Dezastru la Ambulanță

4
862

„Concluzia mea, după ce am văzut ce se întâmplă acolo, la Serviciul de Ambulanță Județean Neamț, cum sunt cheltuiți banii publici, este mai mult decât îngrijorătoare. Este greu pentru o persoană cu moralitate, chiar imposibil pentru o persoană cu conștiință, cu respect față de lege, să-și facă treaba într-o astfel de unitate, pentru că în momentul în care ai adus la cunoștință o încălcare a legii, a normelor, un abuz, încep execuțiile. Dacă ești cu ei este foarte bine, dacă nu ești nu ai nicio șansă să reziști. Trăim într-o țară în care vedem că furturile sunt omniprezente. Eu cred că în sistemul de stat, când se întâlnesc două persoane discută despre furt. Trist este că nici atunci când o persoană aduce la cunoștință fărădelegile nimeni nu ia nicio măsură. Mă așteptam ca organele statului să zică <da, domnule, are dreptate ăla, aplicați legea!>. Așa mă așteptam să fie, dar… s-au scărpinat după ureche și au zis: <Cum să facem noi să scăpăm de ăsta?> Și au scăpat”.

Declarația aparține lui Mihăiță Lupu, fostul jurist al Serviciului de Ambulanță Județean Neamț, care spune că actuala conducere s-a descotorosit de el, nemulțumită fiind de faptul că nu i-ar fi făcut jocurile, de cele mai multe ore ilegale. Lupu a fost suspendat de mai multe ori din funcție, însă instanța i-a dat de cele mai multe ori dreptate. De partea cealaltă, conducerea SAJ Neamț afirmă că fostul jurist este un infractor pentru că și-ar fi falsificat adeverințele de vechime pe care le-a atașat la dosarul de angajare. Lăsând la o parte aceste aspecte, cărora le vom aloca un episod separat, trebuie spus că lucrurile nu par a sta tocmai bine la Ambulanța Neamț, dacă ne raportăm la descoperirile Camerei de Conturi Neamț. Vorbim de instituția a cărei principală atribuție este aceea de a verifica modul în care instituțiile finanțate de către stat folosesc banul public. Un astfel de control, efectuat în februarie 2016, a scos la iveală o serie de aspecte grave privind cheltuirea banului public la SAJ Neamț. Numai că, așa cum bine știm cu toții, statul Român este foarte „interesat” în a lămuri aceste aspecte, și ne referim în special la constatările Curții de Conturi. Un raport al specialiștilor în urmărirea banului public poate avea o finalitate și după câțiva ani buni, și asta pentru că cei verificați au posibilitatea, în cazul în care nu le convine cele menționate de către Curtea de Conturi, să se adreseze instanței de judecată. Cum procesul poate să dureze și 3-4 ani, nu putem decât să ne închipuim cum mai poate recupera statul un prejudiciu stabilit în urma unui astfel de proces finalizat în 4 ani. Dacă se știu cu musca pe căciulă, cei vizați își pot lua lejer măsuri de precauție, lichindîndu-și conturile, vânzându-și bunurile etc. De exemplu, în cazul SAJ Neamț, contestația la controlul Camerei de Conturi din februarie 2016 a fost făcută în ultima decadă a lunii iulie, adică după cinci luni.

Concret, dosarul a fost înregistrat în data de 20 iulie la Tribunalul Neamț, Secția Comercială și de Contencios Administrativ, iar primul termen a fost fixat, atenție!, pentru data de 16 noiembrie. Al doilea termen a avut loc pe 18 ianuarie 2017, iar al treilea pe 22 februarie, când instanța a amânat judecarea cauzei pentru data de 24 mai 2017, pentru efectuarea expertizei contabile. În aceste condiții, în cea mai optimistă variantă, procesul ar fi finalizat spre sfârșitul anului. Și cum decizia Tribunalului Neamț poate fi atacată la Curtea de Apel Bacău, putem să realizăm că un astfel de proces privind cheltuirea banului public ar putea să se termine undeva în vara anului 2018, adică la mai bine de trei ani de la întocmirea raportului Camerei de Conturi.

Plase contra insectelor, cumpărate de la Dolinex la prețuri supraevaluate

Raportul Camerei de Conturi a scos la iveală mai multe nereguli, unele mai mari, altele mai mici, însă printre acestea se află și aspecte care frizează nesimțirea. Mai că suntem în asentimentul fostului jurist Lupu care spune că atunci când se întâlnesc doi oameni care lucreză la stat se gândesc cum să fure din banii noștri, evident. Iar modul în care SAJ Neamț a făcut o achiziție de la un magazin din Piatra Neamț, nu face decât să întărească ideea că cei care jonglează cu banii statului de cele mai multe ori își bat joc de el. Inspectorii financiari au descoperit în contabilitatea SAJ Neamț o factură, datată 1 iulie 2015, care atesta faptul că s-a plătit suma de 3.499 lei societății comerciale Dolinex pentru cumpărarea a 32 de plase contra insectelor. Cum cele 32 de plase au o suprafață totală de 14 mp, cei de la Curtea de Conturi au intrat la bănuieli, nevenindu-le să creadă, probabil, că în România sunt comercializate plase contra insectelor cu un preț de 250 lei/mp. Sincer, nici nouă nu ne vine să credem. Dacă plasele care să oprească insectele sunt poleite cu aur, poate ar ajunge la prețul din factura SAJ Neamț. Ca să se edifice, inspectorii finaNciari au studiat piața, descoperind că cel mai mare preț pentru produsul cumpărat de SAJ cu 250 de lei, nu depășește 80 lei/mp. Și vorbim, la acest preț, de plase cu balamale și cu toate cheltuielile incluse. Așadar, s-a folosit prețul maxim de pe piață, cel de 80 lei și a fost înmulțit cu 14, câți metri pătrați de plasă a fost cumpărată. Rezultatul a fost clar: 1.120 lei, adică mai puțin de o treime față de cât a achitat SAJ Neamț. Concluzia: SAJ Neamț a fost prejudiciată cu suma de 2.380 lei. Inspectorii financiari au mai constatat că SAJ Neamț a efectuat cheltuieli supraevaluate cu serviciile de rețea metronet, aici prejudiciul cauzat fiind de 27.550 lei.

Internetul, bată-l vina!

Cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat au fost identificate și în cazul serviciilor de telefonie mobilă și internet pe rețelele mobile, prejudiciul constatat de Camera de Conturi fiind de 19.238 lei. Inspectorii financiari au constatat că SAJ Neamț a achitat convorbiri telefonice și mesaje scrise nelimitate, plus servicii de internet, pentru șase cartele, cinci dintre acestea fiind neutilizate, iar una folosită de o persoană cu contractul de muncă suspendat. S-a mai constatat că au fost achitate cheltuieli nelegale pentru internet pe rețele mobile pentru alte cinci cartele. Trei dintre aceste cartele aferente tabletelor au costat bugetul SAJ Neamț o plată dublă a serviciilor de internet, utilizatorii dispunând și de abonament la telefon, dar și de internet. Aceste costuri au fost suportate și pentru două cartele neutilizate. În intervalul 2014 – 2016, spun cei de la Camera de Conturi în raportul pe care l-au întocmit, s-a facturat și achitat, pe lângă valoarea serviciilor telefonice, sume în plus pentru mesaje scrise, mesaje trimise la numere speciale, sesiune de date, convorbiri suplimentare nejustificate.

3 ore de manoperă pentru înlocuirea și echilibrarea a patru anvelope

 Serviciul de Ambulanță Județean Neamț are, așa cum știm cu toții, ca principală atribuție, acordarea primului ajutor și transportul bolnavilor la spital. Instituția deține un parc auto care trebuie întreținut, iar verificările pe această linie, respectiv tot ce înseamnă autovehicule, ar trebui să se transforme rapid în dosare penale, pentru că ceea ce au descoperit inspectorii financiari întrece orice închipuire. În anul 2015, SAJ Neamț a avut două contracte de servicii de reparații auto cu firma Panauto SRL Piatra Neamț: un contract de prestări servicii de service și reparații, încheiat în februarie, în valoare de 434.424 lei, valabil până la data de 31 martie și un altul, încheiat în data de 16 aprilie, valabil pentru un an, în valoare totală de 1.332.484 lei cu TVA inclus. Ce au găsit inspectorii financiari?

  • S-au achitat piese de schimb (capac culbutori, set ambreiaj, volantă motor, clapetă accelerație șamd) care au fost înlocuite în perioada de garanție;
  • S-a achitat manopera orelor de diagnosticare, deși în contractul încheiat înte părți se stipula clar: constatarea defecțiunilor se va face gratuit.
  • Au fost supraevaluate orele de manoperă pentru efectuarea acelorași operațiuni.

În acest sens, s-a stabilit că, în anul 2015, SAJ Neamț a achitat pentru înlocuirea și echilibrarea a patru anvelope, 3 ore de manoperă, iar în anul 2014, pentru aceeași operațiune au fost plătite 2 ore de manoperă. Interesant este că și 2, dar mai ales 3 ore, par foarte mult pentru o astfel de operațiune. Oricine are un autoturism și își schimbă anvelopele știe foarte bine că această operațiune nu poate dura mai mult de o jumătate de oră, cu tot cu echilibrat. Ce-i drept, în cazul SAJ Neamț, vorbim de autospeciale, însă nici în cazul acestora înlocuirea a patru anvelope nu ar trebui să depășească o oră. Dar, deh, când plătești din pușculița statului, de ce să nu dublezi sau chiar triplezi costurile cu manopera?

  • S-au achitat piese de schimb de valoare mare care nu erau cuprinse în oferta financiară și pentru care SAJ nu a efectuat un studiu de piață pentru a determina dacă prețul comunicat de prestator este sau nu cel de pe piață. Inspectorii financiari și-au răpit din timp și au făcut ei un studiu pentru o „rampă de culbutori” cumpărată pentru o ambulanță Fiat Ducato. Prețul achitat a fost de 1.750 lei fără TVA, iar inspectorii nu au avut posibilitatea să vadă factura de aprovizionare de la furnizor pentru a verifica dacă prețul prețul practicat de prestator este cel de pe piață. Inspectorii au insistat și au găsit aceeași piesă pe internet, căreia i se acordă și garanție, la prețul de 1.000 de lei cu TVA inclus.
  • S-au achitat piese de schimb de același fel, respectiv acumulatori, anvelope, pentru același tip de ambulanțe, dar la prețuri diferite.

Concluzia Camerei de Conturi a fost clară: valoarea estimativă a erorii/abaterii constatate este în sumă de 45.259 lei, care constituie pagubă la bugetul SAJ Neamț și 61.276 lei care constituie abatere. Probleme au fost descoperite și în cazul achitării chiriilor pentru tuburile de oxigen, valoarea prejudiciului stabilit fiind de 9.139 lei.

Stoc de medicamente și materiale sanitare, denaturat

Un aspect deosebit de grav, identificat în urma controlului Camerei de Conturi la SAJ Neamț, l-a constituit modul în care sunt gestionate/inventariate medicamentele și materialele sanitare. Verificările au evidențiat că stocul de medicamente și materiale sanitare a fost denaturat, la sfârșitul anului 2015, prin trecerea eronată în consum a acestor stocuri care de fapt se aflau în substații sau în dotarea ambulanțelor. SAJ Neamț nu a evidențiat aceste stocuri ca plusuri de gestiune, neconstatând diferențele între stocul din hârtii și cel faptic nici când a fost făcută inventarierea anuală a patrimoniului. Aceste aspecte i-au făcut pe inspectorii financiari să tragă concluzia că inventarierea anuală a patrimoniului s-a făcut formal.

„La nivelul SAJ Neamț nu există evidență tehnico operativă și nici nu s-au inventariat medicamentele și materialele sanitare existente în stoc la finele anului pe substații și în dotarea ambulanțelor, fapt pentru care nu s-a putut stabili valoarea abaterii constatate”, se arată în raportul Camerei de Conturi.

Conducerea SAJ Neamț nu comentează raportul Curții de Conturi

Am încercat să obținem un punct de vedere privind constatările Camerei de Conturi de la conducerea Serviciului de Ambulanță Județean Neamț. În acest sens, ne-am întâlnit cu directorul general interimar, Dorice Albu, la discuție participând și directorul economic (interimar), dar și cel tehnic (interimar). Cei trei ne-au declarat că nu sunt de acord cu ceea ce a constatat Camera de Conturi în urma controlului efectuat la SAJ Neamț, au contestat raportul în instanță și nu se face să comenteze niște aspecte ce sunt acum analizate de către judecători.

Vom reveni cu alte aspecte interesante descoperite de Camera de Conturi Neamț la SAJ Neamț, cum ar fi lipsurile din inventar, cheltuielile supraevaluate cu combustibilul la ambulanțe, dar și recomandările pe care le-au făcut inspectorii financiari.

Daniel MURARU

Citeste si: 

Exclusiv! Document bombă care ar putea zgudui Ministerul Sănătății

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

4 comments

  1. valisor 20 martie, 2017 at 10:09 Răspunde

    Cam așa:
    Dacă-i bani puțini, primul sosit e banii lui;
    Dacă-i bani mulți, e negocieri, e discuții amicale, războaie nu se mai poartă că triburile e deja definite;
    (Lămurire: artimetic, nu e mai mulți călare pe Buget, ci e decât unu, da divers; ROMÂNUL.)
    Dacă-i bani gârlă, care aici e cazul, cine posedă pâinea și cuțitul își aduce la cules și rude și prieteni și obligații, evident că fără pregătire profesională, sau cu una degeaba. Ar trebui cercetat aspectul, că dacă e așa, vreau să știu! În caz de Doamne ferește, dacă mi-ar fi vitală o intervenție de urgență, să mă rog să întârzie ambulanța, măcar să nu dau ortul popii chinuit de vreo proastă.
    Ce oare nu se fură în România?! că m-am surprins într-o zi cu mâna-n propriu-mi buzunar, m-am zăpăcit și-am început să dau din colț în colț.

      • valisor 20 martie, 2017 at 19:42 Răspunde

        Deci n-am…
        Dar mulțumesc pentru apreciere! Îmi dau silința, la rândul meu, în apreciere pentru munca lui Daniel Muraru. Atacul.ro este cam singurul ziar pe care îl citesc cu încredere, deci cu inima deschisă, cu atât mai mult cu cât coincidența face să fiu și pietrean. La întrebarea lui Hașdeu, „Pierit-au dacii?”, pot să răspund cu siguranță că mai e unul; bine, mai e și Daniel Roxin, dar nu despre el e vorba aici și el oricum are susținere – „Nașul” și alții. Aici susținerea există, dar lipsește cu desăvârșire, că din breaslă îi vin doar palme, iar palidele noastre încurajări sunt ca semnele de prietenie ale turiștilor făcute din mână sătenilor la trecerea ca săgeata a autocarului prin sat. Sunt sigur că altceva… de nicăieri, că dacă mă uit la reclamele leșinate de pe pagină… și mă gândesc că județul nostru e totuși plin de supergrei în afaceri și care ar avea nevoie de publicitate… dar poate că nu au rușine să le fie teamă.
        Deci, dacă atâta pot, ce pot să fac?
        Servesc Patria!

  2. Mircea 22 martie, 2017 at 08:44 Răspunde

    Am constat ca deja salariile s-au marit la unii bugetari , in unele cazuri vorbim chiar de o dublare .
    Exemplu pe care vi-l dau este de la Casa de Aigurari de Sanatate Neamt unde salariile au fost deja marite incepand cu luna ianuarie.
    De la 4000 lei net la 6700 net, de la 2600 net la 4400 net , de la 5050 net la 10120 net….
    Cresteri importante au mai fost si la alte institutii : Casa de Pensii , Taxe si Impozite locale , Directia Judeteana pentru Agricultura , etc .
    Cu ce bani se platesc atatea cresteri ?

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.