Reparația podului de la Preluca, licitații dubioase. De ce nu se înghesuie firmele să contracteze lucrări de la Drumurile Naționale

6
420

Situația podului de la Preluca de pe DN 15 Piatra Neamț – Bicaz, cel pe care de aproape trei ani se circulă pe un singur fir, iar de mai bine de trei luni o firmă se chinuie să-l repare, reprezintă neputința și lipsa de profesionalism a autorităților statului în cele mai pure forme. Iar desfășurarea evenimentelor, după octombrie 2015, când au fost impuse restricții de circulație pe podul amintit, dovedește mai mult decât clar nepăsarea celor care administrează drumurile naționale din România. În cazul de față vorbim de Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, care se află în subordinea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Podul de la Preluca, ca de altfel toate drumurile și podurile naționale, care traversează județul Neamț și alte cinci județe din Moldova, se află în administrarea DRDP Iași. Specialiștii acestei regionale au stabilit, în urma unei expertize efectuate în 2015, că podul de la Preluca este serios afectat și că necesită reparații de urgență. Când spui urgență, te gândești la câteva săptămâni sau luni, nu ani, așa cum se întâmplă în cazul reparației acestui pod care a reușit să-i aducă la disperare pe participanții la trafic.

Primele două licitații pentru repararea podului, nicio firmă interesantă

În răspunsul la o adresă a publicației noastre, DRDP Iași, sub semnătura directorului Ovidiu Mugurel Laicu, se făcea precizarea că, după efectuarea expertizei din 2015, în anul 2016 s-a realizat, pe bază de contract, Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (DALI) în baza căreia s-a scos la licitație contractul de proiectare și execuție. Afirmația că „La primele două anunțuri de participare nu s-a prezentat niciun ofertant”, lucrarea fiind adjudecată abia a treia oară dă, în mod firesc, de gândit, pentru că în zona noastră există suficiente firme dornice de a prinde lucrări de acest gen. Așadar, din ce motiv firmele de construcții nu s-au înghesuit să execute reparațiile de la podul Preluca? Primul anunț a fost publicat pe Serviciul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) în decembrie 2016. La sfârșitul lunii ianuarie 2017, procedura a fost anulată din cauză că nu a fost depusă nicio ofertă.

Valoarea estimată a contractului (proiectare și execuție) „Reparații curente la podul de pe DN 15 km. 302+570 peste pârâul Secu, la Vaduri, în vederea ridicării restricției de tonaj”, a fost estimată la 614.140 lei, fără TVA. În data de 27 iunie 2017, anunțul este reluat pe SEAP, iar o lună mai târziu este anulat din același motiv: nu a existat nicio ofertă. Valoarea estimată a fost aceeași, ca și la prima „strigare”. În noiembrie 2017 s-a reluat licitația deschisă on-line pentru a treia oară. De această dată a fost cu noroc, firma C-ON Trust Engineering Bacău fiind declarată câștigătoare, anunțul fiind făcut în ianuarie 2018. Așadar, de la prima licitație (decembrie 2016) și până la a treia, când a fost stabilit un câștigător (ianuarie 2018) a trecut un an și o lună. L-am întrebat pe Sebastian Leonard Mărcuță, administratorul firmei băcăuane, de ce nu s-a înscris și la primele două licitații ale lucrării finanțate de DRDP Iași, iar răspunsul a fost clar, și anume termenul prea scurt de execuție, prevăzut în caietul de sarcini, ce a fost fixat la 30 de zile. Adică, specialiștii care au întocmit caietul de sarcini au stabilit un termen de 20 de zile pentru proiectare și 30 de zile pentru execuție, ceea ce pentru lucrarea de la Preluca, în cazul execuției, este foarte puțin, așa cum ne-au confirmat și alți constructori. Nu știm dacă acest termen a fost fixat intenționat la 30 de zile, pentru a-i alunga pe doritori și a face „pârtie” vreunei firme agreate, însă știm că primele două licitații au avut prevăzut același termen de execuție, respectiv 30 de zile, și nu s-a prezentat nicio firmă. Abia la a treia licitație, termenul de execuție a lucrării a fost prelungit, ajungându-se până la 90 de zile. Și a mai fost un amănunt nespecificat de către cei de la DRDP Iași: valoarea estimată a lucrării. Dacă la primele două licitații, valoarea estimată a fost de 614.140 lei, fără TVA, la a treia licitație câștigată de firma din Bacău, valoarea estimată a contactului a fost de 749.384 lei, fără TVA, cu 135.000 de lei mai mult. Așadar, după ce valoarea contractului a crescut, iar termenul de execuție a fost prelungit de la 30 la 90 de zile au apărut și ofertele. Oare să nu fi aflat cei de la DRDP Iași, așa cum am aflat și noi, că lucrarea nu este dorită din cauza termenului de execuție foarte scurt, dar și a valorii lucrării? Să ai blocate lucrările de reparații la pod de mai bine de un an din această cauză reprezintă incompetență, dacă nu cumva o fi fost vorba și de altceva. Dezinteresul față de cetățeni este demonstrat cu vârf și îndesat și de un alt aspect: licitația a fost atribuită în ianuarie 2018, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în iunie. Ca să nu mai punem la socoteală că termenul de finalizare a lucrărilor, 9 septembrie 2018, va fi depășit cu cel puțin două luni. Așadar, raportându-ne la această situație, nu avem cum să nu privim cel puțin circumspect un aspect din ultimul comunicat de presă al DRDP Iași. Astfel, șefii de la Iași ne transmit că DN 15 Bicaz – Poiana Teiului, drumul care arată ca după bombardament și o ia la vale la propriu, se află în atenția lor. Cum? Păi au prevăzut resurse financiare, au identificat punctele cu probleme, au organizat licitații, dar nici un constructor nu s-a arătat interesat.

„Pe tronsonul DN 15, Poiana Largului – Bicaz, avem un număr de 18 puncte cu calamități, care au fost evaluate și scoase la licitație, dar, deși avem prevăzute resurse financiare, niciun constructor nu și-a manifestat interesul pentru contractarea lucrărilor. În continuare, facem eforturi pentru găsirea unui constructor si demararea lucrărilor. Menționăm că întreg drumul DN 15, sectorul Poiana Largului – Piatra Neamț este un drum național cuprins în programul de modernizare al DRDP Iași”, se arată în comunicatul DRDP Iași.

Bine, dar oare de ce nu se înghesuie constructorii să execute aceste lucrări? Să nu mai avem patroni dornici de a face bani sau caietul de sarcini prevede niște condiții care îi alungă, așa cum s-a întâmplat și în cazul podului de la Preluca. Este foarte posibil ca anumite lucrări să fie întârziate sau dirijate către anumite firme tocmai prin astfel de tertipuri. Ceri termene foarte scurte de execuție și subestimezi valoarea lucrărilor, iar după un timp modifici caietul de sarcini și câștigă cine trebuie. De asemenea, așa cum se întâmplă și acum de altfel, administratorii drumurilor pot invoca dezinteresul constructorilor pentru a justifica starea jalnică a unor șosele. „Uite, am dat bani, am organizat licitație, însă nu s-a prezentat nimeni!”. Da, așa este, însă în cazul podului de la Preluca nu s-a prezentat nimeni la primele două licitații din cauza valorii mici a lucrării, dar și a termenului foarte scurt de execuție. În același comunicat de presă al DRDP Iași, drumarii ne arată că le mulțumesc autorităților nemțene pentru implicare și, în mod special, președintelui CJ Neamț, inculpatul Arsene, pentru sprijinul și interesul deosebit.

„Deși DRDP Iași nu face decât politica drumurilor, trebuie să mulțumim autorităților nemțene și în mod special dlui președinte al Consiliului Județean Neamț Ionel Arsene, pentru sprijinul și interesul deosebit arătate pe parcursul lucrărilor, sprijin pe care l-am considerat necesar din partea tuturor politicienilor interesați de infrastructura rutieră a județului Neamț”

Nu ni se spune că în ce a constat efectiv sprijinul arătat de Arsene, însă poate ședințele foto realizate de către Ionel pe podul de la Preluca au contribuit la îmbunătățirea imaginii CNAIR în județul Neamț, un județ în care rețeaua de drumuri naționale, cu mici excepții, arată ca acum 30 de ani. În ceea ce privește „atribuțiile„ lui Ionel Arsene pe subiectul drumuri naționale ar fi de spus doar atât: drumurile naționale sunt administrate de CNAIR, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, prin secțiile județene și direcțiile regionale, și nu au absolut nicio legătură cu administrația județeană. Aceasta administrează drumurile județene, nu naționale. 

Daniel MURARU

Citeste si:

Încă 2 luni de așteptare. Patronul firmei care repară podul de la Preluca: „Lucrările au fost sistate din cauza unei schimbări de soluții tehnice”

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

6 comments

  1. janel iosub 17 septembrie, 2018 at 17:21 Răspunde

    Pai la ce sa se inghesuie daca toate contractele se dau cu dedicatii, vezi cazul lui vlase ginel. Nu vedeti ca inculpatii si puscariasii fac legea in judetul nostru?! Procurorii nostrii sforaie bine merci pe 200 de milioane de lei lunar….ce le pasa lor de coruptie, evaziune samd?! Somn usor….familiei traditionale nemtene!

  2. constantin 18 septembrie, 2018 at 08:31 Răspunde

    Daca drumurile si podurile ar arata ca acum 30 de ani inca ar fi bine.Am mai facut mentiunea ca la podul de la Preluca din anul 2015 nu a fost nici o restrictie de tonaj.Niciodata nu am vazut pe cineva ca opreste o masina peste tonaj si o trage pe dreapta.Toti au functionat in complicitate si acum noi suferim cu totii.Nici acum cand se circula pe o bucatica de pod si sunt pericole eminente de a te duce peste lucrarea in curs nu exista restrictie de circulatie.Sa nu uitam ca acum 30 de ani cimentul se transporta pe calea ferata iar busteanul il prelucram noi si nu il plimbam pe sosele.Se stie ca presedintele nostru este expert in trucarea licitatiilor si castiga numai cine trebuie(a trecut pe la el).Deasemenea sa nu ne mai batem capul cu Arsenie sa fie corect fiindca el este neam de negustor de la GRUMAZESTI.Inaintede 1989 omul de la Grumazesti nu putea dormi noaptea daca nu a facut un ghiseft de minim 100 lei in ziua ce a trecut.Acum capitalismul salbatic a ridicat stacheta si ni se pune pata pe milioane de Eu.Asta este mentalitatea omului si este fara leac.Inchipuiti-va ca Arsenie la relatia lui cu Dragnea chiar ar dori sa faca ceva pentru comunitate;imediat drumurile judetene, mai ales spre DURAU AR FI FOARTE BUNE.dAR SA NU UITAM CA ACOLO AU FOST CONSTRUITE SPATII DE FOSTUL LUI DUSMAN,Dumnezeu sa-l odihneasca,si din aceasta cauza ne pedepseste pe toti sa circulam aiurea in zona.Acesta este omul nou construit de capitalismul salbatic si de cumetrie.

  3. FLORIN 18 septembrie, 2018 at 08:54 Răspunde

    Topul institutiilor care trebuie desfiintate in Romania fara a afecta siguranta cetatenilor:

    1.Parchet/DNA
    2.SRI
    3.IPJ
    4.DIICOT

    Cu miliardele de euro economisite putem face infrastructura in toata tara chiar daca se va face cu preturi umflate si spagi.

    Macar se va face ceva.

    Altfel,cu institutiile de mai sus praf de coruptie si populate numai cu analfabeti si oameni fara caracter… platite absolut degeaba… nu o sa avem nici infrastructura si nici anchete serioase.

    Nu mai spun ca trebuie sa platim pensii speciale de la 50 de ani!!!!(ce bataie de joc la adresa noastra) acestor paraziti care de 28 de ani au patronat si compus statul mafiot in care traim.

  4. FLORIN 18 septembrie, 2018 at 21:55 Răspunde

    Nu se inghesuie la licitatie deoarece firmele serioase sunt avertizate sa nu sa bage de catre mafiotii din CNAIR asa cum s-a intimplat si cu licitatia pentru podetul de la PRELUCA.

    Daca nenorocitii din institutiile platite sa pazeasca cum sunt cheltuiti banii publici si-ar fi facut treaba ar fi fost deschisa o ancheta vizavi de toata procedura si incredibilul fapt ca nimeni nu a participat la primele 2 licitatii.Asa ceva este IMPOSIBIL.

    Reparatia acelui podet nu costa mai mult de 30-50.000 euro.Restul sunt spagi.Asa se fura jumatate din bugetul acestei tari.

    Cit este de complicat sa te duci pe urma banilor acestei firme din Bacau care a cistigat licitatia,care nu a terminat podetul la timp,nu a fost penalizata,nu i s-a oprit garantia de buna executie…NIMIC.Au venit mafiotii de la ISC pentru a acoperi aceasta firma cu schema clasica,alta solutie tehnica….acum cind comentam nu este nimeni arestat de la ISC…pai ce mai vreti?

    Nu este nici o ancheta la CNAIR in toata Romania.NICI una.ZERO.

    La ministerul unde se fura cei mai multi bani nu sunt anchete ale DNA-lui.

    Ce dovada mai vreti ca toate aceste institutii sunt inutile si lucreaza impotriva cetatenilor acestei tari?

  5. valisor 19 septembrie, 2018 at 08:03 Răspunde

    Florine, în cazul unui pacient de neînlocuit, România adică, metastazele nu se tratează cu „poparină, groparină și parastazol”, așa cum vine la pachetul tău într-o premiză majoră ridicol de săracă în cunoștiințe sociopolitice și alte haluri și mai sofismicate! Dar tu știi că așa e de fapt, numai că cam îmi pare mia că ții cu ursu și jocul tău e rol în jocul criminalilor care ce tocmai desființează România pentru că noi, românii, nu știm să ni-i defecăm în budă.
    Neînghesuiala nu e ceva ca o consecință a prostiei, ci decât o pistă falsă foarte intenționată, o complicație aburitoare pentru populime, o sforicică perversă într-un mare nod gordian bigudită „din tehnică” în teatrul pseudoproletar al tâlhăriilor bolșevice.
    Decât desființare, FURCI ȘI TOPOARE! Adică un fel de viceversa.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.