018, dar și cel din 24 aprilie, l-a avut ca inițiator pe Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț, expunerea de motive având la bază adresele Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului și Asociației Religioase Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România. În spatele documentului, semnat de Arsene, s-a aflat raportul de specialitate asumat de reprezentanții a patru direcții din CJ (Buget-Finanțe, Juridică, Investiții și Arhitect Șef).

Proiectul a intrat în dezbatere în ședința ordinară din 24 aprilie și a fost votat de 31 de consilieri județeni. Doar unul singur, Valentin Stavarache de la PNL, s-a abținut. În urma votului, 49 de lăcașuri de cult din județul Neamț au primit ajutor financiar (bani pentru construcții, raparații etc). Problema nu este că cei de la Consiliul Județean au alocat aceste fonduri, ci cum au fost ele alocate, pe ce bază? Sursele noastre, din anturajul Consiliului Județean Neamț afirmă că una dintre cele mai mari afaceri care se fac cu bani publici sunt cele cu fondurile alocate pentru lăcașurile de cult, motiv pentru care anumite instituții ale statului analizează de ceva vreme modul în care sunt cheltuiți banii publici primiți de biserici. Cum perioada de analiză a cheltuirii banului s-ar fi terminat, autoritățile s-ar pregăti să dea „culoare” penală subiectului.

„În niciun caz nu se poate spune că toți banii pe care îi primesc lăcașurile de cult sunt furați. Foarte multe biserici au nevoie de acești bani, iar sumele pe care le primesc sunt cheltuite legal și justificate cu documente. Însă, în ultimii ani s-au aprobat și bani publici pentru lucrări pe la diverse lăcașuri de cult, bani care au fost sifonați. Nu vorbim numai de mandatul ăsta, pentru că asta se întâmplă de ani și ani. Metoda este simplă, lucrările aprobându-se cui trebuie, iar pentru că nu pot fi controlate se merge și cu 50% peste valoarea lor. Asta este una dintre șmecherii. Alții iau donațiile pentru renovări și fac lucrările cu bani publici. Pentru unii, aceste sume de la stat sunt aur curat. Există preoți care spală donațiile și bani publici prin devize umflate. Fac devize pentru donații prin firmele care fac lucrări, iar cetățenii nu știu că sunt și alocări publice. Se mai inventează lucrări cu să mai facem, să mai punem, iar ca urmare a complicităților existente se umflă devizul și gata. Banii nu sunt controlați, de aceea pentru unii sunt o adevărată mină de aur”, a declarat, sub semnul anonimatului, o persoană care gravitează în jurul Consiliului Județean.

Cine controlează cum sunt cheltuiți banii alocați bisericilor?

Analizând documentele care au însoțit proiectul de hotărâre privind alocarea sumei de 3.000.000 de lei celor 49 de lăcașuri de cult din județul Neamț , nu reiese că instituția Consiliului Județean Neamț a făcut vreo verificare pe teren pentru a vedea dacă, într-adevăr, solicitările reprezentanților lăcașurilor de cult privind alocările unor sume de bani se justifică. Bine, nici legea nu obligă la verificarea pe teren a solicitărilor lăcașurilor de cult. Singurul lucru pe care trebuie să-l facă reprezentanții bisericii, pentru banii pe care îi primesc de la bugetul Consiliul Județean Neamț, este acela de a depune documente justificative la finalizarea lucrărilor. Nu o dată s-a întâmplat ca cei de la Curtea de Conturi să descopere nereguli privind cheltuirea unor sume alocate lăcașurilor de cult, însă, aproape de fiecare dată, lucrurile s-au rezolvat în timpul controlului. Ne referim la acele situații în care documentele justificaticative au fost prezentate auditorilor publici externi chiar în timpul controalelor.

Legea este respectată?

Proiectul inițiat de către Arsene privind alocarea unor sume de bani lăcașurilor de cult din Neamț a avut la bază adresele Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului și Asociației Religioase Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România.

Adresele sunt însoțite de cerererile lăcașurilor de cult care solicită sprijin financiar, cereri ce ar trebui să conțină o serie de documente prevăzute la art. 14, al. 1 din HG nr. 1470/2002. Concret, cererea de ajutor trimisă la CJ Neamț trebuie să aibă atașate următoarele documente: cerere-tip; devizul de lucrări pentru construcţii şi reparaţii, întocmit potrivit reglementărilor în vigoare, pentru lucrările rămase de executat, datat pe anul în curs şi vizat de diriginţii de şantier; copie de pe autorizaţia de construire, eliberată potrivit Legii nr. 50/1991privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau legislaţiei aplicabile în ţara pe teritoriul căreia se află lăcaşul de cult aparţinând cultului recunoscut din România; în cazul monumentelor istorice şi al bunurilor din patrimoniul cultural naţional, se va prezenta şi o copie a avizului eliberat de instituţiile specializate în domeniul patrimoniului cultural naţional, potrivit legislaţiei în vigoare privind restaurarea şi conservarea monumentelor istorice şi a bunurilor din patrimoniul cultural naţional; în cazul lucrărilor de pictură a lăcaşurilor de cult aparţinând Bisericii Ortodoxe Române, se va prezenta şi copia avizului eliberat de către Comisia pentru pictură bisericească; în cazul solicitărilor privind asistenţa socială, se va depune proiectul acţiunii respective, inclusiv devizul aferent; pentru celelalte necesităţi ale unităţilor de cult, cererea de sprijin financiar va fi însoţită de documente specifice tipului de activitate în care se încadrează solicitarea; avizul cultului sau al unităţii centrale de cult, pe anul în curs, pentru obţinerea sprijinului financiar de la Secretariatul de Stat pentru Culte.

Aceste documente trebuie să însoțească obligatoriu cererea de finanțare, iar existența lor este bifată la capitolul anexe ce însoțește cererea.

În documentația primită de către consilierii județeni la ultima ședință, doar 3 cereri fugurează că au fost depuse însoțite de documentele din anexă, adică acele acte prevăzute la art 14, alineatul 1, din HG 1470/2002.

 

Așa stând lucrurile, se pune firesc întrebarea: cât de reală este afirmația din raportul de specialitate că „alocarea sprijinului financiar unităților de cult se realizează la solicitarea unităților central de cult, formulată pe baza cererilor primite de la unitățile locale de cult, care conțin documentele prevăzute la art. 14 alin (1) din HG 1470/2002, documente care au foist verificate de spcecialiștii din cadrul Consiliului Județean Neamț. Constatând că întrunesc condițiile legale”?

Dacă din documentele oficiale reiese că doar 3 cereri din 49 au fost însoțite de actele cerute de lege, cum pot afirma cei de la CJ Neamț că au verificat toate documentele ? Cum să verifici un document pe care nu-l ai? De asemenea, cum poți să pui bază pe o cerere care conține ștersături și adăugiri la valoarea estimată a devizului.

Mai trebuie spus că sumele alocate lăcașurilor de cult trebuie justificate cu documente prevăzute la articolul 15 din aceeași HG 1470/2002 (facturi fiscale  însoţite de dispoziţii de plată, ordine de plată, chitanţe, bonuri de casă, extrase privind viramente bancare, după caz). Rămâne de văzut care va fi poziția celor din Consiliul Județean Neamț, dar și cea a consilierilor județeni care au votat proiectul, în cazul în care autoritățile îi vor chestiona pe marginea subiectului privind cheltuirea sumelor de bani alocate unităților de cult.

Publicația atacul.ro nu face parte din categoria „agreaților”, reprezentanții Consiliului Județean Neamț refuzând de nenumărate ori să răspundă solicitărilor pe care le-am formulat în conformitate cu Legea 544/2001. Dacă reprezentanții Consiliului Județean Neamț au un punct de vedere vizavi de aspectele relatate, îl așteptăm pe adresa redacției pentru a-l publica.

(Sursa foto: Facebook/Ionel Arsene)

Daniel MURARU

 

 

Facebooktwitterlinkedin

6 Comentarii la Anchetă pentru banii alocați bisericilor. 3 milioane de lei au plecat de la bugetul județului spre unitățile de cult înainte de Paște

  1. Virgil   mai 1, 2019 at 8:17 pm

    Ati ramas singurul care sa ne mai tina la curent cu ce fac astia in frunte cu inculpatul! Colegii dumneavoastra au dat arama pe fata crezand ca noi nu stim ce planuri au. Din pacate se hranesc toti cu bani publici. Nu au nici o urma de demnitate. Sa mai urle presa platita de psd ca nu sunt drumurile bune sau ca nu sunt medicamente in spital. Ziaristii.platiti regeste de psd sunt la fel de vinovati ca si cei ce ne fura cu nerusinare.
    Bisericile asta fac acum mai mult primesc decat stau cu mana intinsa la stapan. Sa iasa pesedeu numai.

    Răspunde
  2. Romania2020   mai 1, 2019 at 8:31 pm

    Și când te gândești ca ei cred ca sunt iubiți de toți angajații CJ ului și Prefecturii Soroceanu 🙂
    Foarte adevărat – Dreptul la replica !
    Curaj Băieți !

    Răspunde
  3. constantin   mai 2, 2019 at 8:31 am

    Trebuie sa ai sustinere puternica pentru a beneficia de ceva bani de la cj Neamt.Luati listele si vedeti din ce zone provin parohiile.Nu cred ca Grumazestiul este o comuna asa de saraca pentru a primi bani.Cunosc preotul de la Preluca-Neamt care de ani de zile doreste un sprijin dar credinciosii stau la slujba tot pe sub capriori si grinzi imbracati in olandina.Dupa zeci de ani nici acum biserica nu este pictata si ofera conditii greu de suportat.Poate da Dumnezeu si prinde si parohia de la Preluca o finantare.

    Răspunde
  4. Daniela   mai 2, 2019 at 9:12 am

    Se confirma, daca mai era cazul, similitudini intre modul cum se aloca bani din bugetele locale, de catre cei care, vremelnic, au la indemana “pixul” magic. Mai exact, ma refer, prin comparatie, la CJ Neamt(PSD-ALDE) si Primaria Comunei Dobreni(ALDE). In ambele situatii au fost “orientati” bani catre “abonati” prin intermediul consiliilor de conducere. Cel putin, la Primaria Dobreni, desi Curtea de Conturi venita in control in luna mai 2018, a constatat nereguli cu aspect penal in ceea ce priveste achiziitiile de la Popa Valer Intreprindere individuala Piatra Neamt, nu s-a luat nici o masura impotriva persoanei care “a mijocit afacerea” dintre cele doua persoane juridice. Putin inainte de expirarea termenului de solutionare a deficientelor constate de Curtea de Conturi, conducerea Primariei Dobreni a gasit de cuviinta sa trimita fostului consilier de achizitii o somatie de plata destul de consistenta, obligindu-l pe acesta sa achite ce au furat abonatii la bani publici. Asa se va intimpla probabil si la CJ Neamt, va fi gasit un tap ispasitor pentru sumele trimise la “cele ceresti”. Dna Primar Cretu Vasilica de la Primaria Dobreni, spera ca mergind in excursii la obiective turistice religioase, va scapa de bratul lung al legii. Nu va scapa de pedeapsa, pentru faptele sale in ceea ce priveste modul cum a gstionat bugetul comunei Dobreni pe anul 2017, in legatura cu achizitiile de la firmele lui Jipa si Popa Valer. Ar fi bine sa mai priveasca o data facturile pentru cauciucuri si piese auto de la Popa Valer, sa-si aminteasca cine si cind le-a “intocmit”. Fostul consilier de achizitii si-a dat seama de falsurile din cele doua facturi. Cit despre factura pentru basculanta de la Popa Valer, aceasta este tinuta ascunsa de catre primarita Cretu Vasilica. Cum sa-i trimiti unui om nevinovat sa plateasca ceva, fara sa atasezi si factura care-l face bun de plata? Cine stie ce se mai ascunde si in spatele acelei facturi? De unde sa stie “vinovatul de servici” ca nu deconteaza excursiile primaritei din ultima perioada sau decapotabila pe care o conduce aceasta? Se apropie ziua scandentei pentru mizeriile indurate de fostii si inca angajatii Primariei Dobreni, provocate de actualul primar, inca in functie, care odata instalat in iunie 2016, a promis ca va “scapa” de angajatii “mosteniti” si preluati de la fostul primar. In cet si sigur si-a pus planul marsav in aplicare. Sa auzim de bine. Cit despre cei de la Neamt, in masura sa faca lumina in cazul “basculanta” de la Primaria Dobreni, mai avem de asteptat. Vedem dupa 26 mai, care va fi mersul evenimentelor. Cind lupul ajunge paznic la oi, asa se petrec lucrurile si CJ Neamt si la Primaria Dobreni. De, PSD si ALDE ne fac viata frumoasa…. Sa le dam o prima lectie pe 26 mai.

    Răspunde
  5. valisor   mai 2, 2019 at 12:12 pm

    Sub aspect moralmente penal prin longa mano “misticistic” în practica electorală a spurcătocilor, recomand cititorilor inteligenți de atacul.ro, adică toți alții decât derbedeii retarzi care citesc doar ca să se umple de rahat mâncând ciumperci nălucitoare pe la instanțe, https://youtu.be/1laWsg9nBy8
    Mia-mia plăcut, deci vizionare plăcută!

    Răspunde
  6. Gherghelas   mai 2, 2019 at 5:05 pm

    Popii au devenit complicii valutistilor si nemernicilor din fruntea judetului. Intelegerea intre draci sufoca pe bietii oameni

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.