LUAȚI-VĂ GÂNDUL DE LA AUTOSTRADA MOLDOVA-TRANSILVANIA! CEL PUȚIN UN DECENIU…

2
1057

ias-mures2-01-copy

Investițiile în infrastructura din România necesită un efort financiar de 126 de miliarde de euro. Suma a fost avansată în strategia de dezvoltare teritorială votată recent de Guvernul Ciloș. Numai că sursele identificate acoperă numai 40% din necesar, adică undeva la 50 de miliarde de euro. Din necesarul de 126 miliarde de euro, 22 de miliarde de euro ar fi acoperiți de la buget, 20 de miliarde de euro ar fi bani europeni, 5 miliarde de euro bani din împrumuturi, iar 3 miliarde de euro ar veni din proiecte în parteneriat public privat. Cum în strategie intră și construirea autostrăzii Est-Vest, este clar că șansele ca aceasta să fie construită mai repede de zece ani sunt minime.

Vine campania, hai cu autostrada!

Din 2006 se tot vorbește de autostrada Est-Vest care ar urma să lege Moldova de Transilvania, iar de aici mai departe să asigure legătura cu vestul Europei. Proiectul a fost discutat și rediscutat, din păcate el fiind readus în atenția opiniei publice de regulă în preajma campaniilor electorale. Așa cum se întâmplă și în prezent, de altfel. Atât de dorita autostradă, care ar fi prima din Moldova, a ajuns un subiect pe care politicienii, fie că sunt din opoziție sau la putere, îl „încălzesc” de fiecare dată când au nevoie de voturi. Iar istoria recentă demonstrează acest lucru. Trist este că bani s-au cheltuit, însă pe studii de pre și fezabilitate care acum nu mai sunt de actualitate. Aproape 5 milioane de euro au fost băgați în aceste studii în anii 2006-2008. În această lună, dacă este să luăm de bun anunțul făcut de directorul CNADNR, ar trebui să fie lansată licitația pentru întocmirea documentației tehnice și a studiilor de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Neamț-Iași-Ungheni, adică alte milioane de euro ce vor fi cheltuite de fapt pentru actualizarea studiilor vechi care nu au fost folosite. Concret, în anul 2007, pentru a alege traseul optim, a fost realizat un studiu de prefezabilitate, pentru care s-a plătit, din buzunarele noastre, 0,8 milioane de euro. În 2009, deși era în perioadă de criză economică și nici vorbă de bani pentru autostrăzi în România, ce credeți că face Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR)? Dispune efectuarea unui studiu de fezabilitate pentru care plătește 4 milioane de euro. Anii au trecut, iar documentația realizată atunci trebuie actualizată, ceea ce înseamnă alți bani, altă distracție. Dar ce contează, că doar se plătește din contul CNADNR, compania care gestionează sume importante de la bugetul de stat, plus banii pe care îi încasează din taxa de drum de la posesorii de autovehicule.

Numai vorbe, fapte ioc

În afară de studiile amintite, care au umplut buzunarele unor firme, nimic nu s-a făcut în vederea realizării autostrăzii care să lege Moldova de Transilvania. Ideea acestui proiect a apărut undeva pe la începutul anului 2006, adică la doi ani după ce românii au votat Alianța DA. Premier era Călin Popescu Tăriceanu, iar ideea a aparținut democraților, aflați și ei la guvernare, care dețineau Ministerul Transporturilor. În primă fază, bătălia s-a dat pe trasee, unul dintre acestea cuprinzând și trei orașe nemțene: Roman, Piatra Neamț și Bicaz, iar de aici, prin Gheorgheni și Sovata, la Târgu Mureș. Varianta a picat rapid datorită costurilor foarte mari necesare construirii unui tunel pe sub Carpați. La acea vreme, în  2006, se vorbea de o valoare a investiției de 1,5 miliarde de euro ca acum, după zece ani, să se vorbească de 6,1 miliarde de euro. În Dan Cârlan, senator PD și șef al Comisiei senatoriale de amenajare a teritoriului, declara că autostrada Est-Vest este inclusă în etapa de dezvoltare cea mai apropiată, iar până în 2013 autostrada va fi finalizată pe un singur fir, însă se va putea circula pe ea ca pe un drum expres. Suntem în 2016 și, așa cum se știe și se vede, nu s-a construit nici un kilometru din autostradă. Hilar este că politicienii își disputau paternitatea proiectului. Democrații afirmau că ideea le aparține, în timp ce liberalii, prin vocea lui Relu Fenechiu, spuneau că ei sunt artizanii proiectului. De altfel, după anul 2006 nu a fost premier sau ministru al Transporturilor să nu promită realizarea acesti autostrăzi. Unul dintre ei, Ioan Rus, ministru al Transporturilor în guvernarea Ponta, declara că anul 2018 va fi unul care va găsi România cu două autostrăzi transcarpatice. Suntem la sfârșitul anului 2016, iar șefii de la CNADNR caută firmă care să actualizeze studiile făcute pe bani grei în anii 2006-2007. Deci, este puțin probabil ca vorbele lui Ioan Rus să se transforme în realitate.

Milioane de euro aruncate pe studii tehnice

Se tot vorbește de planuri, master planuri de transport, se dau termene, însă nu se mișcă un pai. Motivul este unul foarte simplu: lipsa banilor pentru acest proiect. Nu găsește nimeni fonduri pentru un proiect de maximă urgență, așa cum este autostrada aceasta, în schimb sunt bani pentru tot felul de proiecte fără niciun fel de utilitate, aberante, fără a mai vorbi de comisioanele, parandărătul, șpăgile de zeci sau chiar sute de milioane de euro care se învârt în buzunarele potentaților vremii. Este greu să înțelegi decizia CNADNR de a arunca alți bani pe fereastră în condițiile în care actualul guvern afirmă că autostrada Est-Vest reprezintă un proiect pe termen lung, ce va fi pus în aplicare peste 10 ani. A spus-o negru pe alb săptămâna trecută în strategia de Dezvoltare a României (SDTR) ”România policentrică 2035. Coeziune şi competitivitate teritorială, dezvoltare şi şanse egale pentru oameni”. În documentul votat de Guvernul Cioloș a fost stabilit și cadrul strategic de fundamentare a dezvoltării teritoriale a României pe termen lung. Adică în mai mult de zece ani, Guvernul are în vedere realizarea a 2 autostrăzi complete, care să traverseze țara nord-sud şi est-vest, realizarea a 2 autostrăzi la exteriorul Carpaților, realizarea unui pod nou peste Tisa (la Sighetu Marmației), realizarea a cel puțin unei autostrăzi de legătură între Moldova și Transilvania. Se vorbește și de autostrada Est-Vest, care este inclusă la proiecte pe termen lung.  În aceste condiții, se pune firesc o întrebare: dacă nu sunt bani pentru autostradă, de ce CNADNR aruncă cu bani pentru actualizarea studiilor făcute în urmă cu 10 ani? Ca să umple buzunarele unor oportuniști? Altfel nu se explică decizia de a scoate la licitație aceste lucrări de proiectare. Una peste alta, un lucru este cert, și anume că despre autostrada mult dorită de cei care locuiesc în estul țării, se vorbește mult și nu se face nimic. Singurul lucru făcut de decidenți, cu excepția banilor aruncați pe hârtii, este să îl folosească pentru a atrage cât mai multe voturi în campanile electorale.  Cum este și cea din decembrie când românii sunt chemați la urne pentru a-și alege reprezentanții în Parlamentul României. După campanie, autostrada va fi dată repede uitării până la următoarele alegeri. Sau nu, dacă mai sunt de stors bani grei pe tot felul de studii.

Daniel MURARU

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

2 comments

    • Socrate 3 ianuarie, 2018 at 17:36 Răspunde

      cum la ce? Ca sa treaca autostrada mai rapede pe la Grumazesti, de unde pleaca in toata tara caciuli rusesti din pele de naparca.Ca industria judetului pa asta sa bazeaza. Pa caciule da naparca si curele da opinci facute tat acolo da une purcede dihania …

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.